Educational Change Process at an Elementary School of the Arts
Keywords:
Educational change, educational improvement, educational facilities improvement, school culture.Abstract
This article presents a qualitative research conducted at a municipal school in the South of Chile. The education change process at said institution is described and interpreted based on the growth and stability of the school, product of the new and definitive infrastructure acquisition. Results show how directors, professors, representatives and students live the process differently. The fear for reconstructing a new identity, the desire for recovering the school’s ethos as well as professors, representatives, new and older student’s conflicts were observed, apart from the search for the conciliation between the modern world demands and the educational project.Downloads
Download data is not yet available.
References
Aguirre, A. (1997). Etnografía. En A. Aguirre (Ed.), Etnografía (Metodología cualitativa de la investigación sociocultural) (pp. 3-20). México: Alfaomega-Marcombo.
Alvariño, C., Arzola, S, Brunner, J., Recart, M. y Vizcarra, R. (2000). Gestión escolar. Un estado del arte de la literatura. Paideia, 29, 1-33.
Bellei, C. (2004). Equidad educativa en Chile: un debate abierto. Santiago, Chile: UNICEF.
Bernstein, B. (1990). Poder, educación y conciencia: sociología de la transmisión cultural. Barcelona: El Roure.
Bernstein, B. (1997). Una interpretación equivocada de la teoría de los códigos. Revista de educación, 312, 145-162.
Casassus, J. (2002). Cambios paradigmáticos en educación. Revista Brasileira de Educação, 20, 48-59.
Aguerrondo, I., McMeekin, R. W., Millar, E., Motivans, A., Muñoz Izquierdo, C. y Winkler, D. R. (2004). Gestión de la educación en América Latina y el Caribe ¿Vamos por un buen camino? Santiago, Chile: OREALC-UNESCO. Consultado el 22 de noviembre de 2006 en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001492/149269s.pdf
Delannoy, F., Alcorn, M., Caldwell, B., Franey, T. y Rameckers, F. (2003, 1-2 de abril). Informe expertos internacionales “Gestión y liderazgo escolar” (Nota de trabajo). Santiago de Chile. Consultado el 22 de noviembre de 2006 en: http://www.mineduc.cl/biblio/documento/Informe_expertos_seminario_Internacional
_gestion_escolar_2003.doc
Di Prieto, S. (2002). Habitus, política y educación. Política y cultura, 17, 193-216.
Etkin, J. y Schvarstein, L. (2000). Identidad de las organizaciones. Invarianza y cambio. Barcelona: Paidós.
Fullan, M. y Stiegelbauer, S. (2000). El cambio educativo. México: Trillas.
Holm-Nielsen, L., Thorn, K. y Prawda, J. (2004) Chile, más de diez años de reforma educacional. En breve, 44, 1-4.
Katz, D. y Kahn, R. (1999). Psicología social de las organizaciones. México: Trillas.
King, J. (2006). Identity in the I-school movement. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 32 (4), 13-15.
Kliksberg, B. y Tomassini, L. (2000). Capital social y cultura: Claves estratégicas para el desarrollo. México: BID-Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Martínez-Otero, V. (2003). Cultura escolar y mejora de la educación. Madrid: Complutense.
Matsuura, K. (2000). ¿Está creando la globalización de la economía valores para una nueva civilización? Perspectivas, 30 (4), 1-5.
Mellor, W. L. y Chapman, J. D. (1989). Some conceptual issues in research on organizational effectiveness in schools. En D. Reynolds, B. P. M. Creemers y T. Peters (Eds.), School efectiveness and improvement (pp. 128-140). Londres: Cardiff-University of Wales, College of Cardiff-RION.
Ministerio de Educación de Chile. (2005). Gestión del liceo: un reto a la innovación. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile, Programa MECE.
Molina, W. y Sandoval, M. (2006). Cultura escolar y cultura juvenil: La (re) construcción simbólica del espacio escolar en la mutación escolar. Revista Temas Sociológicos, 11, 103-123.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2004). Revisión de políticas nacionales de educación: Chile. París: Autor.
