A Peer Tutoring Program for Mathematical Problem-Solving
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e22.5760Keywords:
education, cooperation, mathematics, problem solvingAbstract
This study explores the development of cooperative mathematical problem-solving by participants in the “Razonar en pareja” educational program, which is based on cooperative peer tutoring. The research includes a pretest-posttest quasi-experimental study, coupled with a qualitative approach that analyzes interactions between students to detect the influence of mathematical discourse on the variable studied. Progress is observed in participant discourse, with statistically significant improvements in students’ cooperative problem-solving. The study supports a positive influence of peer tutoring on the development of mathematical competence through the program.
Downloads
References
Alegre-Ansuategui, F. J., Moliner, L., Gil, L. y Maroto, A. (2018). Peer tutoring and academic achievement in mathematics: A meta-analysis. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 337–354. https://doi.org/10.12973/ejmste/79805
Alegre, F., Moliner, L., Maroto, A. y Lorenzo-Valentin, G. (2019). Peer tutoring and mathematics in secondary education: Literature review, effect sizes, moderators, and implications for practice. Heliyon, 5(9), e02491, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02491
Arteaga-Martínez, B., Marcías, J. y Pizarro, N. (2020). La representación en la resolución de problemas matemáticos: un análisis de estrategias metacognitivas de estudiantes de secundaria. Uniciencia, 34(1), 263–280. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.15
Azorín, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, 40(161), 181–194. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300181
Bakker, A., Smit, J. y Wegerif, R. (2015). Scaffolding and dialogic teaching in mathematics education: Introduction and review. ZDM Mathematics Education, 47, 1047–1065. http://doi.org/10.1007/s11858-015-0738-8
Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Sage.
Díaz, Y. B., Fragozo, I. C., González, E. J. y Villanueva R. D. (2018). Reflexión de la práctica docente a partir del texto expositivo como recurso pedagógico para la resolución de situaciones problema en las áreas de lenguaje y matemáticas de la institución educativa Silvestre Francisco Dangond Daza [Trabajo de Maestría]. Universidad de La Sabana. http://hdl.handle.net/10818/35267
Duran, D. (2014). Aprenseñar: evidencias e implicaciones educativas de aprender enseñando. Narcea.
Duran, D. y Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Un método de aprendizaje cooperativo para la diversidad en secundaria. Graó.
Fantuzzo, J. W., King, J. A. y Heller, L. R. (1992). Effects of reciprocal peer tutoring on mathematics and school adjustment: A component analysis. Journal of Educational Psychology, 84(3), 331–339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.331
Flores, M. (2012). Llegim en parella: Influència de la tutoria entre iguals en la comprensió i l’autoconcepte lector [Tesis doctoral], Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/114308?ln=ca
Flores, M., Bravo, M. y Duran, D. (2017). Medir el autoconcepto en la resolución cooperativa de problemas. Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, (86), 11-18.https://webs.uab.cat/grai/wp-content/uploads/sites/353/2023/02suma_autoconcepto_resolucion_coop_.pdf
Flores, M., Duran, D. y Albarracín, L. (2016). Razonar en pareja: tutoría entre iguales para la resolución cooperativa de problemas cotidianos. Horsori.
Gutiérrez-Vidrio, S. (2019). Reflexiones metodológicas en torno al estudio de las representaciones sociales. Su relevancia para la investigación educativa. Revista iberoamericana de Educación Superior, 10(29), 105–123. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.525
Hidalgo, M. C., Carrasco-Velar, R. y Díaz-Bravo, T. (2020). La tutoría entre iguales desde una nueva perspectiva. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/355
Huda, S., Munifah, K. y Umam, R. (2020). Think Talk Write (TTW) learning strategy and effects on creative problem-solving skills and creativity. Journal of Gifted Education and Creativity, 7(1), 25–32. http://repository.iainkediri.ac.id/105/1/Think%20Talk%20Write.pdf
Ibernón, J. (2017). Rendimiento académico y competencia matemática: un estudio en educación secundaria [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/55765
Lein, A. E., Jitendra, A. K. y Harwell, M. R. (2020). Effectiveness of mathematical word problema solving interventions for students with learning disabilities and/or mathematics difficulties: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1388–1408. https://doi.org/10.1037/edu0000453
López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2016). Metodología de la investigación social cuantitativa. Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/129382
Mallart, A. y Deulofeu, J. (2017). Estudio de indicadores de creatividad matemática en la resolución de problemas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 20(2), 193–222. http://doi.org/10.12802/relime.17.2023
Martínez, A. y López, M. (2020). La investigación educativa y el compromiso con la equidad, la justicia, la pertinencia y el aprendizaje continuo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(2), 5–8. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.2.68
Mayoral-Rodríguez, S., Timoneda-Gallart, C. y Pérez-Álvarez, F. (2018). Eficacia del aprendizaje experiencial para mejorar la planificación cognitiva y su repercusión en la resolución de problemas y el rendimiento matemático. Cultura y Educación, 30(2), 308-337. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1457609
Mercer, N. (2001). Palabras y mentes: Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidós.
