The Educational Community and the School: A Case Study, by Means of the Combination of Different Techniques, of a Public Secondary School in Argentina

Authors

  • Mirta Giacobbe Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad Nacional de Rosario
  • Nora Moscoloni Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Programa Interdisciplinario de Análisis de Datos Universidad Nacional de Rosario
  • Nora Bolis Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad Nacional de Rosario
  • Javiera Díaz Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad Nacional de Rosario

Keywords:

In-service teacher training, parent-teacher relationship, parental participation, educational environment, secondary education, research methodology.

Abstract

Research projects in which qualitative and quantitative techniques are combined entail the difficulty of an integral interpretation of the results, due to the particular characteristics of these two approaches. In this article the methodology applied in a case study carried out in an educational institution is described. The study was especially directed towards discovering the particular elements of teacher training which can hinder a constructive teaching practice, ascertaining the role that each of the educational actors performs in the construction of their school, and identifying the characteristics of the educational community that shape the performance of the institution. The study involved the collection, processing and analysis of materials relating to students, teachers, parents and administrators. Each group is addressed methodologically in a different way. Low levels of school performance and difficulties in the integration of the educational community were found. Some proposals for rectifying them are presented here.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aebli, H. (1988). Doce formas básicas de enseñar. Madrid: Nancea.

Aebli, H. (1991). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo. Madrid: Narcea.

Aebli, H. (1985). Una didáctica fundada en la psicología de Jean Piaget. Madrid: Nancea.

Carretero, M. y Pozo, J. (1989). La enseñanza de las Ciencias Sociales. Madrid: Visor.

Carretero, M. (1998). Proceso enseñanza y aprendizaje. Buenos Aires: Aique.

Coll, C. y Sole, I. (1991). Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, 18, 12-22.

Coll, C. (1990). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós.
Fernández, L. (1997) Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires: Paidós.

Giacobbe, M. y Moscoloni, N. (1997). Aprender a aprender. Construyendo un nuevo rol docente. Rosario: Universidad Nacional de Rosario.

Giacobbe, M. y Moscoloni, N. (1999). Aprender investigando. Rosario: CERIDER.

Giacobbe, M. (1999). La formación del enseñante. Algunas reflexiones ante un curso de perfeccionamiento del profesorado en el marco de la reforma educativa argentina. Revista Cultura y Educación, 17-18, 83-91.

Giacobbe, M. (2005). La formación docente: un camino hacia la profesionalidad. Rosario, Argentina: Fundación Aprender a Saber.

Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, Á. I. (1988). La enseñanza, su teoría y su práctica. Madrid: Morata.

Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, Á. I. (1993). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Lebart, L. y Salem, A. (1994). Statistique textuelle. París: Dunod.

Lebart L., Morineau A. y Piron M. (2000). Statistique exploratoire multidimensionnelle. París: Dunod.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Buenos Aires: Gedisa.

Moscoloni, N. (2005). Las nubes de datos. Métodos para analizar la complejidad. Rosario: Universidad Nacional de Rosario.

Pozo, J. I. (1994). La solución de problemas. Buenos Aires: Santillana.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I. Los problemas teórico-epistemológicos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Vera A. (2005). Diálogo entre lo cuantitativo y lo cualitativo en la investigación científica. El desafío de la triangulación. Ciencia & Trabajo, 7 (15), 38-40.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos. Barcelona: Crítica.

Downloads

Article abstract page views: 1729

Published

2007-05-01