The Evaluation of the Impact of Training as a Strategy of Improvement in the Organizations
Keywords:
Impact evaluation, transfer, effectiveness, organizational changes, organizational improvement strategies.Abstract
The present article talks about the training impact evaluation as an improvement strategic in the organizations, so this evaluation allows to verify the quality of the training actions. So, training satisfies the necessities for what it is motivated and produces improvements as well as at the professional individual development as an improvement strategy. So, we start with an evaluation concept, their dimensions and indicators, inside a fragmented program evaluation conception; also, we consider the most usual problems that can appear in this evaluation process in key of resistances and facilitators. Finally, we show some improvement strategies.Downloads
Download data is not yet available.
References
Abdala, E. (2001, julio). Manual para la evaluación de impacto en programas de formación para jóvenes. Documento presentado en el Seminario Internacional Modelos de evaluación para programas de capacitación de jóvenes Medellín, Colombia 17 y 18 de julio, 2001. Disponible en: http://www.ilo.org/public(spanish/region/ampro/cienterfor/publ/sala(sbdala/manual
Biencinto, C. y Carballo, R. (2004). Revisión de modelos de evaluación del impacto de la formación en el ámbito sanitario: de lo general a lo específico. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa 10 (2). Consultado el 26 de enero de 2006 en: http://www.uv.es/RELIEVE/v10n2/RELIEVEv10n2_5.htm
Cabrera, F. (2000). Evaluación de la formación. Madrid: Síntesis.
Cañizares Puerta, P. (2002). La formación en las organizaciones. En P. Pineda Herrera (Coord.), Gestión de la formación en las organizaciones (pp. 13-36). Barcelona: Ariel.
Cheng, E. W. L. & Ho, D. C. K. (2001). A review of transfer of training studies in the past decade. Personnel Review, 30 (1), 102-118.
Ferrández Arenaz, A. (2002). ¿Y después de la formación qué? En Ideas para seguir reflexionando sobre educación (pp.143-153). Bellaterra: Servicio de publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona
Ferrández Lafuente, E. (2006). La evaluación de impacto en el Master de Formación de Formadores. CIFO-FLC. Informe de Investigación. Universidad Autónoma de Barcelona, Departamento de Pedagogía Aplicada.
Gairín Sallán, J. (1998). La evaluación del impacto de la formación. En J. Gairín y A. Ferrández (Coord.), Planificación y gestión de instituciones de formación (pp. 296/17-296/30). Barcelona: Praxis.
Holton, E. F. I. (1996). The flawed four-level evaluation model. Human Resource Development Quarterly, 7 (1), 5-12.
Kirwan, C. y Birchall, D. (2006). Transfer of learning from management development progrannes: Testing the Holton Model. International Journal of Training and Development, 10 (4), 252-268.
Pineda Herrera, P. (2000). Evaluación de impacto de la formación en las organizaciones. Educar, 27, 119-133.
Santos Diez, R. (1992). La evaluación de las acciones formativas del INAP. Bases de un nuevo sistema de evaluación. Madrid: MAP.
Sullivan R. (2002). Transfer of learning. A guide for strengthening the performance of health care workers. Consultado el 15 de febrero de 2006 en: http://www.reproline.jhu.edu/english/6read/6training/tol/
Tejada, J. (1998). Modelos de evaluación. En J. Gairín y A. Ferrández (Coord.), Planificación y gestión de instituciones de formación (pp. 269-295). Barcelona: Praxis.
Tejada, J. (1999). La evaluación: su conceptualización. En B. Jiménez (Ed.), Evaluación de programas, centros y profesores (pp. 25-56). Madrid: Síntesis.
Tejada, J. (2007). Evaluación de programas. En J. Tejada y V. Giménez (Coords.), Formación de formadores. Escenario institucional (pp. 391-465). Madrid: Thomson.
Biencinto, C. y Carballo, R. (2004). Revisión de modelos de evaluación del impacto de la formación en el ámbito sanitario: de lo general a lo específico. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa 10 (2). Consultado el 26 de enero de 2006 en: http://www.uv.es/RELIEVE/v10n2/RELIEVEv10n2_5.htm
Cabrera, F. (2000). Evaluación de la formación. Madrid: Síntesis.
Cañizares Puerta, P. (2002). La formación en las organizaciones. En P. Pineda Herrera (Coord.), Gestión de la formación en las organizaciones (pp. 13-36). Barcelona: Ariel.
Cheng, E. W. L. & Ho, D. C. K. (2001). A review of transfer of training studies in the past decade. Personnel Review, 30 (1), 102-118.
Ferrández Arenaz, A. (2002). ¿Y después de la formación qué? En Ideas para seguir reflexionando sobre educación (pp.143-153). Bellaterra: Servicio de publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona
Ferrández Lafuente, E. (2006). La evaluación de impacto en el Master de Formación de Formadores. CIFO-FLC. Informe de Investigación. Universidad Autónoma de Barcelona, Departamento de Pedagogía Aplicada.
Gairín Sallán, J. (1998). La evaluación del impacto de la formación. En J. Gairín y A. Ferrández (Coord.), Planificación y gestión de instituciones de formación (pp. 296/17-296/30). Barcelona: Praxis.
Holton, E. F. I. (1996). The flawed four-level evaluation model. Human Resource Development Quarterly, 7 (1), 5-12.
Kirwan, C. y Birchall, D. (2006). Transfer of learning from management development progrannes: Testing the Holton Model. International Journal of Training and Development, 10 (4), 252-268.
Pineda Herrera, P. (2000). Evaluación de impacto de la formación en las organizaciones. Educar, 27, 119-133.
Santos Diez, R. (1992). La evaluación de las acciones formativas del INAP. Bases de un nuevo sistema de evaluación. Madrid: MAP.
Sullivan R. (2002). Transfer of learning. A guide for strengthening the performance of health care workers. Consultado el 15 de febrero de 2006 en: http://www.reproline.jhu.edu/english/6read/6training/tol/
Tejada, J. (1998). Modelos de evaluación. En J. Gairín y A. Ferrández (Coord.), Planificación y gestión de instituciones de formación (pp. 269-295). Barcelona: Praxis.
Tejada, J. (1999). La evaluación: su conceptualización. En B. Jiménez (Ed.), Evaluación de programas, centros y profesores (pp. 25-56). Madrid: Síntesis.
Tejada, J. (2007). Evaluación de programas. En J. Tejada y V. Giménez (Coords.), Formación de formadores. Escenario institucional (pp. 391-465). Madrid: Thomson.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 1035
Article abstract page views: 4671
Published
2007-11-01