Educational Reform in Administrative Systems with Pre-modern Characteristics: the Case of Guatemala
Keywords:
Educational planning, educational reform, educational policies.Abstract
This article contains an analysis of specific instances of educational-reform failure in contemporary Guatemala. The purpose is to throw into relief those aspects which should be confronted in designing and implementing processes of educational reform in the context of weak nations with pre-modern features. One of these fundamental aspects is the need to study carefully the administrative and power structures within the government, with the aim of locating the channels of real and nominal decision-making. It is also argued that the principle of parallel liberty allows an understanding of the formation and reinforcement of parallel power structures, and that these are found outside the official bureaucratic channels. It is further argued that the administration and formulation of educational policies cannot be summed up in simple modernization schemes that do not take into account the particular sociohistorical conditions in which the educational systems originated.
Downloads
References
Artiles, A. J. (1995). Un reto para Guatemala ante el nuevo milenio; educación para una sociedad multicultural. La educación. 121 (2), 213-227.
Asociación para el avance de las ciencias sociales en Guatemala. (1998). Imágenes homogéneas en un país de rostros diversos. El sistema educativo formal y la conformación de referentes de identidad nacional entre jóvenes guatemaltecos. Cuadernos de Investigación, 11. Guatemala: AVANCSO.
Barry, T. (1992). Inside Guatemala. Albuquerque, NM: Interhemispheric Education Resource Center.
Bilsborrow, R. E. y Stupp, P. (1997). Demographic processes, land and the environment in Guatemala. En A. Pebley y L. Rosero-Bixby, (Eds.), Demographic diversity and change in the Central American Isthmus (pp. 581-623). Santa Mónica, CA: Rand.
Brewer-Carías, A. R. (1979). Les conditionnements politiques de l\'administration publique dans les pays de l\'Amérique latine. Revue internationale des sciences administratives. 45 (3),223-233.
Brockett, C. D. (1984). Malnutrition, public policy and agrarian change in Guatemala. Journal of interamerican studies and world affairs. 26, (4), 477-497.
Chang-Rodríguez, E. (1983). Latinoamérica: su civilización y su cultura. Cambridge, MA: Newbury House.
Churchill, S., Orlikow, L., Greenfield, T. y Rideout, B. (1979). Cost models of bilingual education in Canada. The world of theory. (Informe final para el Secretary of State de Canadá, No.470-410). Ottawa: Secretary of State of Canada.
Clark, C. (2000). Land tenure, delegitimation and social mobility in tropical Petén, Guatemala. Human Organization. 59, (4), 419-428.
Colburn, F. D. (1986). De Guatemala a Guatepeor [Reseña]. Latin American Research Review. 21 (3), 242-248.
Comisión Económica para América Latina. (1984, abril). The crisis in Central America: Its origins, scope and consequences. CEPAL Review. 22, 53-80.
Comisión Económica para América Latina. (1997). The equity gap. Latin America, the Caribbean and the Social Summit. Santiago: CEPAL.
Comisión Paritaria de Reforma Educativa. (1998). Diseño de reforma educativa. Guatemala: Comisión paritaria de reforma educativa.
Creative Associates International, Inc. (1992). Improving basic education in Guatemala. Washington, DC: Creative Associates International, Inc.
Cuando la educación se convierte en negocio (1998, 16 de enero). Revista Proceso 12, pp. 4-7.
Demyk, N. (1983). Ambitions militaires et esprit oligarchique au Guatemala. Annales des pays d\'Amérique centrale et des Caraïbes, 43 (4), 7-16.
Dignard, L. (1987). Administration et développement au Guatemala [Monografía de Posgrado]. Ottawa: Universidad de Ottawa, Programa de Maestría en Desarrollo Internacional.
Dunkerley, J. (1988). Power in the isthmus: A political history of modern Central America. Londres: Verso.
Edwards, G. M. (1982). A proposed in-service teacher training program to increase teacher effectiveness at Colegio Valle Verde. Tesis de maestría no publicada, Universidad Del Valle, Guatemala, Guatemala.
