What is the Contribution of the Mexican Junior High School to Student Achievement in Mathematics and Spanish?

Authors

  • Margarita Zorrilla Fierro Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación

Keywords:

School effectiveness, secondary education, mathematics instruction, language Instruction.

Abstract

This study focuses on the research area of scholastic efficacy. It postulates the existence of certain characteristics of schools which have a personal and significant effect on the scholastic achievement of their students. In particular, the work falls into the category of studies on school effects. The effect of the school is defined as the proportion of the variance of the scholastic achievement results attributable to school policies and practices. The purpose of the study is to estimate the magnitude of the school’s effect, i.e. the relative contribution of the school in the total variation of academic achievement in Spanish and Mathematics in the three grades of the Mexican junior high school. The data employed come from the National Standard Tests for 2002 and 2003, applied to a national sample of junior high schools in Mexico. The analysis was performed with the HLM program, using Multilevel Models. The work was done with a model of two levels (student and school). The research, which is descriptive and correlational, contributes explanatory elements based on the analyses made. The key findings are these: a) The estimated effect of the school through the intraclass correlation index (ICI) was 12% for Spanish and 9% for Mathematics, which means that the Mexican junior high schools are quite similar to each other. Although it may seem paradoxical, we have confirmed that this effect, numerically speaking, is sufficient for us to say that the school which students attend makes the difference. b) In comparing scholastic effects between the junior high schools’ modalities of operation, it was found that in the case of Mathematics, the telesecundarias (junior high schools conducted by Internet) have a greater effect on student performance than do general and technical public schools, or private schools, in both Spanish and Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, M. T. G. (2006). Efeito escola e fatores associados ao progresso acadêmico dos alunos entre o inicio da 5ª serie e o fim da 6ª serio do ensino fundamental: um estúdio longitudinal em escolar públicas no município de Belo Horizonte, M.G. Tesis de posgrado no publicada, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

Backhoff, E., Bouzas, A., Contreras, C., Hernández, E. y García, M. (2007). Factores escolares y aprendizaje en México. El caso de la educación básica. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Blanco, E. (2007). Eficacia escolar en México. Factores escolares asociados a los aprendizajes en la educación primaria. Disertación doctoral no publicada, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-Sede Académica México, México.

Blanco, E. (2008). Factores escolares asociados a los aprendizajes en la educación primaria en México: Un análisis multinivel. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (1), 58-84. Consultado el 24 de febrero de 2008 en: http://www.rinace.net/arts/vol6num1/art4.htm

Bourdieu, P. y Passeron, J. (1979). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: LAIA.

Bowles, S. y Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo XXI.

Cervini, R. (2003a). La eficacia del sector público. El caso de las escuelas secundarias técnicas en Argentina. Revista Latinoamericana de Estudios educativos, 33 (3), 53-92.

Cervini, R. (2003b). Relaciones entre composición estudiantil, proceso escolar y el logro en matemáticas en la Educación Secundaria Argentina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5 (1). Consultado el 16 de abril de 2008 en: http://redie.uabc.mx/vol5no1/contenido-cervini2.html

Cervini, R. (2004). Niveles y variación de la equidad en la educación media de Argentina. Revista Iberoamericana de Educación, 34 (4). Consultado el 21 de marzo de 2008 en: http://www.rieoei.org/deloslectores/844Cervini.pdf

Cervini, R. (2005). The relationship between school compositions, school process and mathematics achievement in secondary education in Argentina. International Review of Education, 51 (2), 1-28.

Cervini, R. (2006a). Los efectos de la escuela y del aula sobre el logro en matemáticas y en lengua en la educación secundaria. Un modelo multinivel. Perfiles Educativos, Tercera Época, 28 (112), 68-97.

Cervini, R. (2006b). Progreso de aprendizaje en la educación secundaria básica de Argentina: Un análisis multinivel de valor agregado. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (3), 54-83. Consultado el 20 de enero de 2008 en: http://www.rinace.net/arts/vol4num3/art4.pdf

Cervini, R. (2007, diciembre). Cervini, R. (2007). Algunos problemas metodológicos en los estudios de eficacia escolar: Una ilustración empírica. Documento presentado en el I Congreso Iberoamericano de Eficacia Escolar y Factores Asociados, Santiago de Chile.

Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. et al. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.

Dirección General de Evaluación-Secretaría de Educación Pública. (2002). Estándares nacionales. Niveles de desempeño (Documento interno de trabajo). México: Secretaría de Educación Pública.

Ezpeleta, M. J. (2004a). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos de su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9 (21), 403-424.

Ezpeleta, M. J. (2004b). Lo institucional de la escuela en las políticas de reforma educativa. En E. Tenti (Org.), Gobernabilidad de los sistemas educativos en América Latina (pp. 163-177). Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación-UNESCO.

Fernández, T. (2004). Distribución del conocimiento escolar: clases sociales, escuelas y sistema educativo en América Latina. Disertación doctoral no publicada, El Colegio de México-Centro de Estudios Sociológicos, México.

Ferrão, M. E. (2006). Componentes do efeito-escola no Brasil. En F. J. Murillo (Coord.), Estudios sobre eficacia escolar en Iberoamérica. 15 buenas investigaciones (pp. 143-168). Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.

