Indications of Role Ambiguity in University Teachers

Authors

  • Edith Georgina Surdez Pérez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, División Académica de Ciencias Económico- Administrativas
  • Deneb Elí Magaña Medina Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, División Académica de Ciencias Económico Administrativas
  • María del Carmen Sandoval Caraveo Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, División Académica de Ingeniería y Arquitectura

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.889

Keywords:

Universidad, rol del profesor, evaluación del profesor

Abstract

Role ambiguity has a negative effect on job satisfaction and organizational achievements in the education field. The aim of this research was to identify indications of role ambiguity in university teachers who split their time between teaching and research in the field of social and management sciences. The study, performed in a public higher education institution in Mexico, is descriptive and correlational and uses a quantitative approach. A Likert-type scale was used with a Cronbach’s alpha reliability coefficient of .92 and factor loadings above .60 for all dimensions. The results find the highest levels in the dimensions “Ambiguity in Demands” and “Ambiguity in Standards”, mainly caused by a lack of clarity in the guidelines and framework that regulate the assessment of academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino, S. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de profesores en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Perspectivas Docentes, 31, 52-56
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2014). Sistema Nacional de Investigadores. Recuperado de http://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores
De Arquer, M. I., Daza, F. M. y Nogareda, C. (1995). Ambigüedad y conflicto de rol. Notas Técnicas de Prevención edición electrónica (NTP-e 388). España: Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo (INSHT). Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/301a400/ntp_388.pdf
Edmonson, S. L. y Thompson, D. P. (abril, 2001). The “role” of burnout amog special educators: the relationship between burnout and role tension. Trabajo presentado en el Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED454655.pdf
Gismero-González, M. E, Bermejo, L., Prieto, M., Cagigal, V., García, A. y Hernández, V. (2012). Estrategias de afrontamiento cognitivo, auto-eficacia y variables laborales. Orientaciones para prevenir el estrés docente. Acción Pedagógica, 9(12), 87-96.
Goldman, R. y Chang, D. (Abril, 1992). The Consequence of rol conflict and role ambiguity amog junior high school administrators in Taiwan. Trabajo presentado en el Annual Meeting of American Educational Research Association, San Francisco, CA. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED346567.pdf
Gomley, D. K. (2005) Organizational climate, role ambiguity, role conflict and nurse faculty work role balance: Influence on organizational commitment and turnover intention (Tesis doctoral). Universidad de Cincinnati, OH.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4a. ed.). México: McGraw- Hill/Interamericana.
Ibarra, E. (1999). Evaluación, productividad y conocimiento: barreras institucionales al desarrollo académico. Sociológica, 14(41), Recuperado de http://www.revistasociologica.com.mx/pdf/4103.pdf
Izquierdo, J., Sandoval, M. C., Eslava, H. y De la Cruz, V. (2013). Sistemas de evaluación y productividad investigativa: estudio de caso con PTCS de la licenciatura de idiomas. En S. P. Aquino, D. E. Magaña y P. Sánchez (Coords.), Cuerpos Académicos en Educación Superior: Retos para el Desarrollo Institucional (pp. 209-235). México: Universidad Juárez Autónoma de México.
Jackson, S. E. y Schuler, R. S. (1985).A meta-analysis and conceptual critique of research on role ambiguity and role conflict in work setting. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 36(1), 16-78.
León-Rubio, J. M., Cantero, F. J. y León-Pérez J. M. (2011). Diferencias del rol desempeñado por la autoeficiencia en el burnout percibido por el personal universitario en función de las condiciones de trabajo. Anales de Psicología, 27(2), 518-526. Recuperado de http://digitum.um.es/jspui/handle/10201/26557
