School Counselor and the Challenge of Improving Curricula: a Case Study

Authors

  • Jesús Domingo Segovia Universidad de Granada
  • Juan de Dios Fernández Gálvez Equipo de Orientación Educativa de Atarfe (Granada)
  • Beatriz Barrero Fernández Escuela Universitaria de Magisterio "Virgen de Europa" de La Línea (Cádiz)

Keywords:

Currículum, Desarrollo curricular, Orientación educativa, Mejora educativa, Asesoría

Abstract

Andalusia must face up to the challenge posed by curricula if it is to improve results in schools. Educational psychologists offering support services hold a strategical position and systemic vision that allow them to act as consultants in curriculum development. This paper analyzes the circumstances under which they may perform this role, and the methodology used. It taps into the grounded theory of these professionals with a case study from a biographical-narrative and dialog-based approach. The informant, who has a long career and professional recognition, supplies 35 in-depth interviews about his professional experience and the principles that underpin it. The study uses discourse analysis with emerging categories from his account, and concludes that it is necessary to make changes in the mindset of counselors in order to improve teaching at its core.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelman, H. S. y Taylor, L. (2002). School counselors and school reform: New directions, Professional School Counseling, 5, 235-248.
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Londres: Routledge.
Amatea, E. y Clark, M. A. (2005). Changing schools, changing counselors: a qualitative study of school administrators’ conceptions of the school counselor’s role. Professional School Counseling Journal, 9(1), 16-27.
American School Counselor Association. (2008). School counselor competencies. Recuperado de http://www.schoolcounselor.org/files/SCCompetencies.pdf
Beck, U. (2008). La sociedad del riesgo mundial. En busca de la seguridad perdida. Barcelona: Paidos.
Beijaard, D., Meijer, P. C. y Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teacher professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128. doi: 10.1016/j.tate.2003.07.001
Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/49
Bolívar, A. (2012). Melhrar os processsos e os resultados educativos. O que nos ensina a investigação. Oporto: Fundação Manuel Leão.
Boza, A., Toscano, M. y Salas, M. (2007). ¿Qué es lo que hace un orientador? Roles y funciones del orientador en Educación Secundaria. XXI. Revista de Educación, 9, 111-131.
Calderhead, J., Denicolo, P. y Day, C. (2012). Research on teacher thinking: Understanding professional development. Londres: Routledge.
Charmaz, K. (2004). Grounded theory: Objectivist and Constructivist methods. En N. K. Denzin,Y. S. Lincoln (Eds.), Strategies of qualitative inquiry. Handbook of Qualitative Research (pp. 509-535). Thousand Oaks, CA: Sage.
Coll, C. (2006). Lo básico en la educación básica. Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de la educación básica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/139
De la Oliva, D., Martín, E. y Vélaz, C. (2005). Caracterización y valoración de los modelos de intervención psicopedagógica en centros de educación secundaria. En C. Monereo y J. I. Pozo (Coords.), La práctica del asesoramiento educativo a examen (pp. 55-67) Barcelona: Graó.
Domingo, J. (2009). Asesoría a la escuela para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje. En VV. AA. Desarrollo de la gestión educativa en México: Situación y perspectivas (pp. 101-126) México: Universidad Pedagógica Nacional.
Echeita, G. y Rodríguez, V. (2005). El asesoramiento desde dentro. Lo que sobra y lo que importa. En C. Monereo y J. I. Pozo (Coords.), La práctica del asesoramiento educativo a examen (pp. 253-270). Barcelona: Graó.
Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.
Escudero, J. M. (2011). Los centros escolares como espacios de aprendizaje y de desarrollo profesional de los docentes. En M. T. González (Coord.), Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares (p. 117-142). Madrid: Síntesis.
Ford, A. D. y Nelson, J. A. (2007). Secondary school counselors as educational leaders: shifting perceptions of leadership. Journal of School Counseling, 5(19), 1-27. Recuperado de http://jsc.montana.edu/articles/v5n19.pdf
Fullan, M. (2007). Las fuerzas del cambio con creces. Madrid: Akal.
Gimeno, J. (Coord.) (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Morata
Gurr, D. y Huerta, M. (2013). The role of the critical friend in leadership and school improvement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 3084-3090.
doi: 10.1016/j.sbspro.2013.12.356
Hargreaves, A. (2007). Sustainable learning communities. En L. Stoll y K. S. Louis (Eds.), Professional learning communities: Divergence, depth and dilemmas (pp. 181-195). Nueva York: McGraw Hill (Open University Press).
Krichesky, G. y Murillo, F. J. (2010). Las comunidades profesionales de aprendizaje. Una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1). Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol9num1/art4.pdf
Lago, J. R. y Onrubia, J. (2011). Asesoramiento psicopedagógico para la mejora de la práctica educativa. Barcelona: ICE-Horsori.
Lambie, G. W. y Willianson, L. L. (2004). The challenge to change from guidance counseling to professional school counseling: A historical proposition. ProfessionalSchool Counseling, 8(2), 124-132.
Martín, E. y Onrubia, J. (Coords.) (2011). Orientación educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Barcelona: Graò.
Martín, E. et al. (2005). ¿Mantienen los psicopedagogos las mismas concepciones que el profesorado acerca de la enseñanza y el aprendizaje? En C. Monereo y J. I. Pozo (Coords.). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.
Martínez, A. C., Krichesky, G. J. y García, B. (2010). El orientador escolar como agente interno de cambio. Revista Iberoamericana de Educación, 54, 107-122.
Sammons, P. y Bakkum, L. (2011). Escuelas eficaces, equidad y eficacia docente: Una revisión de la literatura. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(3), 10-26. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev153ART2.pdf
Stake, R. E. (2010). Qualitative research: Studying how things work. Nueva York: The Guilford Press.
Stoll, L. (2009). Connecting learning communities: Capacity building for systemic change. En A. Hargreaves et al. (Eds.), Second international handbook of educational change (pp. 469-484). Dordrecht: Springer Heidelberg.
Stone, C. B. y Dahir, C. A. (2006).The transformed school counselor. Boston: Houghton Mifflin Company.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia, Colombia.
Swaffield, S. (2004) Critical friends: supporting leadership, improving learning. Improving Schools, 7(3), 267-278. doi.org/10.1177/1365480204049340
Velaz, C. et al. (2013). School counsellor competences and training: an empirical study in nine Spanish autonomous communities. Revista de Educación, Número especial, 261-292. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-249
Wertz, F. J., Charmaz, K. y McMullen, L. M. (2011). Five ways of doing qualitative analysis: Phenomenological psychology, grounded theory, discourse analysis, narrative research, and intuitive inquiry. Nueva York: The Guilford Press.

Downloads

Article abstract page views: 5757

Published

2016-05-02