Resilience influence, goals and social context in the academic achievement of high school students

Authors

  • José Concepción Gaxiola Romero Departamento de Psicología Universidad de Sonora
  • Sandybell González Lugo Departamento de Psicología Universidad de Sonora
  • Zita Guadalupe Contreras Hernández Departamento de Psicología Universidad de Sonora

Keywords:

Resilience, academic goals, social context, school achievement, high school.

Abstract

The academic achievement in high school students of Mexico, according to national and international evaluations has been insufficient. In spite of this situation, is possible to find excellent students, even in the context of sharing negative contextual and physical conditions. There are few investigations that describe the variables associated to resilient students. The alumni that are beyond the risks are called resilient (Rutter, 2007). The aim of this research was to explore and identify the internal variables: goals and resilience, and the external variables: risky neighborhood and risky friends that predicted the scholar achievement of high school students. To measure those variables, was used a compilation of scales validated in the region. The data were analyzed using structural equation modeling, and show that resilience predicted indirectly the scholar achievement trough the academic goals. The results could be used in programs to improve the academic achievement of this group of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barca, L. A., Peralbo, U. M., Porto, R. A., Marcos, M. J. L., y Brenlla, B. J. C. (2011). Metas académicas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachillerato con alto y bajo rendimiento escolar. Revista de Educación, 354, 341-368.

Bentler, P. M. (2006). EQS 6 Structural Equations Program Manual. Encino, CA: Mulivariate Software.

Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo humano. Madrid: Paidós.

Brunner, J. J. y Elacqua, G. (2004). Factores que inciden en una educación efectiva, evidencia internacional. La Educación, 139-140, 1-11.

Burk, W. J. y Laursen, B. (2005). Adolescent perceptions of friendship and their association with individual adjustment. International Journal of Behavioral Development, 29, 156–164.

Cándido, J. I., Benavides, G., Redondo, J., García-Fernández, J. M., Ruíz, E. C., Estévez, C. y Huescar, E. (2009). Conducta prosocial y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Anales de Psicología, 25(1), 93-101.

Castro, S.A. (2010). Concepciones teóricas acerca de la psicología positiva. En S. A. Castro (compildor). Fundamentos de Psicología Positiva (pp. 17-41). Paidós: Buenos Aires.

Cicchetti, D. (2006). Development and psychopathology. En: D. Cicchetti, Cohen D.J. (Eds.). Developmental psychopathology (pp. 1-23), 2ª. ed., Nueva York: Wiley.

Cicchetti, D., y Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 8, 597–600.

Corral de Zurita, N., y Leite, A. (2003). El estudiante universitario en perspectiva cognitivo-motivacional, Revista Nordeste, 18, 53-71.

Corral, V.V. (2002). A structural model of pro-environmental competency. Environment and behavior, 34, 531-549.

Corral, V.V. (1997). Disposiciones psicológicas, un análisis de las propensiones, capacidades y tendencias del comportamiento. México: Unison.

Corral, V., Frías, M., y González, D. (2001). Análisis Cuantitativo de Variables Latentes (Col. Textos Académicos, Vol. 13). México: UniSon.

Cyrulnik, B., Tomkiewicz, S., Guénard, T., Vanistendale, S., y Manciaux, M. (2004). El realismo de la Eunice. Testimonios de experiencias profesionales en torno a la resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Frías, A. M., Fraijo, S. B., y Cuamba, O. N. (2008). Problemas de conducta en niños víctimas de violencia familiar: reporte de profesores. Estudios de Psicología, 13(1), 03-11.

Gaxiola, R.J.C., y González, L.S. (en prensa). Predictores del rendimiento académico y resiliencia de adolescentes de nivel secundaria. En J. Palomar y J. Gaxiola y (Eds.) Estudios de Resiliencia en América Latina (Vol. 1). México: Pearson.

Gaxiola, R. J. y Frías, A.M. (2008). Un modelo ecológico de factores protectores del abuso infantil: un estudio con madres mexicanas. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 9, 13-31.

Gaxiola, R. J. C., Frías, A. M., Hurtado A. M. F., Salcido, N. L. C., y Figueroa, F. M. (2011). Validación del inventario de resiliencia (IRES) en una población del noroeste de México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16(1), 73-83.

