A Study on Social Software Preferences in Secundary Education
Keywords:
Computer applications, Student attitudes, Adolescents, Sample surveys.Abstract
This article presents the results of a pilot study about the implementation of informatics tools of social use HIUS (known as social software) perform on students of fourth grade on high school on a public school. We explored four dimensions: frequency of use, handling level, usage and type of interaction. The tools are grouped into 12 types. The population said they did not know/use many of the tools. We found that there is a high frequency of use and high skills in handling social networks, video sharing and chat services, while there is very little use and handling of tools like blogs and social bookmarking. The most commonly used mode was "chat/enjoy" followed by "to learn" and "to study". The use of tools comes from own accounts and in general they add and remove content more or less in the same proportion.Downloads
Download data is not yet available.
References
Bringué, X. y Sádaba, C. (2008). La generación interactiva en iberoamérica. Niños y adolescentes ante las pantallas (1a. ed.). Madrid: Ariel.
Dawn Iacobucci, A. D. (2003). Advancing Alpha: Measuring Reliability With Confidence. Journal of Consumer Psychology, 13(4), 478-487.
De Wever, B., Hauttekeete, L., Veevaete, P. y Mechant, P. (2007). E-Learning 2.0: social software for educational use. Ninth IEEE International Symposium on Multimedia Workshops (pp. 511-516). Washington, DC.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2012, julio 5). Indicadores Básicos de Tecnologías de Información y Comunicación-TIC para Colombia. Año 2011. Boletín del DANE.
Espinoza, G. y Juvonen, J. (2010). The pervasiveness, connectedness, and intrusiveness of social network site use among young adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(12), 705-709.
Fovet, F. (2009). Impact of the use of Facebook amongst students of high school age with Social, Emotional and Behavioural Difficulties (SEBD). Frontiers in Education Conference, 2009. 39th IEEE, Session W2G (pp. 1-6). San Antonio, TX: IEEE Computer Society.
Kennedy, G., Bishop, A., Krause, K.-L., Maton, K., Bennett, S., Dalgarno, B. et al. (2007). The net generation are not big users of Web 2.0 technologies: Preliminary findings. En N. T. Centre for Educational Development (Ed.), ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007 (pp. 517-525). Singapur: Centre for Educational Development, Nanyang Technological University.
Lenhart, A., Madden, M., Smith, A. y Macgill, A. (2007, Dec 19). Teens and Social Media. (P. R. Center, Ed.) Recuperado de http://pewinternet.org/Reports/2007/Teens-and-Social-Media.aspx
Ministerio de comunicaciones. (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones 2008-2019. Bogotá, Colombia: Autor.
Ministerio de educación Nacional. (2008). Guía No. 30 Ser competente en tecnología: ¡una necesidad para el desarrollo! Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-160915_archivo_pdf.pdf
O'Reilly, T. (2005). O'Reilly Network. Recuperado de http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html
Palacio, L. M. (2012). Validez y confiabilidad del Instrumento de recolección de Datos “Encuesta de percepción y uso de herramientas sociales”. Proyecto de investigación “Modelo de Aplicación de Herramientas Informáticas de Uso Social en la Educación Básica Secundaria”. Universidad Nacional de Colombia.
Peña, M. (Comp.). (2006). Educación: Visión 2109. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Sánchez, A. y Álvaro, A. (2011). Generación 2.0. 2011. Hábitos de usos de las redes sociales en los adolescentes de España y América Latina. Madrid: Universidad Camilo José Cela.
UNESCO. (2008). Educación para todos en el 2015 ¿Alcanzaremos la meta? París: Autor.
White, D. (2007). SPIRE Project-Results and analysis of Web 2.0 services survey, undertaken by the JISC funded SPIRE project. The University of Oxford, Department for Continuing Education, Technology-Assisted Lifelong Learning (TALL) Unit, Summertown.
Dawn Iacobucci, A. D. (2003). Advancing Alpha: Measuring Reliability With Confidence. Journal of Consumer Psychology, 13(4), 478-487.
De Wever, B., Hauttekeete, L., Veevaete, P. y Mechant, P. (2007). E-Learning 2.0: social software for educational use. Ninth IEEE International Symposium on Multimedia Workshops (pp. 511-516). Washington, DC.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2012, julio 5). Indicadores Básicos de Tecnologías de Información y Comunicación-TIC para Colombia. Año 2011. Boletín del DANE.
Espinoza, G. y Juvonen, J. (2010). The pervasiveness, connectedness, and intrusiveness of social network site use among young adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(12), 705-709.
Fovet, F. (2009). Impact of the use of Facebook amongst students of high school age with Social, Emotional and Behavioural Difficulties (SEBD). Frontiers in Education Conference, 2009. 39th IEEE, Session W2G (pp. 1-6). San Antonio, TX: IEEE Computer Society.
Kennedy, G., Bishop, A., Krause, K.-L., Maton, K., Bennett, S., Dalgarno, B. et al. (2007). The net generation are not big users of Web 2.0 technologies: Preliminary findings. En N. T. Centre for Educational Development (Ed.), ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007 (pp. 517-525). Singapur: Centre for Educational Development, Nanyang Technological University.
Lenhart, A., Madden, M., Smith, A. y Macgill, A. (2007, Dec 19). Teens and Social Media. (P. R. Center, Ed.) Recuperado de http://pewinternet.org/Reports/2007/Teens-and-Social-Media.aspx
Ministerio de comunicaciones. (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones 2008-2019. Bogotá, Colombia: Autor.
Ministerio de educación Nacional. (2008). Guía No. 30 Ser competente en tecnología: ¡una necesidad para el desarrollo! Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-160915_archivo_pdf.pdf
O'Reilly, T. (2005). O'Reilly Network. Recuperado de http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html
Palacio, L. M. (2012). Validez y confiabilidad del Instrumento de recolección de Datos “Encuesta de percepción y uso de herramientas sociales”. Proyecto de investigación “Modelo de Aplicación de Herramientas Informáticas de Uso Social en la Educación Básica Secundaria”. Universidad Nacional de Colombia.
Peña, M. (Comp.). (2006). Educación: Visión 2109. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Sánchez, A. y Álvaro, A. (2011). Generación 2.0. 2011. Hábitos de usos de las redes sociales en los adolescentes de España y América Latina. Madrid: Universidad Camilo José Cela.
UNESCO. (2008). Educación para todos en el 2015 ¿Alcanzaremos la meta? París: Autor.
White, D. (2007). SPIRE Project-Results and analysis of Web 2.0 services survey, undertaken by the JISC funded SPIRE project. The University of Oxford, Department for Continuing Education, Technology-Assisted Lifelong Learning (TALL) Unit, Summertown.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 384
Article abstract page views: 1242
Published
2014-04-30