Elton, C. (2001, 26 de octubre). Guatemala\'s new law overrides Church objections. Christian Science Monitor. Consultado el 30 de enero de 2001 en el World Wide Web:
http://www.csmonitor.com/2001/1026/p5s1-woam.html.
Fernández García, D. (1998, 2 de abril). Un lujo que no podemos darnos. Guatemala: Periódico Prensa Libre, Guatemala, p. 4.
Galo de Lara, C. M. (1997). Diagnóstico del sistema educativo en Guatemala. Guatemala: Publicaciones de ASIES.
Galo de Lara, C. M. (1999). Educación familiar en comunidades indígenas. Guatemala: Publicaciones de AISES.
Gálvez Borrel, V. (1996). Guatemala, nueva derecha, viejos problemas. Nueva Sociedad. 142, 6-11.
Gamoran, A, y Dreeben, R. (1986). Coupling and control in educational organizations. Administrative science quarterly. 31, 612-32.
García López, J. E. (1989). Introducción al estudio de la problemática educativa guatemalteca (3a edición). Guatemala: Tayasal.
Gleisejesses, P. (1991). Shattered hope: the Guatemalan revolution and the United States, 1944-1954. Princeton: Princeton University Press.
Goldman, F. (1999, 15 de marzo). Murder comes for the Bishop. Was the most prominent human-rights activist in Guatemala killed by a homosexual lover, a gang of church thieves, or an Army hit squad? New Yorker Magazine, 60-77.
Guatemala en números (1997, 11 de diciembre). Revista Crónica [Número especial], pp.17-18.
Guerra-Borges, A. (1984). La cuestión agraria, cuestión clave de la crisis social en Guatemala. Cuadernos Americanos, 252 (1), 45-60.
Handy, J. (1991). Anxiety and dread: state and community in modern Guatemala. Canadian journal of history, 26 (1), 43-65.
Handy, J. (1992). Guatemala: A tenacious despotism. NACLA Report on the Americas, 26, (3), 31-37.
Hoy, W. K. y Miskel, C. G. (1996). Educational administration. Theory, research and practice (5a. ed.). Toronto: McGraw-Hill.
Ibarra de Calix, I. (1997). Modalidades de financiamiento de la educación. Guatemala: Publicaciones de ASIES.
Inforpress Centroamericana. (2000). La necesaria reforma educativa. Guatemala: Inforpress Centroamericana.
International Monetary Fund. (1995). Guatemala: Recent economic developments. (Reporte por país del IMF Staff, 95/57). Washington, DC: International Monetary Fund.
Kelly, M. J. (1991). Education in a declining economy. The case of Zambia, 1975-1985. Washington, DC: World Bank.
Kurian, G. y Buron, A. L. (1988) Guatemala. En G. Kurian (Ed.) World education encyclopedia (Vol. 1, pp. 508-514). Nueva York: Editorial Facts On File Publications.
Larra, M. (1998, 20 de julio). Guatemala sin registro de leyes. Prensa Libre, p. 5.
Lebot, Y. (1992). La guerre en terre maya: communauté, violence et modernité au Guatemala, 1970-1992. Paris: Karthala.
Lourié, S. (1989). Education and development: Strategies and decisions in Central America (ed. rev.). Londres: Catholic Institute for International Relations.
Lowden, P. (1996). The Escuelas Integrales reform program in Venezuela. En A. Silva (Ed.), Implementing policy innovations in Latin America (pp. 120-131). Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo.
MacLachlan, C. (1988). Spain\'s Empire in the New World. The role of ideas in institutional and social change. Los Angeles, CA: University of California at Los Angeles Press.
Maestros de San Juan Sacatepequez no reciben sus salarios desde febrero. (1999, 4 de octubre). Periódico Siglo XXI, p.13.
McIntosh, T. L. (1978). Local government in Guatemala and its relations with the central government. Planning and administration 5 (2),15-27.
Menéndez, L. A. (1980). La educación en Guatemala, 1945-1979. Guatemala: Piedra Santa.
Metz, B. (2001). Politics, population and family planning in Guatemala: Chorti Maya Experiences. Human Organization 60 (3), 259-271.
