Argumentative Writing in Primary Education in Chile: A Case Study

Authors

  • Beatriz Figueroa Sandoval Universidad de Concepción
  • Mariana Aillon Neumann Universidad de Concepción
  • Angie Neira Martínez Universidad de Concepción

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1710

Keywords:

Writing, argumentation, primary education, cultural identity.

Supporting Agencies:

Proyecto Fondecyt Regular Nº1140664 "DISEÑO MULTIMODAL EN PRÁCTICAS LETRADAS ESCOLARES, AVANCES DESDE LOS CÓDIGOS RESTRINGIDOS A LOS ELABORADOS" (Conicyt).

Abstract

The study presents a review of written comments made by elementary school students in Hualpén, Chile. The discourse analysis uses a pragma-dialectical theoretical approach to strategies used by subjects (justification, polemical and/or deliberative), and the situational network in which the writing was produced. This network includes tasks relating to semiotic construction, the world, sociocultural identity, politics, and connection. The results of the study describe how children handle the assembly of two semiotic systems (language and images), construct their reality in the face of a controversial territorial topic, and become aware of social tensions caused, among other aspects. The research highlights how,with a language-in-use approach, it is possible to foster a critical opinion in students regarding their local environment, which guides them naturally towards their first steps in argumentative writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.
Agencia de Calidad de la Educación. (2012). ¿Qué es el SIMCE? Recuperado de http://www.agencia educacion.cl/evaluaciones/que-es-el-simce/
Agencia Calidad de la Educación. (2015). Síntesis resultados de aprendizaje 6o. Básico. SIMCE 2014 escritura. Recuperado de http://archivos.agenciaeducacion.cl/resultados-2014/Sintesis_Resultados_6B_Escritura_ 2014.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2016). Resultados de aprendizaje de escritura 6o. básico. Recuperado de http://archivos.agenciaeducacion.cl/Resultados_Nacionales_Escritura2015_6basico.pdf
Anscombre, J. C. y Ducrot, O. (1988). La argumentación en la lengua. Madrid: Gredos.
Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Gee, J. P. (2005). La ideología en los discursos. Madrid: Morata.
Giroux, H. (1998). La escuela y la lucha por la ciudadanía. Pedagogía crítica de la época moderna. Buenos Aires: Siglo XXI.
Houtlosser, P. y Van Eemeren, F. (2005). Une vue synoptique de l´approche pragma-dialectique, [Una visión sinóptica del enfoque pragma-dialéctico] en M. Doury y S. Moirand (Eds.). L´argumentation aujourd´hui. Positions théoriques en confrontation [La argumentación hoy. Posiciones teóricas en confrontación], (pp. 45-75). París: Presses Sorbonne Nouvelle.
Masseron, C. (2003). Le déficit syntaxique dans les copies argumentatives. Hypothèses et propositions de travail [El déficit sintáctico en las copias argumentativas. Hipótesis y propuestas de trabajo]. Le français aujourd'hui, 2(141), 83-97. doi:10.3917/lfa.141.0083
Mineduc (2016). Programa de estudio 1o. Medio Lengua y Literatura. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
Muñoz, N. y Musci, M. (2013). Manual de lectura y escritura argumentativas. Aproximaciones teóricas y actividades prácticas. Río Gallegos: Universidad Nacional de la Patagonia Austral.
Rozas, G. y Arredondo, J. (Comp.)(2006). Identidad, comunidad y desarrollo. Santiago de Chile: LOM.
Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Madrid: McGraw Hill.
Van Eemeren, F., Grootendorst, R. y Snoeck, F. (2006) Argumentación: análisis, evaluación, presentación. Buenos Aires: Biblos.

Downloads

Article abstract page views: 1610

Published

2018-05-17