Construction of a Scale-Questionnaire on the Attitude of the Teaching Staff as Opposed to the Educative Innovation by Means of Techniques of Cooperative Work (CAPIC)

Authors

  • Joan Andrés Traver Martí Departamento de Educación Facultad de Ciencias Humanas y Sociales Universitat Jaume I de Castelló
  • Rafaela García López Departamento de Teoría de la Educación Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación Universitat de València

Keywords:

Educational innovation, teachers attitudes, cooperative learning.

Abstract

In the present work the construction process of a scale-questionnaire is described to measure the attitude of the teaching staff as opposed to the educational innovation by means of techniques of cooperative work (CAPIC).  In order to carry out its design and elaboration we need on the one hand a model of analysis of the attitudes and an instrument of measurement of the same ones capable of guiding its practical dynamics.  The Theory of the Reasoned Action of Fisbhein and Ajzen (1975, 1980) and the summative scales (Likert) have fulfilled, in both cases, this paper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arce, C. (1994). Técnicas de construcción de escalas psicológicas. Madrid: Síntesis.

Bolívar, A. (1995). La evaluación de valores y actitudes. Madrid: Anaya.

Escámez, J., Falcó, P., García, R., Altabella, J. y Aznar, J. (1993). Educación para la salud: un programa de prevención de la drogadicción. València: Nau llibres.

Escámez, J., Ortega, P. y Saura, P. (1987). Educar en la solidaridad: programa pedagógico. Revista Española de Pedagogía, 178, 499- 528.

Fishbein, M. y Ajzen, I. (1975). Belief, attitudes, intention and behaviour. An introduction to theory and research. Massachussets: Addison- Wesley.

Fishbein, M. y Ajzen, I. (1980). Understanding attitudes and predicting behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prendice Hall.

Hennerson, M. E., Morris, L. L. y Fizt-Gibbon, C. T. (1978). How to measure attitudes. Beverly Hills: Sage.

Hirsch, A. (2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1). Consultado el 31 de julio de 2005, en: http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-hirsch.html

Martínez Agut, P. (1999). Las actitudes de los maestros en formación inicial de la Comunidad Valenciana hacia el Medio Ambiente. Tesis doctoral no publicada, Universidad de Valencia, España.

Mínguez, R. (1988). La tolerancia en alumnos de la Escuela Universitaria del profesorado de EGB. Tesis doctoral no publicada. Universitat de València, España.

Morales, P. (1984). Medición de actitudes en psicología y educación. San Sebastián: Tártalo.

Pérez Samaniego, V. M. (1999). El cambio de las actitudes hacia la actividad física relacionada con la salud: una investigación con estudiantes de magisterio especialistas en educación física. Tesis doctoral no publicada, Universidad de València, España.

Rodríguez, A. (1989). Interpretación de las actitudes. En A. Rodríguez y J. Seoane (Eds.), Creencias, actitudes y valores. Tratado de psicología general (Vol. 7, pp. 199-314). Madrid: Alhambra.

Ruíz, M., Brotat, E. y Sentís, J. (1977). Elaboración de una escala de actitudes hacia las enfermedades psíquicas, el psiquiatra y la psiquiatría. Revista de Psicología General y Aplicada, 32, 877-886.

Traver, J. A. y García López, R. (2004). La enseñanza de la actitud de solidaridad en el aula: una propuesta de trabajo centrada en la aplicación de la técnica puzzle de Aronson. Revista Española Pedagogía 229, 419-437.

Traver Martí, J. A. (2005). Trabajo cooperativo y aprendizaje solidario: Aplicación de la técnica puzzle de Aronson para la enseñanza y el aprendizaje de la actitud de solidaridad [Collecció CD Magna, No. 5]. Castelló, España: UJI-Editorial Universitària.

Downloads

Article abstract page views: 2142

Published

2007-05-01