The Effect of the Application of a Strategy for Reading Comprehension in a Virtual Environment

Authors

  • María Gregoria Benítez Lima Facultad de Contaduría y Administración Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • Juan Ignacio Barajas Villarruel Facultad de Contaduría y Administración Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • Itzel Nallehly Hernández Uresti Facultad de Contaduría y Administración Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Keywords:

Instructional Strategy, Reading Comprehension, Virtual Learning Environments

Abstract

The purpose of this research was to determine the effect of the application of an Integrating Instructional Strategy for Reading Comprehension (EIICL), implemented in a virtual context and designed to develop comprehension text skills on social sciences and administration of second semester students of Public Accounting and Administration Bachelor's Degree, in a Higher Education Institution. The research was conducted with a correlational design, applied to an experimental group and a control group, with before and after measurements of applying the EIICL. The results confirm that, there are significative differences between the students that made the text reading in a virtual environment with the application of EIICL, from the students that made the reading without the application of such strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfassi, M. (1998). Reading for meaning: The efficacy of reciprocal teaching in fostering reading comprehension in high school students in remedial reading classes. American Educational Research Journal, 35(2), 309-332.

Andrade, C. (2010, Octubre). Desarrollo de la comprensión lectora en contextos virtuales. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional de Comunicación 3.0. España. Recuperado de http://comunicacion3punto0.files.wordpress.com/2011/05/comunicacion3punto0libroactas2010.pdf

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2006). Consolidación y avance de la educación superior en México. México: Autor.

Carlino, P. (2002). Enseñar a escribir en la universidad: Cómo lo hacen en Estados Unidos y por qué. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/279carlino.pdf

Díaz, M., Flores, G. y Martínez, F. (2007). PISA 2006 en México. Recuperado de http://www.oei.es/evaluacioneducativa/pisa2006-w.pdf

Difabio, H. (2008). El test cloze en la evaluación de la comprensión del texto informativo de nivel universitario. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 46(1),12-137.

Driscoll, M. (2005). Psychology of learning for instruction. (3a. ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.

Facultad de Contaduría y Administración. (2006). Documento del modelo curricular 2006. México: Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Facultad de Contaduría y Administración. (2008). Diagnóstico interno sobre los niveles de lectura en los estudiantes de la UMN. México: Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Fainholc, B. (2004). Lectura crítica en Internet: Análisis y utilización de los recursos tecnológicos en educación. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/jornadas/96/ biblio/96Las-Nuevas-Narrativas.pdf

Hsieh, P. H. y Dwyer, F. (2009). The Instructional effect of online reading strategies and learning styles on student academic achievement. Educational Technology & Society, 12(2), 36-50.

Kintsch, W. y Van Dijk, T. (1978). Toward a model of text comprehension and production. American Psychological Revew, 85, 363-393. Recuperado de http://www.discourses.org/ OldArticles/ Towards%20a%20model.pdf

Lei, S., Rhinehart, P., Howard, H. y Cho, J. (2010). Strategies for improving reading comprehension among college students. Recuperado de http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6516/is_1_47/ai_n52454495/

Malhotra, K. (2004). Investigación de mercados. México: Pearson Education.

Martin, N., Norris, J. y Hoffman, P. (2001). Reading comprehension instruction: Effects of two. Journal of Developmental Education, 25(1), 2-12.

Moreno R., Zambrano, D., García, D., Cepeda, G., Peñalosa, M. y Coronado, E. (2008). Análisis de textos científicos desde la web: Un estudio piloto. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(2), 387-407.

Moreno, D., Cepeda, M., Peñalosa, E. y López, A. (2005). Construcción de un laboratorio virtual de lectura estratégica. México: Universidad Autónoma de México.
Muñoz, C. y Ulloa, M. (2011). Últimos en la prueba PISA. Recuperado de http://www.nexos.com.mx/?P=leerarticulo&Article=2099278.

Pequet, E. (2007). Creando y publicando cursos virtuales con Dokeos 1.8. Manual del docente. Recuperado de http://www.dokeos.com/doc/teacher_manual_spanish.pdf

Pearson, P. D.(2009). The roots of reading comprehension instruction. En S. E. Israel y G. G. Duffy (Eds.). Handbook of research on reading comprehension (pp. 3-31). Nueva York, EUA: Routledge.

Poggioli, L. (2003). Programa instruccional en estrategias de aprendizaje en línea para mejorar el desempeño académico de estudiantes universitarios. Tesis doctoral no publicada, Nova Southeastern University, Miami, FL.

Ponce, H., López, M., Labra, J., Brugellores, J. P. y Tirado, C. (2007). Evaluación experimental de un programa virtual de entrenamiento en lectura significativa (e-PELS). Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(2), 349-492.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, MCB University Press, 9(5). Recuperado de http://www.marcprensky.com/writing/

Romo, A. y Villalobos, A. (2009). Comprensión lectora en texto impreso y digital: Sus diferencias. Documento presentado en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoria/v10pdf/area_tematica_07/ponencias/0905-F.pdf

Sherman, T. y Kurshan, B. (2005). Constructing learning using technology to support teaching for understanding. Leanding with Technology, 32(5), 10-13.

Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. y Zvacek. S. (2009). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (4a. Ed.). Boston, MA: Pearson Education.

Ugarriza, N. (2006). La comprensión lectora inferencial de textos especializados y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios del primer ciclo. Persona, 9, 31-75. Recuperado de http://www.redalyc .org/redalyc/pdf/1471/Resumenes/147112814002_Resumen_1.pdf

Van Dijk, T. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Nueva York: Academic Press.

Velázquez, M., Cornejo, C. y Roco, A. (2008). Evaluación de la competencia lectora en estudiantes de primer año de carreras del área humanista y carreras del área de la salud en tres universidades del consejo de rectores. Revista: Estudios Pedagógicos, 34(1), 123-138.

Zarzosa, E. Luna, P., De Parrés, F. y Guarneros, E. (2007). Efectividad del uso de una interfaz para la lectura estratégica en estudiantes universitarios: Un Estudio Exploratorio.
Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol9no2/contenido-zarzosa.html

Zarzosa, L. (2004). Programa de cómputo para el desarrollo de lectura estratégica a nivel universitario. Universidades 027. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/ 373/37302706.pdf

Downloads

Article abstract page views: 1762

Published

2014-10-27

Similar Articles