Educational Research: From Social Science to Social Philosophy

Authors

  • Juan Carlos Tedesco Instituto Internacional de Planificación de la Educación UNESCO

Keywords:

Educational research, subjectivity, social philosophy.

Abstract

The paper presents a broad characterization of the educational research context within the “knowledge society” framework. It also discusses two ideas. The first one holds that the social conditions created by the new capitalism set us against options which highlight the limits of technical rationality. The options we must choose from risk both ethics and value systems. From that perspective, the fundamental issue educational research should deal with is the possibility of surpassing social, biological or cultural determinism; in order to do so, it is necessary to assign greater importance to the subjective dimension of educational actions. The second idea, a synthesis of these reflexions, is about the transition that might be taking place, from a professional practice built on the social model to one which, without abandoning the methodological rigour of science, would have to be based on social philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azevedo, J. (1999). Voos de borboleta. Escola, trabalho e profissao. Porto: Ediçoes Asa.

Beck, U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.

Cyrulnik, B. (2001). Les villains petits canards. París: Odile Jacob.

Dustchazky, S. y Correa, C. (2002). Chicos en banda. Los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires: Paidós.

Ehrenberg, A. (1995). L’individu incertain. París: Calman-Levy.

Fitoussi, J.-P. y Rosanvallon, P. (1997). La nueva era de las desigualdades. Buenos Aires: Manantial.

Habermas, J. (2002). L'avenir de la nature humaine. Vers un eugénisme libéral? Paris: Gallimard.

Lipovetsky, G. (1992). Le crépuscule du devoir. L’éthique indolore des nouveaux temps démocratiques. París: Gallimard.

Martucelli, D. (2002). Grammaire de l’individu. París: Gallimard.

OEA-Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2002). Estrategias sistémicas de atención a la deserción, la repitencia y la sobreedad en escuelas de contextos desfavorecidos. Un balance de los años ‘90 en la Argentina. Buenos Aires: Autor.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (2000). Société du savoir et gestion des connaissances; Enseignements et compètences. París: OCDE.

Ravitch, D. (1998, 16 de diciembre). What if research really mattered? Education Week, American Education's Newspaper of Record.

Saramago, J. (1997). El año de la muerte de Ricardo Reis. México: Alfaguara.

Touraine, A. (1997). Pourrions-nous vivre ensemble? Egaux et différents. París: Fayard.

Wallerstein, I. (2002). Un mundo incierto. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Downloads

Article abstract page views: 2722

Published

2003-11-01