The Relationship between Paraphrasing and Text Analysis

Authors

  • María Luisa Cepeda Islas Facultad de Estudios Superiores Iztacala Universidad Nacional Autónoma de México
  • María del Refugio López Gamiño Facultad de Estudios Superiores Iztacala Universidad Nacional Autónoma de México
  • Carlos Santoyo Velasco Facultad de Psicología Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Reading comprehension, paraphrasing, university.

Abstract

Given the importance of paraphrasing in the process of comprehension for college students, this study assessed the level of implementation of text analysis and paraphrases the response of a sample of senior students of the career psychology. We selected a group of freshmen to the Psychology course, which was asked to answer a questionnaire and carry out the summary of an empirical article. The results showed that participants have a low level of text analysis, at the same time had low levels of paraphrasing. It was seen that the predominant textual copy. They envision some possibilities for the structure of a training workshop not only paraphrasing but on the analysis of text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, B., Batista, O. J., Meza, C. R. y Meza, C. D. (2006). La comprensión lectora y la relación académica como centro del curriculum. Acción pedagógica, 15, 94-98.

Bazán, A. y García, I. (2002). Relación estructural de indicadores de ingreso y permanencia, y el dominio de habilidades metodológico-conceptuales en cuatro grupos de estudiantes de educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 32(2), 105-122.

Bruno de Castelli, E. (2001). El programa de entrenamiento en estrategias de comprensión de lectura (ECOLE) en el ámbito del proyecto Samuel Robinson. Extramuros, 1(14), 1-13.

Contreras, O. y Covarrubias, P. (1999, enero-marzo). Desarrollo de habilidades metacognoscitivas de comprensión de lectura en estudiantes universitarios. Educar, 8. Recuperado de http://educacion.jalisco.gob.mx/consulta/educar/08/8ofeliap.html

De Brito, D. (2006). La verbalización como registro para análisis en la investigación sobre lectura. Anales de Documentación, 9, 43-51.

Irigoyen, J., Jiménez, M. y Acuña, K. (2008). Análisis de la competencia lectora en estudiantes universitarios. Boletín Electrónico de Investigación de la Asociación Oaxaqueña de Psicología, 4(1), 84-86. Recuperado de http://www.conductitlan.net/52_competencia_lectora.pdf

Inui, K., Fujita, A., Takahashi, T., Iida, R. e Iwakura, T. (2003). Text simplification for reading assistance: a project note. Documentos del Segundo Taller Internacional sobre Parafraseo: Paraphrase Acquisition and Applications (IWP), pp. 9-16.

Luna, E. (2005). Diccionario básico de lingüística. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Roman, J. M. (2004). Procedimiento de aprendizaje autorregulado para universitarios: La estrategia de lectura significativa de textos. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 113-132.

Romo, E. (2004). ¿Qué es una Paráfrasis? Recuperado de http://genesis.uag.mx/hoy/parafrasis.cfm

Santoyo, C., Colmenares, L. y Morales, S. (2010). Una estrategia para el análisis científico con retroalimentación personalizada. En M. L. Cepeda y M. R. López, Análisis estratégico de textos: Fundamentos teórico-metodológico y experiencias instruccionales. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Zarzosa, L., Luna, D., De Parrés, T. y Guarneros, E. (2007). Efectividad del uso de una interfaz para la lectura estratégica en estudiantes universitarios. Un estudio exploratorio. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol9no2/contenido-zarzosa.html

Werner, A. (1981). Diccionario de terminología lingüística actual. Madrid: Gredos.

Downloads

Article abstract page views: 2650

Published

2013-04-30