Analysis of the Learning Gap between Indigenous and Non-Indigenous Elementary Students in Mexico

Authors

  • Emilio Blanco El Colegio de México

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e16.1941

Keywords:

Learning gap, indigenous peoples, primary education

Abstract

The objective of this article is to estimate the relative weight of socioeconomic, academic and cultural factors in the learning disadvantages of indigenous elementary students in Mexico. To this end, hierarchical linear and Oaxaca-Blinder models were specified to analyze and decompose the learning gap between indigenous and non-indigenous students, on the basis of microdata from the National Plan for Learning Assessment (PLANEA) 2015. The main results are 1) beyond individual differences, many of these differences are explained by the percentage of indigenous students in schools (the compositional effect); 2) these differences are greatly reduced when socioeconomic and academic factors are controlled for (especially the former); and 3) although socioeconomic factors account for most of the gap, students’ academic trajectories and the characteristics of the schools they attend take on greater relevance in explaining differences in mathematics and the specific disadvantage experienced by students who learned an indigenous language first.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backhoff, E., Solano, G., Contreras, L., Vázquez, M. y Sánchez, A. (2015). ¿Son adecuadas las traducciones para evaluar los aprendizajes de los estudiantes indígenas? Un estudio con preescolares mayas. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Barriga, R. (2008). Miradas a la interculturalidad: el caso de una escuela urbana con niños indígenas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(39), 1229-1254. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/597
Bastiani, J., Ruiz-Montoya, L., Estrada, E., Cruz, T. y Aparicio, J. (2012). Política educativa indígena. Práctica docente, castellanización, burocracia y centralización de la educación como limitaciones del éxito pedagógico en la región Ch'ol, Chiapas. Perfiles Educativos, 34(135), 8-25. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/index.php?numero=135&anio=2012
Bertely, M. (2002). Panorama histórico de la educación para los indígenas en México. Diccionario de la historia de la educación en México. México: CONACYT/CIESAS.
Blinder, A. S. (1973). Wage discrimination: reduced form and structural estimates. Journal of Human Resources, 8(4), 436-455. doi:10.2307/144855
Cervini, R. (2012). El “efecto escuela” en países de América Latina: reanalizando los datos del SERCE. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(39), 1-27. doi:10.14507/epaa.v20n39.2012
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2014). La pobreza en la población indígena de México, 2012. México: Autor.
Fernández, T. (2007). Distribución del conocimiento escolar: clases sociales, escuelas y sistema educativo en América Latina. México: El Colegio de México.
Hernández-Zavala, M., Patrinos, H., Sakellariou, Ch. y Shapiro, J. (2006). Quality of schooling and quality of schools for indigenous students in Guatemala, Mexico, and Peru. Documento de trabajo Núm. 3982 sobre investigación de políticas del Banco Mundial.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (2015). Panorama Sociodemográfico de México. 2015. México: Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2015). Resultados de la consulta previa, libre e informada a pueblos y comunidades indígenas sobre la evaluación educativa. México: Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2016a). Panorama Educativo de México, 2015. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. México: Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2016b). Infraestructura, mobiliario y materiales de apoyo educativo en las escuelas primarias. ECEA 2014. México: Autor.
McEwan, P. (2004). The indigenous test score gap in Bolivia and Chile. Economic Development and Cultural Change, 53(1), 157-190. doi:10.1086/423257
McEwan, P. y Trowbridge, M. (2007). The achievement of indigenous students in Guatemalan primary schools. International Journal of Education Development, 27(1), 61-76.
Mijangos-Noh, J. (2009). Racism against the Mayan Population in Yucatan, Mexico: How Current Education Contradicts the Law. Ponencia presentada en el Encuentro Anual de la American Educational Research Association, San Diego, California. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED505698.pdf
Oaxaca, R. (1973). Male-female wage differentials in urban labor markets. International Economic Review, 14(3), 693-709.
Raesfeld, L. (2009). Niños indígenas en escuelas multiculturales. Trayectorias, 11(28), 38-57.
Raudenbush, S. W. y Bryk, A. S. (2002). Hierarchical linear models: applications and data analysis methods (Vol. 1). EUA: University of Chicago.
Santibáñez, L. (2016). The indigenous achievement gap in Mexico: The role of teacher policy under intercultural bilingual education. International Journal of Educational Development, 47, 63-75.
Sakellariou, Ch. (2008). Peer effects and the indigenous/non‐indigenous early test‐score gap in Peru. Education Economics, 16(4), 371-390.
Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, 40, 1-12.
Tinajero, G. y Englander, K. (2011). Bilingual-intercultural education for indigenous children: the case of Mexico in an era of globalizationand uprisings, Intercultural Education, 22(3), 163-178. doi:10.1080/14675986.2011.592019
Treviño, E. (2013). Learning inequality among indigenous students in Mexico, en B. Jensen y A. Sawyer (Eds.), Regarding education: mexican-american schooling, immigration, and bi-national improvement (pp. 95-123. Nueva York: Teachers College.
Villarreal A. (2014). Ethnic identification and its consequences for measuring inequality in Mexico. American Sociological Review, 79(4), 775-806.

Downloads

Article abstract page views: 2370

Published

2019-05-13