Characteristics of Being a “Good Professional” in the Opinion of Mexican College Students

Authors

  • Edna Luna Serrano Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • María del Consuelo Valle Espinosa Facultad de Ciencias Marinas Universidad Autónoma de Baja California
  • Cecilia Osuna-Lever Dirección General de Desarrollo Académico Universidad Xochicalco

Keywords:

Professional ethics, professional values, higher education, student attitudes.

Abstract

The purpose of this study was to identify and define a hierarchical organization of the most significant traits of being a good professional derived from the opinions of students of a public university. In a descriptive study a sample of 2756 students represented six knowledge areas was successively surveyed. Quantitative and qualitative analyses were used. The contrast of the general hierarchical organization from the point of view of knowledge areas and the curricular stage confirmed that the most valued traits were responsibility, honesty and knowledge. The least important were team work and communication. Opinion coincidence was identified between knowledge area and curricular stage opinions regarding the most and least important traits. No differences were found between freshmen and senior college students’ preferences. The results seem to favor an explicit incorporation of professional value formation in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beauchamp, T. y Childress, J. (2001). Principles of biomedical ethics. Nueva York: Oxford University Press.

Brunner, J. (2001). Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias. Consultado el 9 de octubre de 2006, en: http://mt.educarchile.cl/MT/jjbrunner/archives/2005/08/
globalizacion_y.html

Casas, R. (2001). El enfoque de redes y flujos de conocimiento en el análisis de las relaciones entre ciencia, tecnología y sociedad. Kairos, 8 (2). Consultado el 10 de septiembre de 2004, en: http://www.innovapyme.com/conocimiento/articulos/estudio1.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2008). Anuario estadístico de América Latina y el Caribe. CEPAL. United Nations Publication. Consultado el 26 de febrero de 2009 en: http://www.eclac.org/cgi-bin/getProd.asp?
xml=/publicaciones/xml/7/35437/P35437.xml&xsl
=/deype/tpl-i/p9f.xsl&base=/tpl/top-bottom.xslt

Cortina, A. (2000). 10 Palabras clave en ética de las profesiones. Navarra, España: Verbo Divino.

Escámez, J. y Gil, R. (2001). La educación en la responsabilidad. Barcelona: Paidós.

Escámez, J., García, R., Pérez, C. y Llopis, A. (2007). El aprendizaje de valores y actitudes. Teoría y práctica (Col. Educación en Valores). Madrid: Octaedro-OEI.

Hirsch, A. (2005). Actitudes y ética profesional en estudiantes de posgrado en la Universidad de Valencia y en la UNAM. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 43. Consultado el 10 de septiembre de 2006, en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/340/34004304.pdf

Holsti, O. (1966). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Madrid: Centros Universitarios de la Compañía de Jesús.

López Zabala, R. (2007). Valores profesionales en la formación universitaria. La dimensión social de los valores del profesorado. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 49, 60-64.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Oakley, J. y Cocking, D. (2001). Virtue ethics and professional roles. Cambridge: Cambridge University Press.

Oser, F. (1997). Attitudes and values, acquiring. En T. Husen y N. Postlethwaite. Internacional Enciclopedia of Education (2a. ed., pp. 377-390). Oxford: Pergamon.

Puig, J. (1996). La construcción de la personalidad moral. Barcelona: Paidós.

Ritchey, F. (2008). Estadística para las Ciencias Sociales. México: McGrawHill.

Rohan, M. (2000). ¿A rose by any name? The values construct. Personality and Social Psychology Review, 4 (3), 255-277.

Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Nueva York: Free Press.

Simón, P. y Barrio, M. (2000). Medicina y enfermería. En A. Cortina y J. Conill (Coords.), 10 Palabras clave en ética de las profesiones. Navarra, España: Verbo Divino.

Wüestner, K. (2003). Ética profesional. Los genetistas humanos en Alemania. En A. Hirsch y R. Zavala (Coords.), Ética profesional e identidad institucional (pp. 43-65). Culiacán, Sinaloa: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Downloads

Article abstract page views: 1792

Published

2010-08-01