A Meta-Analysis of ICT-Based Education in Mexico and Latin America

Authors

  • Lizzeth Aurora Navarro Ibarra Instituto Tecnológico de Sonora
  • Omar Cuevas Salazar Instituto Tecnológico de Sonora
  • Jaime Martínez Castillo Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1217

Keywords:

Uso de Tecnología en Educación, Tecnología de Información, Metaanálisis

Abstract

The purpose of this study is to perform a meta-analysis of the state of knowledge of ICT-based education in Mexico and Latin America in the last decade. Prior to seeking information, general lines of knowledge application and categories were defined. The results indicate that studies are mostly focused on virtual learning resources and their contribution to education. Similarly, it was found that 80% of studies are qualitative, with quantitative or mixed studies accounting for only a fifth of work on the subject. In Mexico, 46% of research addresses higher education; this figure is 62% in Latin America. Gaps were found in knowledge generation in parents’ digital skills, student training in ICT competency, educational outreach with businesses, and disability education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Coll, C. (2009). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. En R. Carneiro, Toscano, J. C. y Díaz, T. (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 113-126). Madrid: OEI-Fundación Santillana.
Congreso Nacional de Investigación Educativa (2011). Memoria electrónica del XI COMIE. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/
Delgado, M. y Solano, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058027
Díaz-Barriga, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior Universia, 4(10), 3-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299128588003
Edel-Navarro, R. (2010). Entornos virtuales de aprendizaje. La contribución de “lo virtual” en la educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 7-15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14012513002
Edel-Navarro, R. (2014). Entornos virtuales de aprendizaje: Estado del conocimiento. Communication, Technologie et Développement, 1, 23-33. Recuperado de http://www.comtecdev.com/fr/media/telechargement/revue/numerozero/RUBEN_EDEL.pdf
EDUTEC (2013). Memoria electrónica XVI Congreso EDUTEC, Costa Rica. Recuperado de http://www.edutec.es/congresos/xvi-congreso-edutec-2013
Esquivel, I. y Edel-Navarro, R. (2013). El estado del conocimiento sobre la educación mediada por ambientes virtuales de aprendizaje. Una aproximación a través de la producción de tesis de grado y posgrado (2001-2010). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 249-264. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025581011.pdf
Ferreiro, R. (2008). El debate continúa. Hacia una educación sin distancia. ¿Lo tecnológico o lo didáctico? Revista Cognición, 4(16), 1-17. Recuperado de http://www.cognicion.net/index.php?option=com_content&view=article&id=199:el-debate-contina-hacia-una-educacin-sin-distancia-lo-tecnolgico-o-lo-didctico&catid=60:participaciones&Itemid=129
Ferreiro, R. y De Napoli, A. (2008). Más allá del salón de clases: Los nuevos ambientes de aprendizajes. Revista Complutense de Educación, 19(2), 333-346. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0808220333A/15480
Flores-Crespo, P. (2014). ¿Qué y cómo se investigó en el período 2013-2014? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(63), 1015-1019. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14032016001.pdf
International Telecommunication Union. (2014). Measuring the Information Society Report 2014. Recuperado de https://www.itu.int/en/ITUD/Statistics/Documents/publications/mis2014/MIS2014_without_Annex_4.pdf
Iinstituto Tecnológico de Sonora (s.f.). Doctorado en Sistemas y Ambientes Educativos. Recuperado de http://www.itson.mx/oferta/dsae/Paginas/dsae.aspx
Levin, J. y Levin, W. (2005). Fundamentos de estadística en la investigación social. México: Alfaomega-Oxford.
OCDE (2009). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del milenio en los países de la OCDE. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf
Tesis Latinoamericanas. (s.f.). Portal de tesis latinoamericanas. Recuperado de http://www.tesislatinoamericanas.info/
TESIUNAM. (s.f.). Tesis del sistema bibliotecario de la UNAM. Recuperado de http://tesis.unam.mx/F

Downloads

Article abstract page views: 6272

Published

2017-01-10