Profiles of Mathematics Performance by Students of Chilean City Schools, Based on Cognitive Ability by Socioeconomic Level

Authors

  • Mario Tirso Oscar Baltra San Martín Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional Universidad de Chile

Keywords:

Student performance, cognitive abilities, socioeconomic level, mathematics.

Abstract

This study analyzes the performance profile of Chilean city-school students from different socioeconomic strata, in relation to different sets of cognitive abilities specified in the curriculum framework for mathematics education in their country. The study is correlational and ex post facto in type, derived from the results of the math test of the System for Measuring Educational Quality (SIMCE) applied to second-semester students of the 2001 school year. The percentage of students at each performance level was calculated, based on each student’s probability of correctly answering each of the test questions, using logistic function, associated with the two-parameter model of the Item Response Theory (IRT). The results show that regardless of the set of cognitive abilities in question, the performance profile follows a similar pattern. It was found that in general, there is a linear decrease in the percentage of those who achieve superior performances among students from low and medium-low strata, and exponential increases for middle-class students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baker, F. (1995) The basic of item response theory Wisconsin, University of Wisconsin. Consultado el 13 de octubre de 2005 en: http://edres.org/irt/baker/final.pdf

Bellei, C. (2002). ¿Ha tenido impacto la reforma educativa chilena?, Proyecto alcance y resultados de las reformas educativas en Argentina, Chile y Uruguay. Grupo asesor de la Universidad de Stanford/BID.

Griffin, P. (1999). An introduction to the Rasch model: Measuring achievement using sub test from a commom item pool. Melbourne: Assessment Research Centre, The University of Melbourne

Mayer, D., López, M. y Servan, E. (2008). Habilidades cognitivas: Transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos. Estudios económicos, 23 (1), págs. 129 - 156

Ministerio de Educación de Chile (2005). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la educación media. Actualización 2005. Santiago, Chile: Ministerio de Educación.

Mullis, V., Martin, O., Smith, A., Garden, R., Gregory, D., González, E., Chrostowski, J. y O’Connor M. (2002). Marcos teóricos y especificaciones de evaluación TIMSS 2003 (trad. M. Angstadt). INCE, Ministerio de educación, cultura y deporte, Madrid. (Trabajo original publicado en 2002).

Mullis, I. (2005). IEA’s TIMSS 2003 International report on achievement in the mathematics cognitive domains. Consultado el 23 de enero de 2006 en: http://timss.bc.edu/PDF/t03_download/t03cdrpt_frontmatter.pdf

Muñiz, J. (1990). Teoría de respuesta a los ítems. Un nuevo enfoque en la evolución psicológica y educativa. Madrid, Ediciones Pirámide.

Muñiz J., Fidalgo A., Cueto E., Martínez R. y Moreno R. (2005). Análisis de los ítemes. Madrid: La Muralla.

Ramírez, M. J. (2007). Diferencias dentro de las salas de clases. Distribución del rendimiento en matemática. Revista del Centro de Estudios Públicos. Consultada el 13 de junio de 2003 en: http://www.cepchile.cl/dms/lang_2/doc_3917.html

Sistema de medición de la calidad de la educación, SIMCE (2002). Informe de resultados 2001. Ministerio de Educación de Chile, Unidad de Curriculum y evaluación. Santiago, Chile.

Downloads

Article abstract page views: 1030

Published

2010-05-01