Bullying and School Dropouts in Rural High Schools

Authors

  • Rosalva Ruíz-Ramírez Universidad Autónoma de Sinaloa http://orcid.org/0000-0002-0845-5945
  • José Luis García-Cué Colegio de Posgraduados, Campus Montecillo. http://orcid.org/0000-0001-6367-2339
  • Fortunato Ruíz Martínez Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Alejandro Ruíz Martínez Secretaría de Educación Pública.

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1527

Keywords:

School dropout, bullying, rural education.

Abstract

This study sought to analyze school dropout caused by bullying in students from three rural high schools in the municipality of El Fuerte, Sinaloa, Mexico. The study used semi-structured interviews and a questionnaire. The study population comprised 35 school dropouts and 10 teachers from the San Blas academic unit, in the Autonomous University of Sinaloa and its extensions. Results showed that 77% of school dropouts had been victims of some kind of bullying while studying at high school, mainly taunting due to their low academic performance or indigenous background. Indeed, most dropouts came from predominantly indigenous communities, and lived in moderately or highly marginalized communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, A. (2004). Desaprender la violencia. Un nuevo desafío educativo. Buenos Aires: Bonum.
Cerezo, F. (2006). Violencia y victimización entre escolares. El bullying: Estrategias de identificación y elementos para la intervención a través del test Bull-s. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(9), 333-352.
Cerezo, F. (2008). Agresores y víctimas del bullying. Desigualdades de género en la violencia entre escolares. Información Psicológica, 94, 48-59.
Comisión Nacional de Derechos Humanos. (2014). Recomendación general no. 21 sobre la prevención, atención y sanción de casos de violencia sexual en contra de las niñas y los niños en centros educativos. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5364719&fecha=20/10/2014
Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas. (2010). Catálogo de localidades indígenas 2010. Recuperado de http://www.cdi.gob.mx/localidades2010-gobmx/index.html
Contreras, J. M. (2008). La legitimidad social de la violencia. En R. Castro e I. Casique, Estudios sobre cultura, género y violencia contra las mujeres (pp. 41-79). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Choque, R. (2009). Ecosistema educativo y fracaso escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 4(49), 1-9.

De Segredo, N., Kahan, E., Luzardo, M., Najson, S. y Zamalvide, G. (2004). Escala de agresión entre pares para adolescentes y principales resultados. Acción Psicológica, 3(3), 173-186.
Del Tronco, J. (2013). La violencia en las escuelas secundarias de México. Una exploración de sus dimensiones. México: Flacso.
Díaz-Aguado, M. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson-Educación/Prentice-Hall.
Espinoza, O., Castillo, D., Loyola, J. y González, L. E. (2012). Estudiantes vulnerables y sus itinerarios educativos en el sistema escolar municipal en Chile. Revista Iberoamericana de Educación, 4(60), 1-16.
Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P. y Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de cyberbullyng: prevalencia y características. Psicología Conductual, 18(1), 73-89.
Lakin, M. y Gasperini, L. (2004). La educación en las áreas rurales: situación, problemática y perspectivas. En D. Atchoarena y L. Gasperini (Eds.), Educación para el desarrollo: Hacia nuevas respuestas de política (pp. 81-192). España: FAO-UNESCO.
Mendoza B. (2012). Bullying: los múltiples rostros del acoso escolar. México: Pax.
Mingo, A. (2010). Desasosiegos. Relaciones de género en la educación. México: Plaza y Valdés.
Olweus, D. (2005). Bullying en la escuela: datos e intervención. Violencia y escuela. Espña: Centro Reina Sofía para el estudio de la violencia.
Organización Mundial de Salud. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/es/summary_es.pdf
Prieto, M. y Carrillo, J. (2009). Fracaso escolar y su vínculo con el maltrato entre alumnos: el aula como escenario de la vida afectiva. Revista Iberoamericana de Educación, 49(5), 1-8.
Román, M. y Murillo, F. (2011). América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, 104, 37-54.
Ruíz-Ramírez, R. y Ayala-Carrillo, M. (2016). Violencia de género en instituciones de educación. Ra Ximhai, 12(1), 21-32.
Ruíz-Ramírez, R., Ayala-Carrillo, R. y Zapata-Martelo, E. (2014a). Estereotipos de género en la deserción escolar: caso El Fuerte, Sinaloa. Ra Ximhai, 10(7), 165-189.
Ruíz-Ramírez, R., García-Cué, J. L. y Pérez-Olvera, M. (2014b). Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: Caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74.
Ruíz-Ramírez, R., Zapata-Martelo, E., García-Cué, J. L., Pérez-Olvera, A., Martínez-Corona, B., y Rojo-Martínez, G. (2016). Bullying en una Universidad Agrícola del estado de México. Ra Ximhai, 12(1), 105-126.
Schwartz, D., Gorman, A., Nakamoto, J. y Toblin, R. (2005). Victimization in the peer group and children's academic functioning. Educational Psychology, 97(3), 425.
Secretaría de Educación Pública. (2012). Reporte de la Encuesta Nacional de Deserción en la Educación Media Superior. Recuperado de: http://www.siguele.sems.gob.mx/siguele/encuesta.php
Secretaría de Educación Pública. (2013). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2012-2013. Recuperado de http://planeacion.sep.gob.mx/estadistica-e-indicadores/estadisticas-e-indicadores
Sullivan, K., Cleary, M. y Sullivan, G. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria: el acoso escolar: cómo se presenta y cómo afrontarlo. España: Grupo Planeta.
Tomasevski, K. (2002). Annual report of the special rapporteur on the right to education submitted pursuant to Commission on Human Rights resolution (2001/29). Recuperado de http://repository.un.org/handle/11176/362606
Valdez, E., Román, R., Cubillas, M. y Moreno, I. (2008). ¿Deserción o autoexclusión? Un análisis de las causas de abandono escolar en estudiantes de Educación Media Superior en Sonora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1), 1-16. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/183
Van Dijk, S. (2012). La política pública para abatir el abandono escolar y las voces de los niños, sus tutores y sus maestros. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(52), 15-139. Recuperado de https://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART52005
Voors, W. (2005). Bullying el acoso escolar. Barcelona: Oniro.
Ybarra, M. y Mitchell, K. (2008). How risky are social networking sites? A comparison of places online where youth sexual solicitation and harassment occurs. Pediatrics, 121(2), 350-357.
Zapata-Martelo, E. y Ruíz-Ramírez, R. (2015). Respuestas institucionales ante la violencia escolar. Ra Ximhai, 11(4), 475-491.
Zúñiga, M. G. (2006). Deserción estudiantil en el nivel medio superior, causas y solución. México: Trillas.

Downloads

Article abstract page views: 8407

Published

2018-05-17

Similar Articles