How Suitable are Web Interfaces for Collaborative Learning?
Keywords:
Computer uses in education, collaborative learning, computer software evaluation, groupware, computer mediated communication.Abstract
This paper describes a pilot study carried out to compare two Web interfaces used to support a collaborative learning design for science education. The study is part of a wider research project, which aims at characterizing computer software for collaborative learning in science education. The results coming from a questionnaire applied to teachers and researchers reveal the necessity to design technological tools based mainly on users’ needs and to take into account the impact of these tools on the learning of curricular contents.Downloads
Download data is not yet available.
References
Alavi, M. (1994, junio). Computer-mediated collaborative learning: An empirical evaluation. MIS Quarterly 18 (2), 159-174.
Bielaczyc, K. (2000). Designing social infrastructure: The challenge of building computer-supported learning communities. Chestnut Hill, MA: Learning Communities Research and Technology Group.
Henri, F. y Lundgren-Cayrol, K. (1998). Apprentissage collaboratif et nouvelles technologies. Montreal: Centre de Recherche LICEF.
Ministère de l’Education Nationale, de la Recherche et de la Technologie (1999, septiembre). Etude comparative technique et pédagogique des plates-formes pour la formation ouverte et à distance. Une étude de la Direction de la Technologie, sous-direction des technologies éducatives, des technologies de l'information et de la Communication (DT/SDTETIC). París: Autor.
Moliner, M. (1997). Diccionario de usos del español (Tomo 1, 20a. reimpresión). Madrid: Gredos.
Notess, M. (2001, agosto). Usability, user experience, and learner experience. E- Learn Magazine: Education and technology in perspective [Sección In-Depth Tutorials]. Consultado el 15 de noviembre de 2002 en:
http://php.indiana.edu/~mnotess/
Paquette, G. (2002). Modélisation des connaissances et des compétences. Un langage graphique pour concevoir et apprendre. Québec: Presses de l´Université du Québec.
Potts, M., Morse, E., Gutwin, C. y Greenberg, S. A. (1999). Comparison of usage evaluation and inspection methods for assessing groupware usability. Gaithersburg, MD: National Institute of Standards and Technology
Ramage M. (1999). The learning way: Evaluating co-operative systems. Tesis doctoral publicada en línea. Lancaster University, Reino Unido. Consultado el 1 de diciembre de 2002 en:
http://systems.open.ac.uk/objects/MagnusR/LearningWay.pdf
Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1994). Computer support for knowledge-building communities. The Journal of the Learning Sciences, 3 (3), 265 – 283.
Scott, J. (1997, 5 de mayo). CSCW. Consultado el 15 de octubre de 2002 en:
http://farrer.riv.csu.edu.au/~jscott/Cscw_1.htm
Slavin, R. E. (1978). Using student team learning. Baltimore: The Johns Hopkins Team Learning Project.
Waldegg, G. (2002). El uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). Consultado el 8 de junio de 2003 en:
http://redie.ens.uabc.mx/vol4no1/contenido-waldegg.html
Bielaczyc, K. (2000). Designing social infrastructure: The challenge of building computer-supported learning communities. Chestnut Hill, MA: Learning Communities Research and Technology Group.
Henri, F. y Lundgren-Cayrol, K. (1998). Apprentissage collaboratif et nouvelles technologies. Montreal: Centre de Recherche LICEF.
Ministère de l’Education Nationale, de la Recherche et de la Technologie (1999, septiembre). Etude comparative technique et pédagogique des plates-formes pour la formation ouverte et à distance. Une étude de la Direction de la Technologie, sous-direction des technologies éducatives, des technologies de l'information et de la Communication (DT/SDTETIC). París: Autor.
Moliner, M. (1997). Diccionario de usos del español (Tomo 1, 20a. reimpresión). Madrid: Gredos.
Notess, M. (2001, agosto). Usability, user experience, and learner experience. E- Learn Magazine: Education and technology in perspective [Sección In-Depth Tutorials]. Consultado el 15 de noviembre de 2002 en:
http://php.indiana.edu/~mnotess/
Paquette, G. (2002). Modélisation des connaissances et des compétences. Un langage graphique pour concevoir et apprendre. Québec: Presses de l´Université du Québec.
Potts, M., Morse, E., Gutwin, C. y Greenberg, S. A. (1999). Comparison of usage evaluation and inspection methods for assessing groupware usability. Gaithersburg, MD: National Institute of Standards and Technology
Ramage M. (1999). The learning way: Evaluating co-operative systems. Tesis doctoral publicada en línea. Lancaster University, Reino Unido. Consultado el 1 de diciembre de 2002 en:
http://systems.open.ac.uk/objects/MagnusR/LearningWay.pdf
Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1994). Computer support for knowledge-building communities. The Journal of the Learning Sciences, 3 (3), 265 – 283.
Scott, J. (1997, 5 de mayo). CSCW. Consultado el 15 de octubre de 2002 en:
http://farrer.riv.csu.edu.au/~jscott/Cscw_1.htm
Slavin, R. E. (1978). Using student team learning. Baltimore: The Johns Hopkins Team Learning Project.
Waldegg, G. (2002). El uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). Consultado el 8 de junio de 2003 en:
http://redie.ens.uabc.mx/vol4no1/contenido-waldegg.html
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 180
Article abstract page views: 1022
Published
2003-11-01