The Mexican Government’s Educational Policy since 1992
Keywords:
Educational policy, educational reform, federalism, decentralization.Abstract
The paper deals with four of the Mexican government’ educational policies derived from the National Accord to Modernize Basic and Normal Education (Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica y Normal –ANMEB–) signed in may, 1992. These are: the decentralization of basic education; curricular renovation and the production of textbooks and educational material; reforms to teachers’ working conditions; and society’s participation in education. The study was done by means of documentary research and interviews with the Department of Education’s head officials. Among the main findings are: the continuity of consensus between the federal and the states governments; the promotion of the states’ initiatives in substantive subjects by the Department of Education and the acknowledgement of limitations encountered in basic education caused by the predominance of the central federal power; the qualitative innovations in textbooks and educational material; the postponement of pre-school and secondary education reforms; the great unbalance of teachers’ initial education; the high degree of endogamy and political fiefs within the teachers’ community; the wide variety of projects at different levels and institutions to promote parents’ participation in schools and to make principals and teachers sensitive to such participation.Downloads
Download data is not yet available.
References
García Manzano, M. del S. (2004). Una mirada particular de la Carrera Magisterial. Estudio de caso de dos escuelas primarias. Tesis de maestría no publicada. Centro de Investigación y Estudios Avanzados, Instituto Politécnico Nacional, México, D. F., México.
González Schmal, R. (1995). El federalismo educativo. En Centro de Estudios Educativos, Comentarios a la Ley General de Educación (pp. 81-116). México: Centro de Estudios Educativos.
Latapí, P. (1995, 19 de junio). El Plan Nacional de Educación y el discreto robo del tiempo. Proceso, 972.
Latapí, P. (1997, 15 de noviembre). Educación y pluralismo político, Proceso, 1098.
Latapí, P. (2004). ¿Cómo aprenden los maestros? Cuaderno de Discusión, 6.
Moctezuma, E. (1994). La educación pública frente a las nuevas realidades. Una visión de la modernización de México. México: Fondo de Cultura Económica.
Secretaría de Educación Pública. (2000). Memoria del quehacer educativo 1995-2000 (vols. 1-2). México: Autor.
Secretaría de Educación Pública. (2001). Plan Nacional de Educación 2001-2006. México: Autor.
Torres, R. M. (1999). Nuevo rol docente: ¿Qué modelo de formación para qué modelo educativo? Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, 49, 38-53.
Ulloa, M. y Latapí, P. (2000). El financiamiento de la educación básica en el marco del federalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
González Schmal, R. (1995). El federalismo educativo. En Centro de Estudios Educativos, Comentarios a la Ley General de Educación (pp. 81-116). México: Centro de Estudios Educativos.
Latapí, P. (1995, 19 de junio). El Plan Nacional de Educación y el discreto robo del tiempo. Proceso, 972.
Latapí, P. (1997, 15 de noviembre). Educación y pluralismo político, Proceso, 1098.
Latapí, P. (2004). ¿Cómo aprenden los maestros? Cuaderno de Discusión, 6.
Moctezuma, E. (1994). La educación pública frente a las nuevas realidades. Una visión de la modernización de México. México: Fondo de Cultura Económica.
Secretaría de Educación Pública. (2000). Memoria del quehacer educativo 1995-2000 (vols. 1-2). México: Autor.
Secretaría de Educación Pública. (2001). Plan Nacional de Educación 2001-2006. México: Autor.
Torres, R. M. (1999). Nuevo rol docente: ¿Qué modelo de formación para qué modelo educativo? Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, 49, 38-53.
Ulloa, M. y Latapí, P. (2000). El financiamiento de la educación básica en el marco del federalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 6365
Article abstract page views: 14261
Published
2004-11-01