Lloret, S., González V. y Peiró J. M. (1995). El estrés de rol en enfermeras un modelo causal. Revista de Psicología General y Aplicada, 48(3), 393-405. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2161481
Magaña, D. E., Rosas, J. A, Lamoyi, C. L., Aguilar, N., Surdez, E. G., Sandoval, M. C. y Guzmán, C. (2009). Factores organizacionales relacionados al síndrome de desgaste emocional en los cuerpos académicos de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (Primer Informe de investigación-CONACYT-SECTORIAL 00000000080973). Villahermosa Tabasco.
Magaña, D. E., Sánchez, P. y Rosas, J. A. (2009). Síndrome de desgaste emocional y su relación con el conflicto y ambigüedad de rol en el profesor investigador de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (Informe de investigación final-PROMEP 20080783). Villahermosa, Tabasco: Autor
Magaña, D. E., Surdez, E. G., Zetina, C. D. (2012). Ambigüedad de rol en investigadores mexicanos. Revista Internacional Administración y Finanzas, 5(3), 69-87.
Malone, R. J. (2002). Tenure-track faculty socialization: the presence and effects of role ambiguity role, role conflict and role overload (Tesis Doctoral). Recuperada de la base de datos ProQuest
Meliá, J. L., Zornoza, A., Sanz, M. J., Morte, M. P. y González, V. (1987). La incidencia de los factores del conflicto de rol y de la ambigüedad de rol sobre los factores de la satisfacción laboral. Actas del Segundo Congreso Nacional de Evaluación Psicológica. Recuperadodehttp://www.uv.es/meliajl/Papers/1987_Melia_Factores.pdf
Morales, P. (2011). El análisis factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Recuperado de http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf
Rizzo, J., House, R. y Lirtzman, S. (1970). Role conflict and ambiguity in complex organizations. Administrative Science Quarterly, 15(2) 150-164.
Robbins, S. P. y Coulter M. (1999).Administración (6a. ed.). México: Prentice Hall Hispanoamericana.
Rosas, J. A., Magaña, D. E. y Guzmán, C. (2008). Posibilidades de consolidación y crecimiento de los cuerpos académicos de la División Académica de Ciencias Económico-Administrativas de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 14,(39) 65 - 73.
Sebastián, J. (2003). Estrategias de cooperación universitaria para la formación de investigadores en Iberoamérica. Madrid: OEI.
Secretaría de Educación Pública (2013, 29 de diciembre). Acuerdo número 712 por el que se emiten las reglas de operación del Programa para el Desarrollo Profesional. Recuperado de http://dsa.sep.gob.mx/pdfs/Reglas%20de%20Operacion%202014.pdf
Schulz, J. (2013). The impact of role conflict, role ambiguity and organizational climate on the job satisfaction of academic staff in research-intensive universities in the UK. Higher Education Research & Development, 32(3), 464-478.
Schulz, J. y Auld, C. (2006).Perceptions of role ambiguity by chairpersons and executive directors in Queensland sporting organizations. Sport Management Review, 9(2), 183-201.
Slipak, O. E. (1996). Estrés Laboral. Alcmeon, 19(4). Recuperado de http://www.alcmeon.com.ar/5/19/a19_03.htm
Soto, E. (1997). La productividad ¿Nuevo paradigma del salario universitario? El caso de la UAM. Política y Cultura, 9, 149-175. Recuperado dehttp://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26700909

Surdez, E. G. (2013).Conflicto y ambigüedad de rol en profesores investigadores de cuerpos académicos: el caso de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (Tesis Doctoral). Universidad del Mayab, Mérida Yucatán, México.
Troyano, Y., García, A. J. y Marín, M. (2006). ¿Cómo afronta el profesorado universitario la docencia en el contexto de la convergencia europea? Hacia un nuevo perfil docente. Revista de Enseñanza Universitaria, 28, 77-83. Recuperado de http://institucional.us.es/revistas/universitaria/28/06.pdf
Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (2014). Reglamento del Programa de Estímulos al Desempeño del Personal Docente. Tabasco, México: Autor.
Zepeda, S. y Kruskamp, B. (2007), High school department chairs perspectives on instructionals supervision. The High School Journal, 90(2), 44-54.

Downloads

Article abstract page views: 2308

Published

2017-01-10