Moliner, L. y Alegre, F. (2022). Peer tutoring in middle school mathematics: academic and psychological effects and moderators. Educational Psychology, 42(8) 1-18. https://doi.org/10.1080/01443410.2022.2112148
Muntaner, J. J., Pinya, C. y Mut, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos: un estudio de casos. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 1-19. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8846
OECD (2017). PISA 2015. Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition, PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264281820-en
Pérez, D. C. y Moreno, R. L. (2019). La investigación cualitativa: un camino para interpretar los fenómenos sociales. En J. Mendoza y N. Esparragoza (Coords.), Educación: aportaciones metodológicas (pp. 85-101). Universidad Estatal de Oriente. https://www.researchgate.net/publication/378870699_Educacion_Aportes_metodologicos
Person, N. K. y Graesser, A. G. (1999). Evolution of discourse during cross-age tutoring. En A. M. O’Donnell y A. King (Eds.), Cognitive perspectives on peer learning (pp. 69-86). Lawrence Erlbaum.
Planas, N. (2021). How specific can language as resource become for the teaching of algebraic concepts? ZDM–Mathematics Education, 53, 277-288. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01190-6
Planas, N. y Schütte, M. (2018). Research frameworks for the study of language in mathematics education. ZDM–Mathematics Education, 50, 965-974. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0997-2
Pujolàs, P. (2003). 9 ideas clave: el aprendizaje cooperativo. Graó.
Ramírez-Montoya, M. S. y Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 65, 9-20. https://doi.org/10.3916/C65-2020-01
Rasmussen, K. y Secher, M. C. (2022). Together in adidactic situations–Student dialogue during reciprocal peer tutoring in mathematics. International Journal of Educational Research Open, 3, 100126. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2022.100126
Robinson, D. R., Schofield, J. W. y Steers-Wentzell, K. L. (2005). Peer and cross-age tutoring in math: Outcomes and their design implications. Educational Psychology Review, 17, 327-362. https://doi.org/10.1007/s10648-005-8137-2
Rohim, S. y Umam, K. (2019). The effect of problem-posing and think-pair-share learning models on students’ mathematical problem-solving skills and mathematical communication skills. Journal of Education, Teaching and Learning, 4(2), 287-291. http://dx.doi.org/10.26737/jetl.v4i2.803
Rubio, G. (2019). Incidencia de la comprensión lectora en la competencia de comunicación y la resolución de situaciones matemáticas cotidianas, en los estudiantes del grado sexto del Instituto Educativo Técnico Diversificado de Monterrey [Tesis de maestría], Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/69792
Sánchez-Cano, M. y Gràcia, M. (2018). Llengua i comunicació a les matemàtiques [Lengua y Comunicación en las matemáticas]. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 49(3), 16-31. http://ambitsaaf.cat/article/view/728
Sanz, C. (2019). Los movimientos de renovación pedagógica y la educación desde y para la diversidad. Revista electrónica de investigación y docencia creativa, 8, 319-356. http://hdl.handle.net/10481/57758
Saorin, A., Torregrosa, G. y Quesada, H. (2019). Razonamiento configural y organización discursiva en procesos de prueba en contexto geométrico. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 22(2), 213-244. https://doi.org/10.12802/relime.19.2224
Serra, T. (2016). Parlar de matemàtiques per aprendre’n [Hablar de matemáticas para aprender]. Noubiaix, (39), 77-97. https://raco.cat/index.php/Noubiaix/article/view/93735
Syukri, M., Murniati, S., Yanti, Y. y Halim, L. (2020). Students’ ability in solving physics-analysis problem through the TAI type cooperative learning model. Journal of Physics: Conference Series, 1460(012109). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1460/1/012109
Topping, K. (1998). Paired learning and literacy. En K. Topping y S. Ehly (Eds.), Peer-assisted learning (pp. 45-66). Lawrence Erlbaum Associates.
Topping, K., Miller, D., Murray, F. y Conlin, N. (2011). Implementation integrity in peer tutoring of mathematics. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 31(5), 575-593. https://doi.org/10.1080/01443410.2011.585949
Torrego, J. C. y Monge, C. (2019). Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo. Síntesis. https://www.sintesis.com/data/indices/9788491712503.pdf
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Paidós.
Wankiiri‐Hale, C., Maloney, C., Seger, N. y Horvath, Z. (2020). Assessment of a student peer‐tutoring program focusing on the benefits to the tutors. Journal of Dental Education, 84(6), 695-703. https://doi.org/10.1002/jdd.12135
Zaldívar, A., Nava, L. y Lizárraga, J. (2018). Influencia de la tutoría en el aprendizaje de matemáticas. Perspectiva del estudiante. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 493-515. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.355
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 0
Article abstract page views: 16
Published
2025-02-20License
Copyright (c) 2025 Clara Bastart Jané, Marta Flores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.