A Student Migratory Process (Pre-Migration, Migration and Post-Migration): Moroccan Youngsters in the University of Granada

Authors

  • Eva María González Barea Departamento de Didáctica y Organización Escolar Facultad de Educación Universidad de Murcia

Keywords:

Immigration, college students, foreign students, Morocco, Spain.

Abstract

In this article we analyze a partircularly migratory process and, at the same time, we include a new and not studied notion of migration. It consists of the displacement of sutdents of different regions of Morocco to continue their academic formation in a foreign university, in this case, the University of Granada. We present the study as a new research topic, due to the practical inexistence of bibliography or studies in this matter. At the same time, we present it as the analysis of a new migratory process that we necessarily have to include in the global phenomenon of actual migrations. We also include the theoretical analysis that stands for the development of this study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Baztán, A. (1995). Etnografía. En A. Aguirre Baztán (Ed.), Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural (pp. 3-20). Barcelona: Marcombo.

Aguirre Cauhé, S. (1995). Entrevistas y cuestionarios. En A. Aguirre Baztán (Ed.), Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural (pp. 171-180). Barcelona: Marcombo.

Anguera, M. T. (1995). La observación participante. En A. Aguirre Baztán (Ed.), Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural (pp. 73-83). Barcelona: Marcombo.

Asociación de Estudiantes Marroquíes (2005). Consultado el 20 de Febrero de 2005 en: http://aem.iespana.es/aem/

Blanco, C. (2000). Las migraciones contemporáneas. Madrid: Alianza Editorial.

Checa, J. C. y Arjona, A. (1999). Los estudios sobre migraciones en España. Una aproximación. En F. Checa y E. Soriano (Eds.), Inmigrantes entre nosotros. Trabajo, cultura y educación intercultural (pp. 33-64). Barcelona: Icaria.

Courgeau, D. (1988). Methods de mesure de la mobilité spatiale. París: Institute National d’Etudes Demographiques.

Erickson, F. (1986). Qualitative methods in research on teaching. En M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 119-161). Nueva York: McMillan.

González Barea, E. M. (2001). ¿Multiculturalizando la Universidad? La Universidad de Granada, un destino prioritario para los estudiantes marroquíes. En J. De Prado (Coord.), Diversidad cultural, identidad y ciudadanía (pp. 83-95). Córdoba, Angentina: Sociedad de Estudios Transnacionales.

González Barea, E. M. (2005). Un proceso migratorio transnacional. De estudiantes marroquíes en España a profesionales en Marruecos. Inserción social, laboral y familiar en el país de origen tras la migración. Revista Digital del Foro de Investigación sobre el Mundo Árabe y Musulmán (FIMAM). Consultado el 7 de junio de 2006 en: http://www.fimam.org/d.htm

González Barea, E. M. (2007). Estudiantes marroquíes en España. Educación universitaria y migraciones. Sevilla: Editorial Doble J.

Gurak, D. y Caces, F. (1998). Redes migratorios y la formación de sistemas de migración. En G. Malgesini (Comp.), Cruzando fronteras. Migraciones en el Sistema Mundial (pp. 75-110). Barcelona: Icaria

Jackson, J. A. (1986). Migration. Nueva York: Longman.

Krippendorf, K. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Barcelona: Paidós.

López García, B. (1999). El intercambio universitario entre Marruecos y España: los estudiantes marroquíes en España. Awraq, 20, 233-267.

Velasco, H. y Díaz de Rada, A. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta.

Downloads

Article abstract page views: 2294

Published

2008-11-01

Similar Articles