Mathematical Education of Engineers from a Mathematics Education Approach: State of the Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e21.4804

Keywords:

mathematics education, engineering education, literature reviews, state of the art reviews

Abstract

This research sought to gain insight into the state of art of mathematics education in the mathematical education of engineers. An empirical method was developed to confine the review to 132 articles from 1968 to 2020. The results yielded eleven themes, with 70.5% of articles dealing with teaching and learning mathematics in basic sciences. The findings show that engineer education involves different types of mathematics and disciplinary knowledge working in coordination; the professional development of mathematics teachers who train engineers remains a pending issue; and research both in and out of schools is essential to identify other meanings of mathematics needed by engineers to perform better.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado-López, E., Becerril-García, A. y Chávez-Ávila, S. (2019). Reflexión sobre la publicación académica y el acceso abierto a partir de la experiencia de RedALyC. Palabra Clave (La Plata), 8(2), e067. https://doi.org/10.24215/18539912e067

Arnal-Palacián, M., Claros-Mellado, J. y Sánchez-Compaña, M. T. (2020). Límite infinito de sucesiones en libros de texto españoles: desde 1936 hasta 2019. PNA, 14(4), 295-322. https://doi.org/10.30827/pna.v14i4.15143

Arrieta, I. y Medrano, M. C. (2015). Un análisis de la capacidad espacial en estudios de ingeniería técnica. PNA, 9(2), 85-106. https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/6104

Avila, A. (2016). La investigación en educación matemática en México: una mirada a 40 años de trabajo. Educación Matemática, 28(3), 31-60. https://doi.org/10.24844/EM2803.02

Aydin, U. y Ubuz, B. (2015). The thinking-about-derivative test for undergraduate students: development and validation. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(6), 1279-1303. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9545-x

Barragués, J. I. y Guisasola, J. (2009). Una propuesta para la enseñanza de la probabilidad en la universidad basada en la investigación didáctica. Educación Matemática, 21(3), 127-162. http://somidem.com.mx/descargas/Vol21-3.pdf

Barragués, J. I., Morais, A. y Guisasola, J. (2015). Aspectos epistemológicos, históricos y didácticos del conocimiento profesional del profesorado universitario de probabilidad. Bolema - Mathematics Education Bulletin, 29(51), 183-205. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a10

Barragués, J. I., Morais, A., Juncal, M. y Guisasola, J. (2013). Una propuesta de uso de un Classroom Response System (CRS) para promover clases interactivas de Cálculo en la universidad. Educación Matemática, 25(1), 63-109. http://www.revista-educacion-matematica.com/revista/2016/05/16/vol25-1-3/

Bergsten, C., Engelbrecht, J. y Kågesten, O. (2015). Conceptual or procedural mathematics for engineering students – views of two qualified engineers from two countries. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 46(7), 979-990. https://doi.org/10.1080/0020739X.2015.1075615

Craig, T. S. (2017). Challenging assumptions of notational transparency: the case of vectors in engineering mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 48(S1), S50-S66. https://doi.org/10.1080/0020739X.2017.1356390

Czocher, J. A. (2017). Mathematical modeling cycles as a task design heuristic. Mathematics Enthusiast, 14(1-3), 129-140. https://scholarworks.umt.edu/tme/vol14/iss1/9/

Czocher, J. A. (2018). How does validating activity contribute to the modeling process? Educational Studies in Mathematics, 99(2), 137-159. https://doi.org/10.1007/s10649-018-9833-4

Czocher, J. A., Tague, J. y Baker, G. (2018). Echoes of the Instructor’s Reasoning: Exemplars of modeling for Homework. Primus, 29(6), 606-624. https://doi.org/10.1080/10511970.2018.1472158

Farfán, R. M. y Simón, M. G. (2016). La construcción social del conocimiento. El caso de género y matemáticas. Gedisa.

Faulkner, B., Earl, K. y Herman, G. (2019). Mathematical maturity for engineering students. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 5, 97-128. https://doi.org/10.1007/s40753-019-00083-8

García, F. J., Barquero, B., Florensa, I. y Bosch, M. (2019). Diseño de tareas en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Avances de Investigación En Educación Matemática, (15), 75-94. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i15.267

González-Martín, A. S. y Hernandes-Gomes, G. (2019). Mathematics in engineering programs: what teachers with different academic and professional backgrounds bring to the table. An institutional analysis. Research in Mathematics Education, 22(1), 67-86. https://doi.org/10.1080/14794802.2019.1663255

Greenwell, R. N. (1993). Recommendations from industrial experience for college statistics courses. Primus, 3(4), 345-354. https://doi.org/10.1080/10511979308965715

Hernandez Martinez, P. y Vos, P. (2017). “Why do i have to learn this?” A case study on students’ experiences of the relevance of mathematical modelling activities. ZDM - Mathematics Education, 50, 245-257. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0904-2

