Coexistence in Schools: Adaptation and Validation of a Mexican Instrument in Chile
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1720Keywords:
Peaceful coexistence, secondary school, assessment.Supporting Agencies:
PROYECTO FONDECYT 1140960 de la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica, Chile.Abstract
The objective of this study was to adapt and validate, in a sample of 2,868 Chilean students, a school coexistence questionnaire administered in Mexico. The adaptation involved adjusting the language of several of the items in the instrument to a Chilean context, modifying the answer scale, and verifying its metric properties by conducting an exploratory and confirmatory factor analysis and estimating the internal consistency. The results of the exploratory analysis showed a similar factorial structure to the original version, in addition to appropriate levels of internal consistency. One contribution provided by this study was the confirmatory factor analysis with the three dimensions integrated into the same analysis, in which the results suggest a second-order model in which school coexistence consists of practices that are democratic, inclusive, and oriented toward peaceful conflict resolution.Downloads
Download data is not yet available.
References
Abella, C., Rodríguez, D. y Pérez-Sindín (2010). Efectos del cambio de orden de variables y categorías de respuesta en los resultados de una encuesta política. Revista Metodología de Encuestas, 12, 7-27.
Ascorra, P., López, V. y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2). doi:10.5354/0719-0581.2016.44686
Asún, R. (2006). Construcción de cuestionarios y escalas: el proceso de la producción de información cuantitativa. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social (pp. 63-113). Santiago de Chile: LOM.
Carifio, J. y Perla, R. (2007). Ten common misunderstandings, misconceptions, persistent myths and urban legends about likert scales and likert response formats and their antidotes. Journal of Social Sciences, 3(3), 106-116. Recuperado de http://thescipub.com/PDF/jssp.2007.106.116.pdf
Carrasco, C. López, V. y Estay, C. (2012). Análisis crítico de la Ley de Violencia Escolar de Chile. Psicoperspectivas, 11(2), 31-55. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/228
Caso, J., Díaz, C. y Chaparro, A. A. (2013). Aplicación de un procedimiento para la optimización de la medida de la convivencia escolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 137-145. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art07.pdf
Chaparro, A. A., Caso, J., Díaz, C. y Urías, E. (2012). Instrumentos para el autodiagnóstico e intervención en escuelas basados en indicadores de convivencia democrática, inclusiva y no violenta. Reporte técnico 12-004. Universidad Autónoma de Baja California. Recuperado de http://uee.uabc.mx/reportesTecnicos/12-004.php
Chaparro, A. A., Caso, J., Fierro, M. C., y Díaz, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos, 37(149), 20-41. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles//numeros/2015/149
Diario Oficial de la República de Chile (2015). Ley 20.845. Publicada en el Diario Oficial el 8 de junio de 2015.
Elijach, S. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe. Superficie y fondo. Panamá: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf
Fierro, M. C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática: Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, 40, 01-18.
Fierro, M. C., Carbajal, P. y Martínez-Parente, R. (2010). Ojos que sí ven. Casos para reflexionar sobre la convivencia en la escuela. México: SM.
Fierro, C., Tapia, G., Fortoul, B., Martínez-Parente, R., Macouzet, M. y Jiménez, M. (2013). Conversando sobre la convivencia en la escuela: Una Guía para el auto-diagnóstico de la convivencia escolar desde las perspectivas docentes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 103-124. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art05.pdf
García, J. E. (2012). Conves: Evaluación de la convivencia escolar. Madrid: Tea Ediciones.
López, V., Díaz, H. y Carrasco, C. (2015). ¡Nosotros sí podemos! Aprendiendo a mejorar la convivencia escolar. Valparaíso: Marmor.
López, V., Carrasco, C., Morales, M., Ayala, A., López, J. y Karmy, M. (2011). Individualizando la violencia escolar: análisis de prácticas discursivas en una escuela municipal de la región de Valparaíso. Psykhe, 20(2), 7-23. doi:10.4067/S0718-22282011000200002
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. doi:10.6018/analesps.30.3.199361
Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 19. Recuperado de https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulos PDF/articulo_56583a3b9a601.pdf
Méndez, C. y Rondón, M. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 97-207. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80624093014
Muñoz M. T., Lucero, B. A., Cornejo, C. A., Muñoz, P. A. y Araya, N. E. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 16-32. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/497
Ortega, R. y Del Rey, D, R. (2002). Instrumentos para valorar la convivencia escolar. En R. Ortega, R. Del Rey, P. Gómez (Eds.), Estrategias educativas para la prevención de la violencia: mediación y diálogo. Recuperado de http://www.cruzrojajuventud.org/pls/portal30/docs/PAGE/SITE_CRJ_2/AREA_SEVICIOS/ ENLACES_SERVICIOS/GUIA_PREVENCION_VIOLENCIA/CAPITULO6.PDF
Peralta, F. J. (2004). Estudio de los problemas de convivencia escolar en estudiantes de enseñanza secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España. Recuperado de http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/16789222.pdf
Sandoval, M. (2014) Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última década, 22(41), 153-178. doi:10.4067/S0718-22362014000200007
UNESCO (2008), Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Santiago de Chile: Pehuén Editores.
