Pre-service Mathematics Teachers’ Concepts Regarding the Professional Competencies Involved in the Teaching of Statistics

Authors

  • Miguel Friz Carrillo Universidad del Bío-Bío
  • Susan Sanhueza Henríquez Universidad Católica del Maule

Keywords:

Competence, mathematics, statistics, teaching strategies.

Abstract

In this study, we designed an instrument with a series of competences that had to be evaluated by student teachers enrolled in a course in Statistics Education at a public university in Chile (N=81). The questionnaire was administered at the beginning and end of the program in order to assess and compare the students’ a) reflection on practice in a collaborative learning environment, b) the competencies relating to the design of learning tasks, and c) the use of educational technology. The results show that the assessment initially made by students is determined by what they already know about statistics (intuitive knowledge. However, their concepts of professional skills related to the nature of statistics (mathematical competency), and their pedagogical knowledge needed for teaching and learning of statistics in secondary education (professional competency), undergo positive modification as the course goes on.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, G. y Vallecillos, A. (2002). Razonamiento estadístico para la resolución de problemas en el nivel universitario: Aspectos teóricos y una aplicación. Pedagogía Universitaria, 6(3), 3-13.

Batanero, C. (2000). Controversies around the role of statistical tests in experimental research. Mathematical Thinking and Learning, 2(1-2), 75-98.

Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Granada, España: Universidad de Granada.

Batanero, C. (2002). Estadística y didáctica de la matemática: Relaciones, problemas y aportaciones mutuas. En M. Penalva, G. Torregrosa y J. Valls (Coords.). Aportaciones de la didáctica de la Matemática a diferentes perfiles profesionales (pp. 95-120). Murcia: Editorial Compobell.

Batanero, C. (2004). ¿Hacia dónde va la educación estadística? Consultado el 16 febrero de 2009 en: http://www.ugr.es/~batanero/ARTICULOS/BLAIX.htm

Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemáticas, 8(3), 247-264.

Behar, R. y Ojeda, M. (2000). El proceso de aprendizaje de la estadística: ¿Qué puede estar fallando? Heurística, 10, 26-43.

Blanco, A. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 311-330.

Cardona, M. C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. Madrid: EOS.

Carmona, J. (2004). Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia la estadística. Statistics Education Research Journal, 3(1), 5-28.

Chaves, E. (2007). Inconsistencia entre los programas de estudio y la realidad de aula en la enseñanza de la estadística de secundaria. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 7(3), 1-36.

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. (2ª. ed.). México: McGraw Hill.

Estrada, A. y Batanero, C. (2008). Explaining teachers’ attitudes towards statistics. En C. Batanero, G. Burril, C. Reading y A. Rossman (Eds.), Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in school mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Documento presentado en el Congreso IASE, Monterrey, NL, México.

Friz, M., Sanhueza, S. y Sánchez, A. (2009). Conocimiento que poseen los estudiantes de pedagogía en Dificultades de Aprendizaje de las Matemáticas (DAM). Estudios Pedagógicos, 35(1), 47-62.

Gómez-Chacón, I. M. (2006). Matemáticas: El informe PISA en la práctica. Una acción formativa del profesorado. Uno. Revista de Didáctica de la Matemática, 41, 40-51.

González, J. y Wagenaar, R. (2003) (Ed.). Tuning educational structures in Europe. Informe Final-Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.

Hernández Sampieri, R. (Coord.), (2008). Fundamentos de metodología de la investigación. Madrid: McGraw Hill.

Holmes, P. (1980). Teaching Statistics, 11-16. Sloug: Foulsham Educational.

Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.

Lasnier, F. (2000). Réussir la formation par compétences. Montreal: Guérin.

Lawshe, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.

Lupiáñez, J. L. y Rico, L. (2008). Análisis didáctico y formación inicial de profesores: competencias y capacidades en el aprendizaje de los escolares. PNA, Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 3(1), 35-48.

Llinares, S. (2002). La práctica de enseñar y aprender a enseñar matemáticas. La generación y uso de instrumentos de la práctica. Revista de Enseñanza Universitaria, 19, 115-124.

Llinares, S., Valls, J. y Roig, A. (2008). Aprendizaje y diseño de entornos de aprendizaje basado en videos en los programas de formación de profesores de matemáticas. Educación Matemática, 3(20), 31-54.

Medina, A., Domínguez, M.C., Cabrerizo, J. y Sánchez, C. (2007). La formación de las competencias profesionales mediante el empleo de la plataforma. En V Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Universidad de Alicante.

Moreno, A. y Vallecillos, A. (2002). Exploración de heurísticas y concepciones iniciales sobre el razonamiento inferencial en estudiantes de secundaria. Educación Matemática, 14(1), 62-81.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico e Instituto Nacional de Evaluación y Calidad del Sistema Educativo. (2004). Marcos teóricos de PISA 2003: la medida de los conocimientos y destrezas en matemáticas, lectura, ciencias y resolución de problemas. Madrid: INECSE

Ottaviani, M. G. (1998). Developments and perspectives in statistical education. Documento presentado en el Congreso Estadística para el desarrollo Económico y Social, Aguascalientes, México.

Penalva, M. C., Roig, A. y Río, M. (2009). Experimento de Enseñanza: Tareas de Aprendizaje de la Geometría en la formación de maestros de Educación Infantil. En VII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. La calidad del proceso de enseñanza/aprendizaje universitario desde la perspectiva del cambio. Universidad de Alicante.

Sanhueza, S., Penalva, M. C. y Torregrosa, G. (2009). Evaluación de competencias matemáticas y profesionales relativas a la Educación Infantil. Comunicación VII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. La calidad del proceso de enseñanza/aprendizaje universitario desde la perspectiva del cambio. Universidad de Alicante.

Schau, C. (2003). Students’ attitudes: the “other” important outcome in statistics education. Documento presentado en The Joint Statistics Meetings, San Francisco, CA.

Tovar, J., Castillo, H. y Marín, M. (2007). Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de Estadística. Pensamiento Psicológico, 3(9), 61-78.

Vallecillos, A. y Batanero C. (1997). Conceptos activados en el contraste de hipótesis estadísticas y su comprensión por estudiantes universitarios. Recherches en didactique des mathématiques, 17(1), 29-48.

Downloads

Article abstract page views: 1914

Published

2011-11-01

Similar Articles