Expectations for a Future Job and Scientific Vocations on Secondary Education Students

Authors

  • Ángel Vázquez Alonso Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de las Islas Baleares
  • María Antonia Manassero Mas Departamento de Psicología Universidad de las Islas Baleares

Keywords:

Secondary education, science education, work life expectancy, gender differences, career choice.

Abstract

This study features a diagnosis on the expectations and priorities of secondary education students relative to their working future in the Balearic Islands (Spain), by means of a questionnaire which appraises the importance of several features of a job. Features like helping others (of major importance for girls) and creativity (of major importance for boys) are the most appraised by young people, while craftsmanship (radically rejected by girls) and environmental aspects are considered of less importance. According to the questionnaire’s factors structure, the self-updating related aspects have major importance, while the manual dimension is the least important. Debate of these results appeals directly to school science, while as long as the improvement and attention of job expectations defy education and science teaching in school, mainly for the development of science vocations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. A., Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2002). El movimiento ciencia, tecnología y sociedad y la enseñanza de las ciencias. Consultado el 3 de enero de 2007 del sitio web de la OEI: http://www.campus-oei.org/salactsi/acevedo13.htm

Acevedo, J. A., Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2 (2). Consultado el 21 de abril de 2009 en: http://www.saum.uvigo.es/reec

Aikenhead, G. S. (2003, 19 al 23 de agosto). Review of research on humanistic perspectives in science curricula. Documento presentado en la 4ª Conferencia de European Science Education Research Association (ESERA), Research and the Quality of Science Education, Noordwijkerhout, The Netherlands. Consultado el 25 de marzo de 2007 en: http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/ESERA_2.pdf

Alemany, C. (1992). Yo también he jugado con Electro-L (alumnas en enseñanza superior técnica). Madrid: Instituto de la Mujer.

Álvarez, M. y Jiménez, M. P. (1992). Género, CyT. En M. Moreno (Ed.), Del silencio a la palabra (pp. 178-196). Madrid: Instituto de la Mujer.

BANCAJA. (2004). Capital Humano, Observatorio de la inserción laboral de los jóvenes 1996-2002 [CD-ROM]. Valencia: Autor.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Bianchini, J. A., Cavazos, L. M., y Helms, J. V. (2000). From professional lives to inclusive practice: science teachers and scientists’ views of gender and ethnicity in science education. Journal of Research in Science Teaching, 37, 511-547.

Bybee, R. W. (1997). Achieving scientific practices. Portsmouth, NH: Heinemann.

Castells, M. (1997). La era de la información I: La sociedad red. Madrid: Alianza.

Consejo de Europa. (2003, 7 de junio). Conclusiones del Consejo de 5 de mayo de 2003 sobre los niveles de referencia del rendimiento medio europeo en educación y formación. Diario Oficial de la Unión Europea, C 134. Consultado el 22 de abril de 2009 en:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=
OJ:C:2003:134:0003:0004:ES:PDF

Coscujuela, R., Miralles, M., Solsona, N. y Subías, R. (1992). Estudio sobre la optatividad y la igualdad entre los sexos en la enseñanza secundaria. En M. Moreno (Ed.), Del silencio a la palabra (pp. 213-226). Madrid: Instituto de la Mujer.

Donnelly, J. F. (2004). Humanizing Science Education. Science Education, 88, 762-784.

Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino.

Elzo, J. (Dir.). (2002). Joves balears. Palma de Mallorca, España: Fundació SA NOSTRA.

Farenga, S. J. y Joyce, B. A. (2000). Intentions of young students to enroll in science courses in the future: an examination of gender differences. Science Education, 83, 55-75.

Fensham, P. J. (2004). Beyond knowledge: Other scientific qualities as outcomes for school science education. En R. M. Janiuk y E. Samonek-Miciuk (Eds.), Science and technology education for a diverse world. Dilemmas, needs and partnerships.(pp. 23-25). Lublin, Polonia: Maria Curie-Sklodowska University Press.

Fundación BBVA. (2005). Segundo estudio de la Fundación BBVA sobre los universitarios españoles. Madrid: Autor. Consultado el 6 marzo de 2005 en:
https://w3.grupoBBVA.com/TLFB/dat/np_universitarios.do

Giddens, A. (2001). Sociology. Cambridge: Polity Press-Blackwell.

Gaviria, J. L. (1993). Sexo y clase social como determinante de intereses profesionales. Madrid: Instituto de la Mujer.

López, A., López, L. y Taberner, J. (2004). La segunda modernidad y el futuro de trabajo. Notas sobre la educación. En B. Mulet (Ed.), Sociología de la educación: Cultura y práctica escolar. Las reformas actuales (pp. 433-439). Palma de Mallorca, España: Universidad de las Islas Baleares.

López-Sáez, M. (1994). Procesos culturales e individuales implicados en la estereotipia de género. Una aproximación empírica a la elección de carrera. Revista de Psicología Social, 9 (2), 213-230.

Manassero, M. A., Vázquez, A. y Acevedo, J. A. (2001). Avaluació dels temes de ciència, tecnologia i societat. Palma de Mallorca, España: Conselleria d'Educació i Cultura del Govern de les Illes Ballears.

Reid, D. J. y Hodson (1993). Ciencia para todos en Secundaria. Madrid: Narcea.

Rivas, F. (2003). Grupos y patrones vocacionales. En F. Rivas (Ed.), Asesoramiento vocacional. Teoría, práctica e instrumentación (pp. 313-351). Barcelona: Ariel.

Rivas, F. y Martínez, B. (2003). Cognición vocacional. En F. Rivas (Ed.), Asesoramiento vocacional. Teoría, práctica e instrumentación (pp. 313-351). Barcelona: Ariel.

Schreiner, C. y Sjoberg, S. (2004). Sowing the seeds of ROSE. Background, rationale, questionnaire development and data collection for ROSE (The Relevance of Science Education): A comparative study of students' views of science and science education (Serie: Acta Didactica, No. 4). Oslo, Noruega: Universitetet i Oslo.

Stark, R. y Gray, D. (1999). Gender preferences in learning science. International Journal of Science Education, 21 (6), 633-643.

Super, D. E. (1962). Psicología de la vida profesional. Madrid: Rialp.

Vázquez, A., Acevedo, J. A. y Manassero, M. A. (2005). Más allá de la enseñanza de las ciencias para científicos: hacia una educación científica humanística. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 4 (2). Consultado el 15 de diciembre de 2006 en: www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen4/ART5_Vol4_N2.pdf

Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2007). Validación de una escala de expectativas laborales con estudiantes de secundaria. Psicothema, 20, 659-664.

Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Rev. Eureka Enseñ. Divul. Cien., 5, 274-292.

Young, D. J., Fraser, B. J. y Woolnough, B. E. (1997). Factors affecting student career choice in science: An Australian study of rural and urban schools. Research in Science Education, 27, 195-214.

Zarapuz. L. (2003). Jóvenes y empleo en España. Situación por comunidades autónomas. Madrid: Gabinete Técnico Confederal de CCOO. Consultado el 15 de enero de 2007 en: http://www.ccoo.es/pdfs/Jovenes_empleo_2003.pdf

Downloads

Article abstract page views: 1544

Published

2009-05-01

Similar Articles