Climate change in university students’ social representations

Authors

  • Raúl Calixto Flores Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1443

Keywords:

Educación ambiental, representación social, universitarios

Supporting Agencies:

Universidad Pedagógica Nacional, México

Abstract

The objective of this paper is to describe the results of a study on social representations of climate change in a sample of 105 students from the National Pedagogical University (Mexico). Work was carried out using associative cards, with free association of words from a stimulus word, a questionnaire with open-ended and closed-ended questions, and qualitative interviews that drew on climate change-related images shown to subjects. The results show that university students hold social representations of climate change that include content that is hegemonic (mainly relating to the effects of climate change and ways to address it in education), emancipated (integrating issues relating to causes), and polemical (they feature emotional aspects associated with the phenomenon).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, C. (Coord.) (1994). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
BBC World (25 de septiembre de 2007). All countries need to take major steps on climate change suggests global poll. Recuperado de http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2007/09_september/25/climate.shtml
Banchs, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representations, 9,1-15.
Boyes, E. y Stanisstreet, M. (1992). Students’ perceptions of global warming. International Journal of Environmental Studies, 42(4), 287-300.
Cabecinhas, R., Lázaro, A. y Carvalho A. (2008). Communicating climate change: discourses, mediations and perceptions. Braga, Portugal: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho. Recuperado de http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/climate_change
Correa, I. (2012). Cambio climático y representaciones sociales entre estudiantes de educación superior. En B. Ortiz y C. Velasco (Coords.), La percepción social del cambio climático (pp. 108-122). México: Universidad Iberoamericana Puebla y Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.
De Ambrosio, M. (2014). Todo lo que necesitas saber sobre el cambio climático. Buenos Aires: Paidós.
Dove, J. (1996). Student teacher understanding of the greenhouse effect, ozone layer depletion and acid rain. Environmental Education Research, 2(1), 89-100.
Dowdall, G. W. y Golden, J. (1989). Photographs as data: an analysis of images from a mental hospital. Qualitative Sociology, 12(2), 183-213.
Gautier, C., Deutsch, K. y S. Rebich, S. (2006). Misconceptions about the greenhouse effect. Journal of Geoscience Education, 54(3), 386-395.
González-Gaudiano, E. y Maldonado A. L. (2012). Representaciones sociales y cambio climático, el caso de Veracruz. En B. Ortiz y C. Velasco (Coords.), La percepción social del cambio climático (pp. 82-106). México, Universidad Iberoamericana Puebla y Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.
Gutiérrez, S. (2013). Emociones y representaciones sociales. Reflexiones teóricas. En F. Flores (Coord.). Representaciones sociales y contextos de investigación con perspectiva género (pp. 17-44). México: CRIM.
Jaspal, R., Nerlich, B. y Cinnirella, M. (2014). Human responses to climate change: social representation, identity and socio-psychological action. Environmental Communication, 8(1), 110-130.
Jodelet, D. (2000). Representaciones sociales: contribución a un saber sociocultural sin fronteras. En D. Jodelet y A. Guerrero (Coords.), Develando la cultura (pp. 8-29). México: UNAM.
Jovchelovitch, S. (2001). Social representations, public life and social construction. En K. Deaux y G. Philogene (Eds.), Representations of the social: bridging theoretical traditions. Londres: Blackwell Publishing. Recuperado de http://eprints.lse.ac.uk/2649
Leiserowitz, A. (2007). International public opinion, perception, and understanding of global climate change. (Human development report 2007/2008). Nueva York: UNDP.
Leiserowitz, A., Maibach, E., Roser-Renouf, C. y Smith, N. (2010). Climate change in the American mind: Americans’ global warming beliefs and attitudes. New Haven, CT: Yale University and George Mason University.
Lovelock, J. (2007). La venganza de la Tierra. La teoría de Gaia y el futuro de la humanidad. Barcelona: Planeta.
Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Trillas.
Meira, P. A. (2012). Ideas de la gente sobre el cambio climático: una relectura. En R. Calixto (Coord.), En la búsqueda de los sentidos y significados de la educación ambiental (pp. 73-91). México: UPN.
Meira, P. A. (2009). Comunicar el cambio climático. Escenario social y líneas de acción. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.
Meira, P. A. (2002). Problemas ambientales globales y educación ambiental: una aproximación desde las representaciones sociales del cambio climático. En M. Campillo, J. Caride y P. A. Meira (Eds.), El papel de la educación ambiental en la pedagogía social (pp. 91-133). Murcia, España: Diego Maín.
Meira, P., Arto, M., Heras, F. y Montero, P. (2011). La sociedad ante el cambio climático. Conocimientos, valoraciones y comportamientos en la población española. Madrid: Fundación Mapfre.
Meira, P. A. y Arto, M. (2013). Representaciones del cambio climático en estudiantes universitarios en España: aportes para la educación y la comunicación. Educar em Revista, 3(Especial), 15-33.
Montoya, E. y Acevedo, E. (2013). Preocupación ambiental entre población universitaria: representaciones sociales e implicaciones en temas ambientales en la Universidad de Antioquia. El Ágora, 14(1), 241-256.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18(3), 211-250.
Padilla, I. (2010). Social representations of climate change among students from Helsinki region universities (Tesis de maestría). Universidad de Helsinki.
Pozo, J. I. (2007). Ni cambio ni conceptual: la reconstrucción del conocimiento científico como un cambio representacional. En J. I. Pozo y F. Flores (Coords.), Cambio conceptual y representacional en el aprendizaje y la enseñanza de la ciencia (pp. 73-90). Madrid: Antonio Machado libros.
Ramírez, Y. (2014). Estudio comparativo de las representaciones sociales del cambio climático en estudiantes de licenciatura para la estructuración de pautas de comunicación educativa (Tesis doctoral). Universidad Veracruzana, México.
Randers, J. (2012). 2052: a global forecast for the next forty years. EUA: Chelsea Green Publishing.
Rebich, S., y Gautier, C. (2005). Concept mapping to reveal prior knowledge and conceptual change in a mock summit course on global climate change. Journal of Geoscience Education, 53(4), 355-365.
Rebich, S., Deustch, K. y Gautier, C. (2006). Misconceptions about the greenhouse effect. Journal of Geoscience Education, 54(3), 386-395.
Reusswig F. y Meyer-Ohlendorf, L. (2014). Social representation of climate change: a case study from Hyderabad (India). Alemania: Europaeischer Hochschulverlag.
Rodríguez, T. y García, M. (2007). Representaciones sociales. Teoría e investigación. México: Universidad de Guadalajara.
Terrón E. y Bahena D. (2015). Saberes del cambio climático de los universitarios y el camino pendiente de la educación ambiental. Trabajo presentado en el XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua, México.
Urbina, S. J. y Martínez, F. J. (2006). Más allá del cambio climático. Las dimensiones psicosociales del cambio ambiental global. México: SEMARNAT/ UNAM.
Wagner, W. (1995). Description, explanation and methd in social representations research. Papers on Social Representations, 4(2), 1-21.

Downloads

Article abstract page views: 2271

Published

2018-02-09