A Model for a Structural Equation by Which to Evaluate the Relationships Between Students’ Cultural and Economic Status and their Educational Achievement

Authors

  • Eduardo Hernández Padilla Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación
  • Manuel Jorge González Montesinos Universidad de Sonora / Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

Structural equations models, structural models, social level, cultural status.

Abstract

Because of its importance, socioeconomic status has been defined using different indicators, which establishes the benefit of separating the various effects that economic, social and cultural aspects have on students’ learning. This study evaluates the different effects that economic, social and cultural factors have on scholastic achievement. The data analyzed come from the Quality and Scholastic Achievement Tests given to third-level preschool students (Excale-00) in the 2006-2007 school year. Through the modeling of structural equations, the theoretical relationships among a group of 15 indicators and three latent variables were analyzed, as well as each factor’s contribution to scholastic achievement. Both factors have a positive association with learning, although the cultural factor has more influence than economic. The model suggested includes only a few indicators of both factors; further research should consider evaluating more indicators, and including other latent variables in the model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backhoff, E., Andrade, E., Sánchez, A., Peón, M. y Bouzas, A. (2006). El aprendizaje del Español y las Matemáticas en la educación básica en México: sexto de primaria y tercero de secundaria. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., Bouzas, A., Hernández, E. y García, M. (2007a). Aprendizaje y desigualdad social en México. Implicaciones de política educativa en el nivel básico. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., Bouzas, A., Contreras, C., Hernández, E. y García, M. (2007b). Factores escolares y aprendizaje en México. El caso de la educación básica. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., Andrade, E., Sánchez, A. y Peón, M. A. (2008a). El aprendizaje en tercero de preescolar: Lenguaje y comunicación, Pensamiento matemático. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., Bouzas, A., González-Montesinos, M. J., Contreras, C., Hernández, E. y García, M. (2008b). Factores asociados al aprendizaje de estudiantes de 3º de primaria en México. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Bentler, P. M. (2006). EQS 6 Structural Equations Program Manual. Encina, CA: Multivariate Software, Inc.

Carrasco, G. (2008). Influencia del capital cultural, capital económico y capital social basado en la familia sobre el rendimiento de los estudiantes: un análisis comparativo. Perú, Lima: Consorcio de Investigación Académica. Consultado el 16 de agosto de 2011 en: http://cies.org.pe/files/documents/investigaciones/educacion/influencia
-del-capital-cultural-economico-y-capital-social-basado-en-la-familia
-sobre-el-rendimiento-de-los-estudiantes-un-analisis-comparati.pdf

Carvallo, M., Caso, J. N. y Contreras, L. A. (2007). Estimación del efecto de variables contextuales en el logro académico de estudiantes de Baja California. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Consultado el 9 de mayo de 2011 en: http://redie.uabc.mx/vol9no2/contenido-carvallo.html

Cervini, R. (2003). Factores asociados al aprendizaje del lenguaje y las matemáticas en 13 Estados de México (3° y 4° en educación básica). Colección Cuadernos de Investigación. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Coleman, J. S., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, J., Mood, A. Weinfield, F. y York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: US Government Printing Office.

Contreras, C. y Hernández, E. (2009). Algunos elementos sobre contexto y aprendizaje. En A. Sánchez y E. Andrade (Coords.). El aprendizaje en tercero de secundaria en México. Informe sobre los resultados del Excale 09, aplicación 2008 Español, Matemáticas, Biología y Formación cívica y ética. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Consultado el 9 de mayo de 2011 en: http://www.inee.edu.mx/index.php/factores-asociados-al-aprendizaje-de-estudiantes-de-tercero-de-primaria-en-mexico

Dills, A. K. (2006). Trends in the relationship between socioeconomic status and academic achievement. Consultado en: http://ssrn.com/abstract=886110

Duru-Bellat, M. (2004). Social inequality at school and educational policies. Fundamentals of Educational Planning series, 78. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Dunst, C., Hamby, D. y Brookfield, J. (2007). Modelling the effects of early childhood intervention variables on parent and family well-being. Journal of Applied Quantitative Methods, 2, 268-288.

Fernández, T. (2003). Tres estudios sobre determinantes sociales del rendimiento escolar. Colección de Cuadernos de Investigación. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Hansen K. Y., Rosén, M. y Gustafsson, J. E. (2001). Effects of socio-economic status on reading achievement at collective and individual levels in Sweden in 1991 and 2001. Consultado en: http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/IRC2004/Hansen
_Rosen_Gustafsson1.pdf

Hanushek, E. A. y Luque, J. A. (2003). Efficiency and equity in schools around the world. Economics of Education Review, 22, 481-502.

Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (2000). Primer estudio internacional comparativo sobre lenguaje, matemática y factores asociados, para alumnos de tercer y cuarto grado de educación básica. Segundo informe. Santiago de Chile: Autor.

Ma, X. y Klinger, D. A. (2000). Hierarchical linear modelling of student and school effects on academic achievement. Canadian Journal of Education, 25(1), 41-55.

National Assessment of Educational Progress (2003). Background information framework for the educational progress. Autor. Consultado el 1 de septiembre de 2009 en: http://www.nagb.org/publications/frameworks/backinfoframenew.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2010). PISA 2009 Results: Overcoming social background – equity in learning opportunities and outcomes (Volume II). Consultado el 9 de mayo de 2010 en: http://dx.doi.org/10.1787/9789264091504-en

Willms, J. D. (2006). Learning divides: Ten policy questions about the performance and equity of schools and schooling systems. Montreal: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Willms, J. D. (2003). Ten hypotheses about socioeconomic gradients and community differences in children’s developmental outcomes. Informe preparado para el Human Resources Development Canada. Consultado en: https://auxweb.unb.ca/applications/crisp/pdf/0305.pdf

Willms, J. D. (2001). Monitoring school performance for “standards-based reform”. Evaluation and Research in Education, 14(3-4), 237-253.

Willms, J. D. y Somers, M. A. (2001). Family, classroom, and school effects on children´s educational outcomes in Latin America. School Effectiveness and School Improvement, 12(4), 409-445.

Downloads

Article abstract page views: 1880

Published

2011-11-01

Similar Articles