Ascorra, P., López, V. y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2). doi:10.5354/0719-0581.2016.44686
Asún, R. (2006). Construcción de cuestionarios y escalas: el proceso de la producción de información cuantitativa. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social (pp. 63-113). Santiago de Chile: LOM.
Carifio, J. y Perla, R. (2007). Ten common misunderstandings, misconceptions, persistent myths and urban legends about likert scales and likert response formats and their antidotes. Journal of Social Sciences, 3(3), 106-116. Recuperado de http://thescipub.com/PDF/jssp.2007.106.116.pdf
Carrasco, C. López, V. y Estay, C. (2012). Análisis crítico de la Ley de Violencia Escolar de Chile. Psicoperspectivas, 11(2), 31-55. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/228
Caso, J., Díaz, C. y Chaparro, A. A. (2013). Aplicación de un procedimiento para la optimización de la medida de la convivencia escolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 137-145. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art07.pdf
Chaparro, A. A., Caso, J., Díaz, C. y Urías, E. (2012). Instrumentos para el autodiagnóstico e intervención en escuelas basados en indicadores de convivencia democrática, inclusiva y no violenta. Reporte técnico 12-004. Universidad Autónoma de Baja California. Recuperado de http://uee.uabc.mx/reportesTecnicos/12-004.php
Chaparro, A. A., Caso, J., Fierro, M. C., y Díaz, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos, 37(149), 20-41. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles//numeros/2015/149
Diario Oficial de la República de Chile (2015). Ley 20.845. Publicada en el Diario Oficial el 8 de junio de 2015.
Elijach, S. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe. Superficie y fondo. Panamá: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf
Fierro, M. C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática: Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, 40, 01-18.
Fierro, M. C., Carbajal, P. y Martínez-Parente, R. (2010). Ojos que sí ven. Casos para reflexionar sobre la convivencia en la escuela. México: SM.
Fierro, C., Tapia, G., Fortoul, B., Martínez-Parente, R., Macouzet, M. y Jiménez, M. (2013). Conversando sobre la convivencia en la escuela: Una Guía para el auto-diagnóstico de la convivencia escolar desde las perspectivas docentes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 103-124. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art05.pdf
García, J. E. (2012). Conves: Evaluación de la convivencia escolar. Madrid: Tea Ediciones.
López, V., Díaz, H. y Carrasco, C. (2015). ¡Nosotros sí podemos! Aprendiendo a mejorar la convivencia escolar. Valparaíso: Marmor.
López, V., Carrasco, C., Morales, M., Ayala, A., López, J. y Karmy, M. (2011). Individualizando la violencia escolar: análisis de prácticas discursivas en una escuela municipal de la región de Valparaíso. Psykhe, 20(2), 7-23. doi:10.4067/S0718-22282011000200002
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. doi:10.6018/analesps.30.3.199361
Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 19. Recuperado de https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulos PDF/articulo_56583a3b9a601.pdf
Méndez, C. y Rondón, M. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 97-207. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80624093014
Muñoz M. T., Lucero, B. A., Cornejo, C. A., Muñoz, P. A. y Araya, N. E. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 16-32. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/497
Ortega, R. y Del Rey, D, R. (2002). Instrumentos para valorar la convivencia escolar. En R. Ortega, R. Del Rey, P. Gómez (Eds.), Estrategias educativas para la prevención de la violencia: mediación y diálogo. Recuperado de http://www.cruzrojajuventud.org/pls/portal30/docs/PAGE/SITE_CRJ_2/AREA_SEVICIOS/ ENLACES_SERVICIOS/GUIA_PREVENCION_VIOLENCIA/CAPITULO6.PDF
Peralta, F. J. (2004). Estudio de los problemas de convivencia escolar en estudiantes de enseñanza secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España. Recuperado de http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/16789222.pdf
Sandoval, M. (2014) Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última década, 22(41), 153-178. doi:10.4067/S0718-22362014000200007
UNESCO (2008), Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Santiago de Chile: Pehuén Editores.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 83
Article abstract page views: 3690
Published
2018-09-07