Dual Vocational Training in Aragón: A Corporate View of the Dependent Care Sector
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e25.3551Keywords:
vocational training, job, rural environment, businessSupporting Agencies:
Gobierno de Aragón, FEDER.Abstract
Dual Vocational Training (FPD) was recently introduced in Spain and is gradually becoming well established. This research focuses on Aragón, and in particular on companies operating in the dependent care sector, and aims to examine the state of Dual Vocational Training in the “sociocultural and community services” occupational category, from the perspective of participating companies; identify the facilitators and limitations of this system; and show the main impacts of dual Vocational Training on participating companies. A quantitative methodology was employed, based on an electronic questionnaire. The results show that companies find Dual Vocational Training to be positive and satisfactory, and that it is not too costly and offers a way to recruit and help train professionals.
Downloads
References
Alemán, J. A. (2015). El sistema dual de formación profesional alemán: escuela y empresa. Educaçao e Pesquisa, 41(2), 495-511. https://doi.org/10.1590/s1517-97022015021532
Blanes, M. (2017). Anuari de la formació professional a Barcelona [Anuario de la Formación Profesional en Barcelona]. Fundació BNC Formació Professional.
Bliem, W. (2014). Success factors for the Dual VET System. Possibilities for know-how-transfer. Institut für Bildungsforschung der Wirtschaft.
Chisvert, M. J. y Marhuenda, F. (2012). Transiciones tempranas al mercado laboral. Los contratos de formación y aprendizaje, ¿oportunidad o trampa para los jóvenes? Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 5(2),153-168. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8315
Confederación de Empresarios de Andalucía (2017). Fomento de la cultura emprendedora y del autoempleo. Junta de Andalucía.
Departamento de Educación, Cultura y Deporte de Aragón (2019). Datos de FP Dual. https://bit.ly/2yxhqLW
Domingo, V. (2018). Los inicios de la Formación Profesional Dual en Aragón. Revista Complutense de Educación, 29(2), 371-384. https://doi.org/10.5209/RCED.52478
Echevarría, B. (2016). Transferencia del Sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295-314. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.249341
Euler, D. (2013). Germany´s dual vacational training system: a model for other countries? Bertelsmann Stiftung.
Instituto Nacional de Estadística. (2019). Datos de desempleo juvenil en España. https://bit.ly/1Ou7ZSu
Kotthoff, H. (2011). Between excellence and equity: the case of the german education system. Revista Española de Educación Comparada, (18), 27-60. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7557
Ley 39/2006, de 4 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia. Boletín Oficial del Estado, 299, de 15 de diciembre de 2006, 2006 a 2129. https://bit.ly/3kZCgwb
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo (1990). Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990, 28927 a 28942. http://bit.ly/39fRsh7
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, de Mejora de la calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 12832 a 12886. https://bit.ly/3qZDCe8
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Datos de FP Dual en España. https://bit.ly/2YoULBf
Pin, J. R., Roig, M., Susaeta, L. y Apascaritei, P. (2014). La Formación Profesional Dual como reto nacional. Una perspectiva desde la empresa. IESE/Citi Foundation. https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0362.pdf
Pineda-Herrero, P., Fernández-de Álava, M., Espona-Bracons, B. y Grollman, P. (2018). Formación profesional dual. Las motivaciones de las empresas del sector de la automoción en España para involucrarse en formación profesional dual. Revista de Educación, (382), 33-55. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-391
Real Decreto 1529/2012, de 8 de noviembre, por el que se desarrolla el contrato para la formación y el aprendizaje y se establecen las bases de la formación profesional dual (2012). Boletín Oficial del Estado, 270, Secc. I, de 9 de noviembre de 2012, 78348 a 78365. https://bit.ly/3a75p0E
Rego, L., Barreira, E. M. y Rial, A. (2015). Formación Profesional Dual: comparativa entre el sistema alemán y el incipiente modelo español. Revista Española de Educación Comparada, (25), 149-166. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14788
Román, B. y Gutiérrez, A. (2008). Dignidad y respeto. Un intento de fundamentación formal. En J. Murillo (Ed.), Ciencia y hombre (pp. 427-434). Diálogo filosófico.
Scandurra, R. (2016). Un model de formació profesional dual per a Catalunya? Aportacions dels agents implicats [¿Un modelo de formación profesional dual para Cataluña? Aportaciones de los agentes implicados]. Fundació Jaume Bofill. https://www.fbofill.cat/sites/default/files/seminari%20FP%20dual_relatoria_170216.pdf
Wolter, S. y Mühlemann, S. (2015). La FP Dual en España -¿Un modelo rentable para las empresas? Estudio de simulación coste-beneficio. Fundación Bertelsmann. https://www.fundacionbertelsmann.org/fileadmin/files/Fundacion/Publicaciones/ROI_web.pdf
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 25
Article abstract page views: 850
Published
2021-12-02License
Copyright (c) 2021 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.