Digital Competence and Factors Influencing Teacher Participation in Massive Open Online Courses
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.e06.5978Keywords:
MOOC, teacher qualifications, electronic learning, information technologyAbstract
The COVID-19 pandemic compelled teachers to develop skills to continue the education process remotely; massive open online courses (MOOCs) were one of the most effective strategies. This research aimed to identify the personal and institutional factors that facilitate or hinder completion of a MOOC. A quantitative, exploratory, cross-sectional study was conducted, with a nonprobability sample of 1,277 teachers. Descriptive and logistic regression analyses were performed with data from a self-assessment and a survey taken by participants enrolled in MOOCs on digital competence. The findings show that participants’ level of digital competence is not a determining factor for completion of these courses, and course completion is facilitated by factors like personal interest and professional development but hindered by the technology platform and time availability. Gender, years of ICT use, and participants’ view of the courses were also identified as significant factors. These results can provide guidance for professional development initiatives to promote conditions that support the completion of this type of course.
Downloads
References
Arias, E., Pérez, M., Vásquez, M. y Brechner, M. (2020). Hablemos de Política Educativa en América Latina y el Caribe #2: de la educación a distancia a la híbrida, 4 elementos clave para hacerla realidad. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002756
Arias-Velandia, N., Rincón-Báez, W. U. y Cruz-Pulido, J. M. (2018). Desempeño de mujeres y hombres en educación superior presencial, virtual y a distancia en Colombia. Revista Panorama, 12(22), 58–69. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i22.1142
Arias-Velandia, N., Rodríguez-Granobles, H. y Castro-Martínez, J. (2017). Avances en la identificación y conceptualización de variables y factores relacionados con la deserción en educación presencial y virtual [ponencia]. En N. Arias-Velandia y F. Poveda-Aguja (Eds.), Investigación en educación virtual y a distancia en y para la diversidad (pp. 61-74). Politécnico Grancolombiano. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/1193
Ballesteros, M. L., Mercado, M. A., García, N. J. y Glasserman, L. D. (2020). Experiencias de aprendizaje profesional docente en MOOC: profesores de Sonora, México, que participaron en la Colección de Aprendizajes Clave. Texto Livre, 13(3), 79-102. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25099
Bartolomé, A. y Steffens, K. (2015). ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje? Comunicar, 12(44), 91-99. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-10
Beltrán-Sánchez, J. A., García, R. I., Ramírez-Montoya, M. S. y Tánori, J. (2019). Factores que influyen en la integración del Programa de Inclusión y Alfabetización Digital en la docencia en escuelas primarias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(e31), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e31.2088
Centro de Inovação para a Educação Brasileira. (2019). Notas técnicas #15: Autoevaluación de competencias digitales de profesores (Traducción Fundación Omar Dengo). https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2019/06/CIEB_NotaTecnica15_junho_-2019.pdf
Consejo Nacional de Rectores (Costa Rica). Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo informe Estado de la Educación 2021. http://hdl.handle.net/20.500.12337/8152
European Commission. (s.f.). Selfie: A tool to support learning in the digital age. https://ec.europa.eu/education/schools-go-digital_en
Expósito, C. D. y Marsollier, R. (2021). Percepción docente de las debilidades del sistema educativo en el regreso a las aulas: un estudio cualitativo en tiempos de COVID-19. Revista Educación las Américas, 11(1), 1-16. https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.136
Fundación Omar Dengo. (2017). UPE- La puerta al conocimiento.
García, F. J., Fidalgo, A. y Sein-Enchaluce, M. L. (2017). Los MOOC: un análisis desde una perspectiva de la innovación institucional universitaria. La Cuestión Universitaria, (9), 117-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6279487
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09-32. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Goopio, J. y Cheung, C. (2020). The MOOC dropout phenomenon and retention strategies. Journal of Teaching in Travel and Tourism, 21(2), 177-197. https://doi.org/10.1080/15313220.2020.1809050
Gordillo, A., López-Pernas, S. y Barra, E. (2019). Efectividad de los MOOC para docentes en el uso seguro de las TIC. Comunicar, 27(61), 103-112. https://doi.org/10.3916/C61-2019-09
Guàrdia, L., Romero, M. y Raffaghelli, E. (2022). Desarrollo profesional docente más allá de la pandemia: un estudio Delphi sobre el potencial del concepto de ecologías de aprendizaje. Educación, 31(60), 79-112. https://doi.org/10.18800/educacion.202201.004
Hosmer, D. W. y Lemeshow, S. (2000). Applied Logistic Regression. John Wiley & Sons.
