A Study of the Types of Organizational Structure in Venezuelan University Institutes
Keywords:
Organization, University institutes, Venezuela.Abstract
This study aimed at identifying the type of organizational structure of Venezuelan university institutes. It is a field investigation of a descriptive nature with a non-experimental transactional field design. We worked with a population sample consisting of a director, assistant directors, academic assistant directors and eighty-eight teachers from technological institutes in Cabimas and Maracaibo in Venezuela. A survey, in the form of a questionnaire, was used as the data collection technique, which included 24 items, validated by 5 experts, with Cronbach Alpha reliability of 0.93. The data analysis technique utilized was the percentage frequency distribution. The results indicated the coexistence of bureaucratic structural typologies; departmental and simple. An implementation of a structural migration strategy to the implementation of a matrix-type structure is recommended.Downloads
Download data is not yet available.
References
Brull, E. y Gil, M. (2005), Mintzberg: La estructuración de las organizaciones. Revista Virtual Cuadernos de Gestión. Recuperado de http://www.brullalabart.com/64
Castellano, M. E. (2002) Institutos Universitarios Tecnológicos y Colegios Universitarios en Venezuela (Informe del 3er. Encuentro Europa-América sobre Formación Tecnológica Profesional). La Habana.
Consejo Nacional de Universidades/Oficina de Planificación del Sector Universitario (CNU-OPSU) (2002). Boletín Estadístico, 18 (tomo I). Venezuela. Autor.
Daft, R. L. (2000). Teoría y diseño organizacional. 6a. ed. México: Thomson.
Gazzola, A. L. y Takayanaqui, A. D. (2008). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. The International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean-UNESCO.
Mintzberg, H. (1991). Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.
Pertuz, R. (2013). Integración de los sub-sistemas de la estructura organizacional de los Institutos Universitarios Venezolanos. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 6-19.
Reynaga, S. (2001). La departamentalización: una reflexión. Revista de la Universidad de Guadalajara, 3.
Sierra, R. (2001). Técnicas de investigación social. 14ª edición. Madrid: Paraninfo.
Toribio, D. (1999). La evaluación de la estructura académica. Recuperado de http://www.coneau.gob.ar/archivos/publicaciones/estudios/toribio.pdf
Tovar, H. (2004). Los institutos y colegios universitarios en el contexto de la educación superior venezolana. Caracas, Venezuela: Ministerio de Educación Superior.
Valledor, M. (2002). Tipos y modelos de estructuras. Usos característicos en el estado actual. Universidad de Chile/Instituto de Ciencia Política/Escuela de Gobierno, Gestión Pública y Ciencia Política.
Castellano, M. E. (2002) Institutos Universitarios Tecnológicos y Colegios Universitarios en Venezuela (Informe del 3er. Encuentro Europa-América sobre Formación Tecnológica Profesional). La Habana.
Consejo Nacional de Universidades/Oficina de Planificación del Sector Universitario (CNU-OPSU) (2002). Boletín Estadístico, 18 (tomo I). Venezuela. Autor.
Daft, R. L. (2000). Teoría y diseño organizacional. 6a. ed. México: Thomson.
Gazzola, A. L. y Takayanaqui, A. D. (2008). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. The International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean-UNESCO.
Mintzberg, H. (1991). Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.
Pertuz, R. (2013). Integración de los sub-sistemas de la estructura organizacional de los Institutos Universitarios Venezolanos. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 6-19.
Reynaga, S. (2001). La departamentalización: una reflexión. Revista de la Universidad de Guadalajara, 3.
Sierra, R. (2001). Técnicas de investigación social. 14ª edición. Madrid: Paraninfo.
Toribio, D. (1999). La evaluación de la estructura académica. Recuperado de http://www.coneau.gob.ar/archivos/publicaciones/estudios/toribio.pdf
Tovar, H. (2004). Los institutos y colegios universitarios en el contexto de la educación superior venezolana. Caracas, Venezuela: Ministerio de Educación Superior.
Valledor, M. (2002). Tipos y modelos de estructuras. Usos característicos en el estado actual. Universidad de Chile/Instituto de Ciencia Política/Escuela de Gobierno, Gestión Pública y Ciencia Política.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 857
Article abstract page views: 1577
Published
2013-12-15