Stewart, V. y Kagan, S. (2005). Conclusion: A new world view: Education a the global era. Phi Delta Capan, 83 (3), 241-246.
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. (2005). Descentralización en educación: elementos a considerar en una política fiscal para América Latina. Santiago, Chile: Autor.
Venegas, P. (2005). Políticas educativas y (in)equidad en Chile: lecciones y desafíos. Santiago, Chile: PIIE.
Alvariño, C., Arzola, S, Brunner, J., Recart, M. y Vizcarra, R. (2000). Gestión escolar. Un estado del arte de la literatura. Paideia, 29, 1-33.
Bellei, C. (2004). Equidad educativa en Chile: un debate abierto. Santiago, Chile: UNICEF.
Bernstein, B. (1990). Poder, educación y conciencia: sociología de la transmisión cultural. Barcelona: El Roure.
Bernstein, B. (1997). Una interpretación equivocada de la teoría de los códigos. Revista de educación, 312, 145-162.
Casassus, J. (2002). Cambios paradigmáticos en educación. Revista Brasileira de Educação, 20, 48-59.
Aguerrondo, I., McMeekin, R. W., Millar, E., Motivans, A., Muñoz Izquierdo, C. y Winkler, D. R. (2004). Gestión de la educación en América Latina y el Caribe ¿Vamos por un buen camino? Santiago, Chile: OREALC-UNESCO. Consultado el 22 de noviembre de 2006 en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001492/149269s.pdf
Delannoy, F., Alcorn, M., Caldwell, B., Franey, T. y Rameckers, F. (2003, 1-2 de abril). Informe expertos internacionales “Gestión y liderazgo escolar” (Nota de trabajo). Santiago de Chile. Consultado el 22 de noviembre de 2006 en: http://www.mineduc.cl/biblio/documento/Informe_expertos_seminario_Internacional
_gestion_escolar_2003.doc
Di Prieto, S. (2002). Habitus, política y educación. Política y cultura, 17, 193-216.
Etkin, J. y Schvarstein, L. (2000). Identidad de las organizaciones. Invarianza y cambio. Barcelona: Paidós.
Fullan, M. y Stiegelbauer, S. (2000). El cambio educativo. México: Trillas.
Holm-Nielsen, L., Thorn, K. y Prawda, J. (2004) Chile, más de diez años de reforma educacional. En breve, 44, 1-4.
Katz, D. y Kahn, R. (1999). Psicología social de las organizaciones. México: Trillas.
King, J. (2006). Identity in the I-school movement. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 32 (4), 13-15.
Kliksberg, B. y Tomassini, L. (2000). Capital social y cultura: Claves estratégicas para el desarrollo. México: BID-Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Martínez-Otero, V. (2003). Cultura escolar y mejora de la educación. Madrid: Complutense.
Matsuura, K. (2000). ¿Está creando la globalización de la economía valores para una nueva civilización? Perspectivas, 30 (4), 1-5.
Mellor, W. L. y Chapman, J. D. (1989). Some conceptual issues in research on organizational effectiveness in schools. En D. Reynolds, B. P. M. Creemers y T. Peters (Eds.), School efectiveness and improvement (pp. 128-140). Londres: Cardiff-University of Wales, College of Cardiff-RION.
Ministerio de Educación de Chile. (2005). Gestión del liceo: un reto a la innovación. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile, Programa MECE.
Molina, W. y Sandoval, M. (2006). Cultura escolar y cultura juvenil: La (re) construcción simbólica del espacio escolar en la mutación escolar. Revista Temas Sociológicos, 11, 103-123.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2004). Revisión de políticas nacionales de educación: Chile. París: Autor.
Stewart, V. y Kagan, S. (2005). Conclusion: A new world view: Education a the global era. Phi Delta Capan, 83 (3), 241-246.
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. (2005). Descentralización en educación: elementos a considerar en una política fiscal para América Latina. Santiago, Chile: Autor.
Venegas, P. (2005). Políticas educativas y (in)equidad en Chile: lecciones y desafíos. Santiago, Chile: PIIE.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 248
Article abstract page views: 1644
Published
2009-05-01