González N., y Valdez, J. (2006). Estado del estancamiento del profesor y construcción de la resiliencia en escuelas primarias. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 9, 2- 14.

Gorman-Smith, D., Tolan, P., y Henry, D. (2005). Promoting Resilience in the inner city. Families as a Venue for protection, support and opportunity. En R. D. V. Peters, B. Leadbeater y R. J. Mc Mahan (Comps.), Resilience in children, families, and communities: Linking theory with practice and policy (pp. 137-155) Nueva York: Kluwer Academic Publishers.

Grotberg, E. (2006). La resiliencia en el mundo de hoy. Cómo superar las adversidades. Barcelona: Gedisa.

Manzano, M. (2007). Estilos de aprendizaje, estrategias de lectura y su relación con el rendimiento académico en la segunda lengua. Tesis de doctorado presentada en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Recuperado el 3 de noviembre de 2011, de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/1494/1/1665366x.pdf

Martínez, L. N. y Sampascual, M. G. (2008). Un análisis exploratorio y predictivo sobre las orientaciones de meta y sobre el contenido de las metas de los estudiantes. Horizontes Educacionales, 13(1), 23-33.

Nelson, R. M. y DeBacker, T. K. (2008). Achievement motivation in adolescents: The role of peer climate and best friends. The Journal of Experimental Education, 76(2), 170-189.

Niebla, C. J. y Hernández, G. L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 487-501.

Nieva, V. F. y Sorra, J. (2003). Safety culture assessment: a tool for improving patient safety in healthcare organizations. Quality Safe Health Care, 12(Supl), 17-23.

Pintrich, P. y Schunk, D. (2002). Motivation in Education: Theory, research and applications. Columbus, OH: Merril Prentice Hall.

Porcel, E., Dapozo, G. y López, M. (2010). Predicción del rendimiento académico de alumnos de primer año de la FACENA (UNNE) en función de su caracterización socioeducativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2), 1-21. Recuperado el día 23 de Mayo del 2011 de: http:/redie.uabc.mx/vol12no2/contenido-porceldapozo.html

Quintana, P. A., Montgomery, U. W., y Malaver, C. S. (2009). Modos de afrontamiento y conducta resiliente en espectadores de violencia entre pares. Revista de Investigación en Psicología, 12(1), 153-171.

Rubin, K. H. (2004). Three things to know about friendship. Newsletter International Society for the Study of Behavioral Development, 46(2), 5–7.

Rutter, M. (2007). Resilience, competence, and coping. Child Abuse & Neglect, 3, 205-209.

Ryle, G. (1949). The concept of mind. Nueva York: Barnes and Noble.

Sanz de Acedo, L. M. L., Ugarte, M. D., y Lumbreras, B. M. V. (2003). Desarrollo y validación de un cuestionario de metas académicas para adolescentes. Psicothema, 3(15), 493-499.

Secretaría de Educación Pública (2010). ENLACE Básica y Media Superior, 2010. Revisado el 8 de agosto de 2010, recuperado de: http://www.enlace.sep.gob.mx/gr/docs/historico/26_Sonora_ENLACE2010.pdf

Steinberg, L. (2007). Risk taking in adolescence: New perspectives from brain and behavioral science. Current Directions in Psychological Science, 16, 55–59.

Tiet, Q. Q., Huizinga, D. y Byrnes, H. F. (2010). Predictors of resilience among inner city youths. Journal of Child and Family Studies, 19(3), 360-378.

Tonconi, Q.J. (2010). Factores que influyen en el rendimiento académico y la deserción de los estudiantes de la facultad de ingeniería económica de la facultad de ingeniería económica de la UNA-PUNO, período 2009. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 11(2), 1-44.

Valle, A., Núñez, J. C., Cabanach, R. G., Rodríguez, S., González-Pienda, J. A., y Rosário, P. (2009). Perfiles motivacionales en estudiantes de Secundaria: Análisis diferencial en estrategias cognitivas, estrategias de autorregulación y rendimiento académico. Revista Mexicana de Psicología, 26, 113-124.

Velázquez, L. E., y Rodríguez, N. Y. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Enseñanza e investigación en psicología, 11(2), 255-270.

Vinaccia, S., Quiceno, M. J., y Moreno, S. P. E. (2007). Resiliencia en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, 16, 139-146.

Downloads

Article abstract page views: 2401

Published

2012-05-01