Inter-American Dialogue. (2021). Technology and educational innovation post-pandemic: A call for educational transformation. https://bit.ly/3UG4yuR
Liu, M., Kang, J. y McKelroy, E. (2015). Examining learners’ perspective of taking a MOOC: reasons, excitement, and perception of usefulness. Educational Media International, 52(2), 129-146. http://dx.doi.org/10.1080/09523987.2015.1053289
López, E. (2017). El fenómeno MOOC y el futuro de la universidad. Fronteras de la Ciencia, (1), 90-97. https://fronterasdelaciencia.com/el-fenomeno-y-el-futuro-de-la-universidad-mooc/
López-Meneses, E., Gómez-Galán J., Bernal-Bravo C. y Vázquez-Cano E. (2020). Fortalezas y debilidades de los cursos masivos abiertos en línea (MOOC) frente a otros modelos de enseñanza en contextos socio-educativos. Formación Universitaria,13(6), 77-84. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600077
Ministerio de Educación Pública. (2022). Plan Integral de nivelación académica, 2022-2025. https://recursos.mep.go.cr/2021/nivelacion_academica/
Pant, H. V., Lohani, M. C. y Pande, J. (2023). Thematic and sentiment analysis of learners’ feedback in MOOCs. Journal of Learning for Development, 10(1), 38–54. https://eric.ed.gov/?id=EJ1383648
Portillo, S. A., Castellanos, L. I., Reynoso, O. V. y Gavotto, O. I. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia COVID-19 en educación media superior y educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(Esp.3), e589. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Pozón-López, I., Kalinic, Z., Higueras-Castillo, E. y Liébana-Cabanillas, F. (2019). A multi-analytical approach to modeling of customer satisfaction and intention to use in Massive Open Online Courses (MOOC). Interactive Learning Environment, 20(8), 1003-1021. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1636074
Redecker, C. y Punie, Y. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. INTEF. https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/marco-europeo-para-la-competencia-digital-de-los-educadores-digcompedu_182024/
Rodríguez, D. G., Mercado, Y. I. y García, R. I. (2023). Las experiencias de profesionales de la educación en el desarrollo de los MOOC. En R. I. García, E. del Hierro, J. Angulo y S. J. Mortis (Eds.), Integración de la tecnología en ambientes de aprendizaje: experiencias de docentes y estudiantes (pp. 55-72). https://bit.ly/3p7bqY9
Rolón, V. y Benítez, M. C. (2023). Cursos masivos y abiertos en línea en la educación superior. Revista UNIDA Científica, 7(1), 20–31. https://revistacientifica.unida.edu.py/publicaciones/index.php/cientifica/article/view/136
Romero-Córdova, J. y Arriazu-Muñoz, R. (2023). El aprendizaje de competencias en los MOOC: una revisión sistemática de literatura. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 22(1), 107-122. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.107
Ruiz-Corbella, M., Diestro, A. y García-Blanco, M. (2016). Participación en foros virtuales en cursos masivos (UNED). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 121-134. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/883
Sánchez, M., Miró M. L., Ruiz, F. J. y Cebrián, M. (2022). Evaluación de programas online de capacitación docente sobre innovación y competencias digitales durante la Covid-19: #webinarsUNIA. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 121-140. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30763
Sojuel, D. y Nanne-Lippmann, I. (2021). Transición a la educación remota en emergencia de docentes y estudiantes en Centroamérica y el Caribe. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(2), 107-123. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i2.pp107-123
Valdés, A. A., Angulo, J., Urías, M. L., García, R. I. y Mortis, S. V. (2011). Necesidades de capacitación de docentes de educación básica en el uso de las TIC. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (39), 211-223. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61460
Yamba-Yugsi, M. y Luján-Mora. S. (2017). Cursos MOOC: factores que disminuyen el abandono en los participantes. Enfoque UTE, 8(1), 1-15. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v8n1.124
Zúñiga, M. I., Molina, M., Picado, K. y Solano, R. (septiembre, 2021). Aproximación al estado de las Competencias Digitales Docentes de los educadores del MEP antes de la pandemia por COVID-19. Ponencia del VIII Informe Estado de la Educación, San José, Costa Rica. CONARE - PEN. http://hdl.handle.net/20.500.12337/8169
Zúñiga, M., Núñez, O., Matarrita, S. y Picado, K. (septiembre, 2021). Competencias digitales de los docentes: desafíos y ruta de acción para lograr un uso efectivo y sostenido de las TIC al servicio del mejoramiento educativo. Ponencia del VIII Informe Estado de la Educación, San José, Costa Rica. CONARE-PEN. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8168
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 26
Article abstract page views: 560
Published
2025-08-29License
Copyright (c) 2025 Maria Amalia Salazar Alvarado, Adriana Mata-Calderón, Olmer Núñez Sosa, Carmen Yaribel Cruz, Melissa Cubero Villalobos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.