Hinojos-Ramos, J., Farfán, R. y Orozco, M. (2021). An alternative to broaden the school-promoted meanings of mathematics in electrical sciences from socioepistemology. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 52(8), 1161-1174. http://dx.doi.org/10.1080/0020739X.2020.1741710

Lee, G. P. B., Lim, C. S. y Leong, L. M. (2020). Use mathematical writing as a practical approach to increase students’ problem solving skills: A case study. Mathematics Enthusiast, 17(1), 238-273. https://scholarworks.umt.edu/tme/vol17/iss1/10

Li, Y., Wang, K., Xiao, Y. y Froyd, J. E. (2020). Research and trends in STEM education: a systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education, 7(11), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-020-00207-6

López, R., Castro, E. y Molina, M. (2013). Actitudes de estudiantes de ingeniería de nuevo ingreso hacia el uso de la tecnología en matemáticas. PNA, 8(1), 31-50. https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/6121

López, R., Molina, M. y Castro, E. (2017). Modelización en el aula de ingeniería un estudio de caso en el marco de un experimento de enseñanza. PNA, 11(2), 75-96. https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/6075

Malaspina, U. y Font, V. (2010). The role of intuition in the solving of optimization problems. Educational Studies in Mathematics, 75(1), 107-130. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9243-8

Navarro-Ibarra, L. A., Cuevas, O., Peralta, J. X. y Ansaldo, J. C. (2017). Teaching-learning mathematics in a virtual environment. empirical evidence in scenarios of higher education. International Electronic Journal of Mathematics Education, 12(3), 397-408. https://bit.ly/3pCSUVu

Pepin, B., Biehler, R. y Gueudet, G. (2021). Mathematics in Engineering Education: a review of the recent literature with a view towards innovative practices. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 7, 63-188. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00139-8

Pérez, O. (2006). ¿Cómo diseñar el sistema de evaluación del aprendizaje en la enseñanza de las matemáticas? Revista Latinoamericana de Investigación En Matemática Educativa, 9(2), 267-297. http://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v9n2/v9n2a6.pdf

Quinn, D. y Aarão, J. (2020). Blended learning in first year engineering mathematics. ZDM - Mathematics Education, 52(5), 927-941. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01160-y

Raveh, I. y Furman, Y. (2019). Experienced engineers becoming mathematics teachers: preliminary perceptions of mathematics teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 50(8), 1223-1240. https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1626501

Recio, T. y González, M. J. (2007). Criterios de calidad en didáctica de la Matemática. Revista Complutense de Educación, 18(1), 159-180. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0707120159A

Rodríguez, R. y Quiroz, S. (2016). El papel de la tecnología en el proceso de modelación matemática para la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Revista Latinoamericana de Investigación En Matemática Educativa, 19(1), 99-124. https://www.relime.org/index.php/relime/article/view/148

Tague, J. y Czocher, J. (2016). A Theoretical approach to ensuring instructional and curricular coherence in the flipped classroom modzel of a differential equations course. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 2(2), 223-245. https://doi.org/10.1007/s40753-016-0028-z

Torres, D. y Montiel, G. (2020). La desarticulación matemática en Ingeniería. Una alternativa para su estudio y atención, desde la Matemática Educativa. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 29(58-1), 24-55. http://dx.doi.org/10.20983/noesis.2020.3.2

Trenholm, S., Hajek, B., Robinson, C. L., Chinnappan, M., Albrecht, A. y Ashman, H. (2018). Investigating undergraduate mathematics learners’ cognitive engagement with recorded lecture videos. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 50(1), 3-24. https://doi.org/10.1080/0020739X.2018.1458339

Vargas, F. y Stenning, K. (2020). Logical reasoning beyond classical logic: An illustration with Pythagoras Theorem. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(1), 1-7. https://doi.org/10.29333/iejme/5883

Vázquez, R., Romo, A., Romo-Vázquez, R. y Trigueros, M. (2016). La separación ciega de fuentes: un puente entre el álgebra lineal y el análisis de señales. Educación Matemática, 28(2), 31-57. https://doi.org/10.24844/em2802.02

Zabala-Vargas, S. A., Ardila-Segovia, D. A., García-Mora, L. H. y de Benito-Crosetti, B. L. (2020). Aprendizaje basado en juegos (GBL) aplicado a la enseñanza de la matemática en educación superior. Una revisión sistemática de literatura. Formacion Universitaria, 13(1), 13-26. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100013

Zavaleta, A. y Dolores, C. (2021). Evaluación para el aprendizaje en matemáticas: el caso de la retroalimentación. NÚMEROS Revista de Didáctica de Las Matemáticas, 107, 9-34. http://funes.uniandes.edu.co/23591/1/Zavaleta2021Evaluaci%C3%B3n.pdf

Downloads

Article abstract page views: 1198

Published

2023-10-03

Similar Articles