Monzón García, S. (1993). Estado y políticas educativas en Guatemala: Aproximación al problema de las políticas educativas en Guatemala, 1944-1980. Guatemala: Universidad de San Carlos.
Ochoa, C., Álvarez, V., y Cumatz C., (Comps.). (1998). La Universidad. La situación de la educación superior en Guatemala a fin de siglo. Guatemala: Asociación Maya de Estudiantes Universitarios.
Pincus, F. L. (1989). Vocational education: more false promises. En J. H. Balalantine (Ed.), Schools and society. A unified reader (2ª. ed., pp. 447-57). Mountain View, CA: Mayfield Publishing.
Presidencia de la República de Guatemala. (1991). Política económica y social del gobierno de Guatemala para el período 1991-1996. Guatemala: Presidencia de la República de Guatemala.
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. (1999). Guatemala, el rostro rural del desarrollo humano. Guatemala: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo.
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. (1990). Human development report. Nueva York: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo.
Ramírez García, I. (1997). Expectativas de Implementación del ciclo diversificado en los Institutos Experimentales PEMEM. Tesis de licenciatura no publicada. Universidad Francisco Marroquín, Guatemala.
Ramírez, M. E. (1999). Proceso de adecuación curricular. Guatemala: Publicaciones de ASIES.
Reimers, F. (1995). Education finance in Latin America: Perils and opportunities. En J. M. Puryear y J. J. Brunner (Eds. Vol.), Education, equity and economic competitiveness in the Americas : Vol. I. Key Issues (pp.29-65). Washington, DC: OEA-Agencia Interamericana para la Cooperación y el Desarrollo.
Rodríguez, L. (2001). Presidente critica a quienes demandan más recursos. Prensa Libre, p. 5.
Ruano (en prensa). Other languages need not apply: Private schooling and the construction of bilingual education in Guatemala. International Review of Educational Policy.
Ruano, C. R. (1997). Living the truth in Guatemala. Outlook Magazine, 35 (3), 8-30.
Ruano, C. R. (1999). An examination of centralized educational policy processes and their impact in Guatemala City, 1976-1995 (Tesis doctoral, University of Toronto). Toronto: National Library of Canadá.
Ruano, C. R. (2000). Educational reform in Guatemala in the aftermath of the Civil War: Challenges and possibilities. Trabajo presentado en la Reunión Anual de la American Anthropological Association, San Francisco, CA.
Ruano, C. R. (2001). La participación de minorías nacionales dentro de sistemas educativos pre-modernos: El caso de los Garífunas de la costa atlántica de Guatemala. Education Policy and Evaluation Archives, 9 (23). Consultado el 7 de Julio de 2001 en el World Wide Web:
http://epaa.asu.edu/epaa/v9n23.html
Ruano de Flores, E. (1997). La calidad de la educación. Guatemala: Publicaciones de ASIES.
Smith, F. (1995, 5 de junio). My enemy\'s friends. In Guatemala, the DEA fights the CIA. The New Republic, pp.18-19.
Thomas, V.; Dailami, M.; Dhareshwar, A.; Kaufmann, D.; Kishor, N.; López, R.; Wang, Y. (2000). The quality of growth. Nueva York: Editorial Oxford University Press-World Bank.
UNESCO (1991). World education report. Paris: UNESCO.
Verner, J. G. (1970). Characteristics of administrative personnel: The case of Guatemala. Journal of developing areas, 5, (1), 73-86.
Williams, D. T. (1972). Discrepancy between goal and function in educational planning: The Guatemalan experience. En T. La Belle (Ed.), Education and Development: Latin America and the Caribbean (pp. 439-542). Los Angeles: University of California at Los Angeles Press.
Williams, R. G. (1994). States and social evolution: Coffee and the rise of national governments in Central America. Chapell Hill, NC: The University of North Carolina Press.
World Bank. (1995). Guatemala, basic education strategy: Equity and efficiency in education. (Oficina Regional de Latinoamérica y el Caribe, reporte Núm. 13304-GU). Washington, DC: World Bank.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 618
Article abstract page views: 1346
Published
2002-05-01