Management in Multigrade Indigenous Elementary Schools Enrolled in the PETC: A Comparative Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e29.3564

Keywords:

Indigenous population, Elementary education, Teacher conditions of employment, Educational management.

Supporting Agencies:

Conacyt

Abstract

The objective of this study was to explore the various aspects that affect the management of two multigrade elementary schools in Baja California, Mexico, both operating under the “indigenous service” system and part of the Full-Time Schools Program (petc). A comparative case study was conducted from an ethnographic perspective to observe two schools in two cities. The findings show that the number of teachers, their employment status and their long-term presence at the school are factors that impact management. Furthermore, while school communities have benefited from the cash injections and food service provided by the program, improvements in the education service cannot be fully realized due to a failure by the petc to comply with its own regulations and the fact that the program does not take into account all the dimensions of management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo número 21/12/17 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa de Escuelas de Tiempo Completo para el ejercicio fiscal 2018. Diario Oficial de la Federación, México, 26 de diciembre de 2017.

Alfirevic, N., Burusic, J., Pavicic, J. y Relja, R. (Eds.) (2016). School effectiveness and educational management: towards a south­eastern europe research and public policy agenda. Palgrave macmillan.

Arriagada, C. R. y Calzadilla, O. (2017). Percepción de las bases curriculares de la educación básica multigrado en la Araucanía, Chile. Praxis & Saber, 9(20), 75-95. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n20.2018.8296

Blease, B. y Condy, J. (2015). Teaching of writing in two rural multigrade classes in the Western Cape. Reading & Writing, 6(1), 1-9. https://doi.org/10.4102/rw.v6i1.58

Bonilla, O. (2008). Gestión escolar en México. Algunos aprendizajes. En J. Gairín y S. Antúnez (Coords.), Organizaciones educativas al servicio de la sociedad (pp. 1-17). Wolters Kluwer.

Butsankom, A., Sirishuthi, C. y Lammana, P. (2016). The development effectiveness management model for sub-district secondary school. Educational Research and Reviews, 11(19), 1790-1804. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2849

Caldwell, B. J. (2005). School-based management, education policy series. UNESCO.

Ezpeleta, J. (1992a). Problemas y teoría a propósito de la gestión pedagógica. En J. Ezpeleta y A. Furlán (Comps.), La gestión pedagógica de la escuela. UNESCO/OREALC.

Ezpeleta, J. (1992b). El trabajo docente y sus condiciones invisibles. Nueva Antropología, 2(47), 27-47. https://revistas-colaboracion.juridicas.unam.mx/index.php/nuevaantropologia/article/view/14645/13059

Ezpeleta, J. (1997). Algunos desafíos para la gestión de las escuelas multigrado. Revista Iberoamericana de Educación, 15, 101-120.

Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los conceptos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(21), 403-424. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/853/853

Galván, L. y Espinoza, L. (2017). Diversidad y prioridades educativas en escuelas multigrado. Estudio de caso en México. Sinéctica, 49, 1-19. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/715

Gertler, P., Patrinos, H. A., Rubio-Codina, M. (2007). Impact evaluation for school-based management reform. Informe no. 10. The World Bank. http://documents.worldbank.org/curated/en/671361468313736152/Impact-evaluation-for-school-based-management-reform

Githiari, F. (2017). Ways through which principals acquire the leadership competencies required for effective management of secondary schools in Nairobi County, Kenya. Journal of Education and Practice, 8(9), 43-48. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/36057/37052

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2019). Panorama educativo de México 2018. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P1B117.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (s.f.). Evaluación de Condiciones Básicas para la Enseñanza y el Aprendizaje (ECEA). Base de datos. Primaria 2014. https://www.inee.edu.mx/evaluaciones/ecea/bases-de-datos-primaria-2014/

Little, A. (1995). Multigrade teaching: a review of practice and research (serial No. 12). Overseas Development Administration.

Little, A. (2004). Learning and teaching in multigrade settings. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2005, The Quality Imperative. http://multigrade.ioe.ac.uk/fulltext/fulltextLittle.pdf

Mandujano, F. (2006). La gestión de las escuelas rurales multigrado I. Revista digital eRural, Educación, cultura y desarrollo rural, 7, 1-17.

Mejía, F., Argándar, E., Arruti, M., Olvera, A. y Estrada, M. (2016). Programa de aprendizaje en multigrado: una experiencia de mejora educativa en el estado de Puebla. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(3), 111-136.

Mortimore, P., Sammons, P., Stoll, L., Lewis, D. y Rusell, J. E. (1988). School matters: the junior years. The University of California Press.

Naidoo, P. (2019). Perceptions of teachers and school management teams of the leadership roles of public school principals. South African Journal of Education, 39(2), 1-14.

Nava, M. V. (Coord.) (2018). Gestión escolar, liderazgo y gobernanza. Construcciones, deconstrucciones y retos en instituciones de educación obligatoria. Secretaría de Educación Pública.

Parcerisa, L. (2016). Nueva gestión pública y reforma educativa: la recontextualización de la autonomía escolar en diferentes contextos escolares en Cataluña. Revista Portuguesa de Educação, 29(2), 359-390.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Schmelkes, S. y Águila, G. (Coords.). (2019). La educación multigrado en México. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Secretaría de Educación Pública. (2020). PLANEA en educación básica. http://planea.sep.gob.mx/ba/

Secretaría de Educación Pública. (s.f.). PLANEA. Localización geográfica de escuelas primarias. Resultados 2018. https://primarias.resultadosplanea.connectit.company/map?state=2

SEP-Subsecretaría de Educación Básica-DGEI. (2019). Prontuario de la estadística de la educación indígena nacional, 2017-2018. https://dgei.basica.sep.gob.mx/es/prontuarios-estadisticos/2017-2018/pe_2017-2018.html

Smyth, J. (Ed.) (2001). La autonomía escolar: una perspectiva crítica. Ediciones Akal

Tolofari, S. (2005). New public management and education. Policy Futures in Education, 3(1), 75-89. https://doi.org/10.2304/pfie.2005.3.1.11

UNESCO. (2015). Practical tips for teaching multigrade classes. Embracing diversity: toolkit for creating inclusive, learning-friendly environments. Specialized Booklet 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000220101

UNESCO e International Institute for Education Planning. (2019). School leadership and management. Learning portal. https://learningportal.iiep.unesco.org/en/issue-briefs/improve-learning/schools-and-classrooms/school-leadership-and-management

Weiss, E., Block, D., Candela, A., Pellicer, A., Taboada, E. y Rockwell, E. (2007). Evaluación externa de la construcción de la propuesta educativa multigrado 2005 (Reporte final). Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. http://departamentos.cinvestav.mx/Portals/die/SiteDocs/Investigadores/EWeiss/EMultigrado/EvaluacionExternadelaConstrucciondelaPEM2005.pdf

Downloads

Article abstract page views: 1692

Published

2020-12-15