Socioeconomic Factors that Influence EXANI-II Results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e25.4865

Keywords:

access to education, entrance examinations, social inequality

Supporting Agencies:

Conacyt

Abstract

The purpose of this study is to determine whether the academic factor “Average high school grade” and socioeconomic factors – like parent occupation and level of education and family socioeconomic level – influence EXANI-II results, generally and in the different areas of knowledge and skills assessed by the exam. The sample was made up of the 2014-2018 class (314 students) in the Polytechnic University of Sinaloa (UPSIN), Mexico. Multivariate analysis of variance (MANOVA) and beta regression were employed to determine whether average high school grade, parent occupation and level of education, and family socioeconomic level influenced exam results. The results show that the factors examined are determinant in student results in the EXANI-II exam.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Mexicana de Agencias de Inteligencia de Mercado y Opinión. (2018a). Nivel Socio Económico AMAI 2018. https://www.amai.org/descargas/Nota-Metodolo%CC%81gico-NSE-2018-v3.pdf

Asociación Mexicana de Agencias de Inteligencia de Mercado y Opinión. (2018b). Descripción de los Niveles Socioeconómicos. https://www.amai.org/NSE/index.php?queVeo=2018

Asociación Mexicana de Agencias de Inteligencia de Mercado y Opinión. (2018c). Cuestionario NSE AMAI 2018. https://www.amai.org/descargas/Cuestionario-NSE-2018.pdf

Asociación Mexicana de Agencias de Inteligencia de Mercado y Opinión. (s.f.). Niveles Socioeconómicos AMAI. https://www.amai.org/NSE/index.php?queVeo=niveles

Araiza, M. A. (2018). Trayectorias escolares universitarias de acuerdo con el capital cultural de los estudiantes de licenciatura de la UPSIN. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2), 171-198. https://doi.org/10.48102/rlee.2018.48.2.52

Araiza, M. y Audelo, C. (noviembre de 2017). El origen social de los estudiantes universitarios y su trayectoria escolar universitaria. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa-COMIE, San Luis Potosí, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1331.pdf

Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 1(1), 9-45. http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol1-num1/art1.pdf

Casillas, M., Chain, R. y Jácome, N. (2007). Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la Universidad Veracruzana. Revista de la Educación Superior, 36(142), 7-29.

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. (s.f). Exámenes Nacionales de Ingreso (EXANI). https://www.ceneval.edu.mx/exani-ii

Chain, R. y Jácome, N. (2007). Perfil de ingreso y trayectoria escolar en la Universidad. Artefacto Ediciones.

Cortés, A. y Palomar, J. (2008). El proceso de admisión como predictor del rendimiento académico en la educación superior. Universitas Psychologica, 7(1), 1657-9267.

Coschiza, C. C., Martín Fernández, J., Gapel Redcozub, G., Nievas, M. E. y Ruiz, H. E. (2016). Características socioeconómicas y rendimiento académico. El caso de una universidad argentina. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 51-76. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.003

Espejel, M. V. y Jiménez, M. (2019). Nivel educativo y ocupación de los padres: su influencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), 1-20. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.540

Ferrari, S. y Cribari-Neto, F. (2010). Beta regression for modelling rates and proportions. Journal of Applied Statistics, 31(7), 799-815. https://doi.org/10.1080/0266476042000214501

Garbanzo, G. M. (2014). Factores asociados al rendimiento académico tomando en cuenta el nivel socioeconómico: estudio de regresión múltiple en estudiantes universitarios. Revista Electrónica Educare, 18(1) 119-154. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.6

García, L. A. (2016). Pruebas de selección como predictores del rendimiento académico de estudiantes de Medicina. Investigación en Educación Médica, 5(18), 88-92. https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-articulo-pruebas-seleccion-como-predictores-del-S2007505716000193

Guzmán, C. y Serrano, O. (2011). Las puertas del ingreso a la educación superior: el caso del concurso de selección a la licenciatura de la UNAM. Revista de la Educación Superior, 40(157), 31-53. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60420223002

INEGI. (2018). Sistema nacional de clasificación de ocupaciones. https://docplayer.es/129075308-Sistema-nacional-de-clasificacion-de-ocupaciones-2018-sinco.html

INEGI. (2020). Resultados de la Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo. Primer trimestre 2020. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/enoe_ie/enoe_ie2020_05.pdf

Miller, D. (2012). Equidad educativa versus desigualdad social: el caso del Programa Nacional de Becas en Educación Superior (PRONABES) en México. Universidades, 62(54), 21-28. http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/215

Morales, R., Barrera, A. y Garnett, E. (septiembre de 2009). Validez predictiva y concurrente del EXANI-I, en la Universidad Autónoma del estado de México. X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Veracruz, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_16/ponencias/0701-F.pdf

OCDE (2016). PISA 2015 Results: Excellence and equity in education (Vol. I). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264266490-5-en

OCDE (2019). El futuro del trabajo humano . Perspectivas de empleo de la OCDE 2019. OCDE.

OECD (2020), Resourcing Higher Education: Challenges, Choices and Consequences, Higher Education, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/735e1f44-en

Rawls, J. (1995). Teoría de la justicia (2a. ed.). Fondo de la Cultura Económica.

Rodríguez-Hernández, C. F., Cascallar, E. y Kyndt, E. (2020). Socio-economic status and academic performance in higher education: A systematic review. Educational Research Review, 29, 1-24. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100305

Rodríguez, D. y Guzmán, R. (2019a). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo. Perfiles Educativos, 41(164), 118-134. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925

Rodríguez, D. y Guzmán, R. (2019b). Rendimiento académico de adolescentes declarados en situación de riesgo. Revista de Investigacion Educativa, 37(1), 147-162. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.303391

Roemer, J. E. (1998). Igualdad de oportunidades. Isegoría, 18, 71-87. https://doi.org/10.3989/isegoria.1998.i18.146

Ruiz, C. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12(1), 81-113. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0101120081A

Secretaría de Educación Pública. (2000). La estructura del sistema educativo mexicano. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/1447/1/images/sistemaedumex09_01.pdf

Simas, A. B., Barreto-souza, W. y Rocha, A. V. (2010). Improved estimators for a general class of beta regression models. Computational Statistics and Data Analysis, 54(2), 348-366. https://doi.org/10.1016/j.csda.2009.08.017

Simas, A. y Rocha, A. (2006). The betareg package: Beta regression (1.2). R package.

Smithson, M. y Verkuilen, J. (2006). A better lemon squeezer ? Maximum-likelihood regression with beta-distributed dependent variables. Psychological Methods, 11(1), 54-71. https://doi.org/10.1037/1082-989X.11.1.54

Torres, A., Torres, M. D. y Ponce, E. E. (2018). Comparación de los resultados del EXANI-II con el desempeño de los estudiantes cinco años después. Tecnología Educativa CONAIC, 5(2) 47-53. https://doi.org/10.32671/terc.v5i2.77

Van Parijs, P. (1993). ¿Qué es una sociedad justa? Ariel.

Yousafzai, I. I. y Jamil, B. (2019). Relationship between admission criteria and academic performance: a correlational study in nursing students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 35(3), 858-861. https://doi.org/10.12669/pjms.35.3.217

Downloads

Article abstract page views: 1204

Published

2023-10-26

Similar Articles