A Competency or Capability-Based Approach in Schools?

Authors

  • Wilmer Hernando Silva Carreño Universidad de San Buenaventura, sede Bogotá http://orcid.org/0000-0002-3506-7606
  • Johanna Andrea Mazuera Moreno Secretaría de Educación Distrital, Bogotá

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e17.1981

Keywords:

Capabilities approach, competences, education, human development

Abstract

Competencies have been the subject of considerable discussion in pedagogy, particularly in relation to the mandate of the education system. In the last decade, a different view has emerged, from a capability and human development approach. On the one hand, this paper seeks to question the sense of a competency-based approach to education and, on the other hand, present the capability approach as an opportunity to establish a humanistic and alternative view of education. Thus, by using the hermeneutic arc as a methodological approach – specifically the “explaining” and “understanding” processes described by Ricœur – a critical conceptualization of competencies is described in order to show that people are subjects of capabilities rather than competencies. It is concluded that any educational endeavor that pursues human development must be firmly rooted in the realization of people as subjects-agents of capabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustamante, G. (2001). Las competencias: vino viejo en odres nuevos. Revista Educación y cultura, 56, 21-27.
Chomsky, N. (2009). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Madrid: Gedisa.
Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro. Un ensayo educativo. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2008). Las cinco mentes del futuro. Edición ampliada y revisada. Barcelona: Paidós.
Hirtt, N. (2010). La educación en la era de las competencias. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(2), 108-114.
L’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. Buenos Aires: Plataforma.
Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 1278 de junio de 2002 por el cual se expide el Estatuto de Profesionalización Docente. Bogotá: Autor.
Ministerio de Educación Nacional (2006). Manual de evaluación del desempeño docente y directivos docentes (Guía No. 3). Bogotá: Autor.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Nueva Visión.
Morin, E. (2012). Estamos en un Titanic. Biblioteca digital de la iniciativa interamericana de capital social, ética y desarrollo. Recuperado de http://www.bivipas.unal.edu.co/bitstream/10720/674/1/242-estamos %20en%20un%20titanic.pdf
Nussbaum, M (2010). Sin fines de lucro: por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz.
Nussbaum, M. (2006). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidós.
Nussbaum, M. (2007). El ocultamiento de lo humano: repugnancia, vergüenza y ley. Buenos Aires: Katz.
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. Barcelona: Paidós Ibérica.
Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes? Revista de Docencia Universitaria, 6(2), 1-8. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6270/6319
Ricoeur, P. (2008). Hermenéutica y acción: de la hermenéutica del texto a la hermenéutica de la acción (3a. ed.). Buenos Aires: Prometeo.
Sacristán, J. (2008). Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
Sáez, J. (2009). El enfoque por competencias en la formación de los educadores sociales. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 16, 9-20. doi:10.7179/PSRI_2009.16.02
Silva, W. (2016). Homo capax. Hacia una filosofía de la educación. Bogotá: Aula de humanidades/Bonaventuriana.
Skinner, B. F. (1970). Ciencia y conducta humana. Barcelona: Fontanella.
Sternberg, R. J. (2005). The theory of sccessful intelligence. Revista Interamericana de Psicología, 39(2), 189-202. doi:10.1177/026142940001500103
Tagore, R. (2006). Hacia el hombre universal. Madrid: Porrúa.
Vigotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós Ibérica.

Downloads

Article abstract page views: 3904

Published

2019-05-17