The Teaching Profession in Mexico: a Job in Process of Reconfiguration

Authors

  • Jesús Francisco Galaz Fontes Facultad de Ciencias Humanas Universidad Autónoma de Baja California
  • Manuel Gil Antón Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa

Keywords:

Faculty, higher education, academic profession.

Abstract

This work is part of the international research project, The Changing Academic Profession (CAP), which is studying the reconfiguration of the teaching profession in more than 20 countries. It explores the specific ways in which the process of academic work has been transformed in Mexico. The features of this professional activity, as centered in the academic world of the institutions of higher education at the beginning of the 1990’s?when compared with its present characteristics?throw light, pose questions and make conjectures about this significant change, as well as about lines of continuity that must be recognized and explained. The reconfiguration of the academic profession in Mexico has occurred in the context of a public-policy agenda concerning higher education and academic personnel. We approach this question for the purpose of locating its analysis in the context of a new regulatory framework of academic life. This new effort is part of the series of studies carried out in the country during the last twenty years, and gives evidence for the teaching profession’s reconfiguration in four dimensions: gender; teacher’s age on entering the profession; composition of the faculty according to academic level; level of scholarity of academics’ families of origin, and families today. It also explores the variations that have occurred during the fifteen years in which the new policies have been in operation in different types of institutions, since the academic world as a whole is made up of small and diverse subworlds. This article ends with a general reflection on these changes. Key words: Faculty, higher education, academic profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becher, T., y Trowler, P. R. (1996). Academic tribes and territories: Intellectual inquiry and the culture of disciplines. Philadelphia, PA: The Society for Research into Higher Education-Open University Press.

Bensusán, G. y Ahumada Lobo, I. (2006). Sistemas de jubilación en las instituciones públicas de educación superior y composición por edad del personal académico. Revista de la Educación Superior, 35 (138), 7-35.

Boltvinik, J. (1995). La satisfacción de las necesidades esenciales en México en los setenta y ochenta. En P. Moncayo y J. Woldenberg (Eds.), Desarrollo desigual y medio ambiente (pp. 99-176). México: Ediciones Cal y Arena.

Brennan, J. (2006). The changing academic profession: The driving forces. En A. Arimoto (Ed.), Reports of the changing academic profession project workshop on Quality, Relevance, and Governance in the Changing Academia: International Perspectives (coe Publication Series 20, pp. 37-44). Hiroshima, Japón: Hiroshima University, Research Institute for Higher Education.

Brunner, J. J. (1989). Universidad y sociedad en América Latina (Colecc. Ensayos No. 17). México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco.

Clark, B. R. (1987). The academic life: Small worlds, different worlds. Princeton, NJ: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (s.f.). Medición de la pobreza. Consultado 29 de junio de 2009, en: http://www.coneval.gob.mx/coneval2/htmls/medicion_pobreza/HomeMedicionPobreza.jsp

Galaz Fontes, J. F. (1999). La experiencia universitaria y la profesión académica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1 (1). Consultado 29 de junio de 2009. en: http://redie.uabc.mx/vol1no1/contenido-galaz.html

Galaz Fontes, J. F., Gil Antón, M., Padilla González, L. E., Sevilla García, J. J., Arcos Vega, J. L., Martínez Stack et al. (2008, noviembre). Los académicos mexicanos a principios del siglo XXI: Una primera exploración sobre quiénes son y cómo perciben su trabajo, sus instituciones y algunas políticas públicas. Documento de trabajo presentado ante la XXXII Sesión Ordinaria del Consejo de Universidades Públicas e Instituciones Afines, de la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, Villahermosa, Tabasco.

García Salord, S. (1998). Estudio socioantropológico de las clases medias urbanas en México: El capital social y el capital cultural como espacios de constitución simbólica de las clases sociales. Disertación doctoral no publicada, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras.

García Salord, S., Grediaga Kuri, R. y Landesmann Segall, M. (2003). Los académicos en México: Hacia la constitución de un campo de conocimiento, 1993-2002. En P. Ducoing Watty (Coord.), Sujetos, actores y procesos de formación (pp. 113-268). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

García Salord, S., Landesmann, M. y Gil Antón, M. (1993). Académicos. México: Segundo Congreso Nacional de Investigación Educativa.

Gil-Antón, M. (1996). The Mexican academic profession. En P. G. Altbach (Ed.), The international academic profession: Portraits of fourteen countries (pp. 307-339, 728-730) Princeton, NJ: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.

Gil Antón, M. (1997). Conocimiento científico y acción social. Crítica epistemológica a la idea de ciencia social en Max Weber. Barcelona: Gedisa.

Gil Antón, M. (2000). Los académicos en los noventa: ¿actores, sujetos, espectadores o rehenes? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2 (1). Consultado 29 de junio de 2009, en: http://redie.uabc.mx/vol2no1/contenido-gil.html.

Gil Antón, M. et al. (1994). Los rasgos de la diversidad: un estudio sobre los académicos mexicanos. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco.

Gil Antón, M. et al. (2005). La carrera académica en la UAM: Un largo y sinuoso camino. Documento no publicado, Universidad Autónoma Metropolitana, Rectoría General, México.

Gil Antón, M., Galaz Fontez, J. F., Padilla González, L., Sevilla García, J. J., Arcos Vega, J. L., Martínez Snack, J. et al. (2009, marzo-abril). La profesión académica en México: Continuidad, cambio y renovación. Documento presentado en el Seminario Internacional “El futuro de la profesión académica: Desafíos para los países emergentes”, Buenos Aires, Argentina.

Grediaga Kuri, R. (2000). Profesión académica, disciplinas y organizaciones: procesos de socialización académica y sus efectos en las actividades y resultados de los académicos mexicanos. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Grediaga Kuri, R., Rodríguez Jiménez, J. R., y Padilla González, L. E. (2004). Políticas públicas y cambios en la profesión académica en México en la última década. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Kent, R. (1986). Los profesores y la crisis universitaria. Cuadernos Políticos, 46, 41-54.

Landesmann, M. (1997). Identites academiques et generation. Le cas de enseignants de biochimie de l´Université Nationale Autonome du Mexique (UNAM). Disertación doctoral no publicada, Université de Paris X, Nanterre, Francia.

Paz, O. (1978, abril). El ogro filantrópico. Revista Vuelta.

Red de Investigadores sobre Académicos. (s.f.). Documentos Generados en el Contexto del Proyecto La Reconfiguración de la Profesión Académica en México, RPAM. Consultado 29 de junio de 2009, en: http://www.rdisa.org.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=25

Schuster, J. H. (2001). Excursiones históricas en la educación superior en Estados Unidos de Norteamérica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3 (2). Consultado 29 de junio de 2009, en:
http://redie.uabc.mx/vol3no2/contenido-schuster.html

Downloads

Article abstract page views: 3973

Published

2009-11-01

Similar Articles