Ferrão, M. E. y Fernandes, C. (2003). O efeito-escola e a mudança - dá para mudar? Revista Electrónica Iberoamericana sobre Qualidade, Eficácia e Mudança em Educação, 1 (1). Consultado el 19 de septiembre de 2007 en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n1/FerraoyFernandes.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2003). La calidad de la educación básica en México. Primer Informe Anual 2003. México: Autor.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2004a). Resultados de las Pruebas Nacionales de Aprovechamiento en Lectura y Matemáticas aplicadas al fin del ciclo 2002-2003. México: Autor.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2004b). Resultados de las Pruebas Nacionales de Aprovechamiento en Lectura y Matemáticas aplicadas al fin del ciclo 2002-2003. México: Autor

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2007). Aprendizaje y desigualdad social en México. Implicaciones de política educativa en el nivel básico. México: Autor.

Jencks, C. S., Smith, M., Acland, H., Bane, M. J., Cohen, D., Gintis, H., et al. (1972). Inequality: a reassessment of the effect of family and schooling in America. NuevaYork: Basic Books.

Lastra, E. F. (2001). School effectiveness: a study of elementary public schools in a Mexican City. Disertación doctoral no publicada, Stanford University, Estados Unidos.

Murillo, F. J. (2004). Aportaciones de la Investigación sobre Eficacia Escolar. Un estudio multinivel sobre los efectos escolares y los factores de eficacia de los centros docentes de Primaria en España. Tesis doctoral. España: Universidad Complutense de Madrid.

Murillo, F. J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Barcelona: Octaedro.

Murillo, F. J. (2007). School effectiveness research in Latin America. En T. Townsend (Ed.), International Handbook of School Effectiveness and Improvement (pp. 75–92). Nueva York: Springer.

Murillo, F. J., Castañeda, E., Cueto, S., Donoso, J. M., Fabara, E., Hernández, M. L., et al. (2007). Investigación Iberoamericana sobre Eficacia Escolar. Bogotá: Convenio Andrés Bello. Consultado el 5 de febrero de 2008 en: http://www.convenioandresbello.org/cab6/downloads/eficaciaescolar2.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2004). Informe PISA 2003. Aprender para el mundo del mañana. Madrid: Santillana.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2007). Informe PISA 2006. Competencias científicas para el mundo del mañana. Madrid: Santillana.

Plowden R. (1967). Children and their primary schools (Reporte). Londres: HMSO-Central Advisory Council for Education.

Rutter, M., Mortimore, P., Ouston, J. y Maughan, B. (1979). Fifteen thousand hours: Secondary schools and their effects on children. Boston, MA: Harvard University Press.

Sammons, P., Hillman, J. y Mortimore, P. (1998). Características clave de las escuelas efectivas (Serie: Biblioteca para la actualización del maestro). México: Secretaría de Educación Pública.

Sammons, P. (1996). Complexities in the judgement of school effectiveness. Educational Research and Evaluation, 2 (2), 113-149.

Sammons, P., Hillman, J. y Mortimore, P. (1995). Key characteristics of effective schools: a review of school effectiveness research. Londres: OFSTED.

Schmelkes, S., Martínez, F. y Noriega, M. C. (1997). La calidad de la educación primaria: Un estudio de caso. México: Secretaría de Educación Pública-Fondo de Cultura Económica.

Soares, J.F. (2007). Melhori do desempenho cognitivo dos alunos do ensino fundamental. Em Cuadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), Sao Paulo, 3 7(130).

Soares, J. F. (2004). O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2 (2). Consultado el 22 de octubre de 2007 en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol2n2/Soares.pdf

Soares, J. F., Alves, M. T. G. e Oliveira, R. M. (2001). O efeito de 248 escolas de nível médio no vestibular da UFMG nos anos de 1998, 1999 e 2000. Ensaios em Avaliação Educacional, 24, 69-123.

Soares, J. F. y Collares, A. C. M. (2004). Influences of family background on academic achievement: evidence from Brazilian Schools. Río de Janeiro: International Sociological Association Research Committee on Social Stratification and Mobility.

Stoll, L. y Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Reunir la eficacia y la mejora. Barcelona: Octaedro.

Tedesco, J. C. (2001). Introducción. Los cambios en la educación secundaria y el papel de los planificadores. En C. Braslavsky, La educación secundaria ¿cambio o inmutabilidad? Análisis y debate de procesos europeos y latinoamericanos contemporáneos. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación-Editorial Santillana.

Teddlie, C., Reynolds, D. y Sammons, P. (2000). The methodology and scientific properties of school effectiveness research. En C. Teddlie y D. Reynolds (Eds.), The International Handbook of School Effectiveness Research (pp. 55-133). Londres: Falmer Press.

Willms, J. D. (1992). Monitoring school performance. A guide for educators. Londres: Falmer Press.

Willms, J. D. y Raudenbush, S.W. (1989). A longitudinal hierarchical linear model for estimating school effects and their stability. Journal of Educational Measurement, 26 (3), 209-232.

Zorrilla, M. (2008). La escuela secundaria mexicana. Un estudio multinivel de los efectos escolares y sus propiedades científicas. Disertación doctoral no publicada, Universidad Anahuac, México.

Downloads

Article abstract page views: 3555

Published

2009-11-01