Problematic ICT Use in adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Keywords:

Teenagers, ICT, ICT consumers, group behaviour.

Supporting Agencies:

Fundación Mapfre

Abstract

This study explores habits in ICT use among Spanish adolescents between 12 and 17 years of age, and identifies problematic uses in academic, social, and family settings. A concurrent mixed methodology is used; 906 questionnaires were given to adolescents, 135 interviews were conducted with young people, teachers, and school counselors, and 5 focus groups were established involving both youth and members of the education community. The results confirmed that ICT is widely present in the day-to-day lives of Spanish adolescents, and suggest that extensive use of ICT has negative impacts on young people’s academic, social, and family lives. It cannot be said that problematic ICT use has become ubiquitous, but it is a phenomenon worthy of study and activities aimed at prevention and awareness-raising should be envisaged.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acier, D. y Kern, L. (2011). Problematic Internet use: perceptions of addiction counsellors. Computers & Education, 56(4), 983-989. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131510003374?via%3Dihub
Ballesteros, J. C. y Megías, I. (2015). Jóvenes en la red: un selfie. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
Beland, L-P. y Murphy, R. (2015). Technology, Distraction & Student Performance. Londres: Center for Economic Performance.
Billieux, J. (2012). Problematic use of the mobile phone: literature review and a pathways model. Current Psychiatry Reviews, 8(4), 299-307. doi: 10.2174/157340012803520522
Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A. y Oberst, U. (2012). Adicción a Internet y móvil: una revisión de estudios empíricos españoles. Papeles del Psicólogo, 33(2), 82-89. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2096.pdf
Castellana, M., Sánchez-Carbonell, X., Graner, C. y Beranuy, M. (2007). El adolescente ante las tecnologías de la información y la Comunicación: internet, móvil y videojuegos. Papeles del Psicólogo, 28(3), 196-204. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1503.pdf
Charlton, J. P. y Danforth, I. (2007). Distinguishing addiction and high engagement in the context of online game playing. Computers in Human Behavior, 23(3), 1531-1548. doi:10.1016/j.chb.2005.07.002
De Almeida, A.N., Delicado, A., De Almeida-Alves, N. y Carvalho, T. (2014). Internet, children and space: Revisiting generational attributes and boundaries. New Media & Society, 17(9), 1436-1453. doi:10.1177/1461444814528293
De la Fuente, R. (2011). Uso y abuso de las TIC en jóvenes escolarizados. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, (250), 15-19.
Dhir, A., Chen, S. y Nieminen, M. (2015). Predicting adolescent Internet Addiction: the roles of demographics, technology accessibility, unwillingness to communicate and sought Internet gratifications. Computers in Human Behaviour, 51(A), 24-33. doi: 10.1016/j.chb.2015.04.056
Echeburúa, E. y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educadores. Madrid: Pirámide.
García, B., López, M. C. y García, A. (2014). Los riesgos de los adolescentes en Internet: los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet. Revista Latina de Comunicación Social, (69), 462-485. doi:10.4185/RLCS-2014-1020
Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G. y Casado, M. A. (2011). Riesgos y seguridad en Internet: los menores españoles en el contexto europeo. España: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao.
Haddon, L. y Vincent, J. (Eds.) (2014). European children and their carers’ understanding of use, risks and safety issues relating to convergent mobile media. Reporte D4.1. Milán: Unicatt.
Huertas, A. y Pantoja, A. (2016). Efectos de un programa educativo basado en el uso de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación del alumnado en la asignatura de tecnología de educación secundaria. Educación XX1, 19(2), 229-250. doi:10.5944/educxx1.16464
Instituto Nacional de Estadística (2016). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2016. Nota de prensa. Recuperado de http://www.ine.es/prensa/np991.pdf
Kaess, M., Durkee, T., Brunner, R., Carli, V., Parzer, P., Wasserman, C. y Wasserman, D. (2014). Pathological Internet use among European adolescents: psychopathology and self-destructive behaviours. European Child & Adolescent Psychiatry, 23(11), 1093-1102. doi:10.1007/s00787-014-0562-7
Marquès, P. y Álvarez, I. (2014). El currículum bimodal como marco metodológico y para la evaluación. Principios básicos y mejoras obtenidas en aprendizajes y rendimientos de los estudiantes. Educar, 50(1), 149-166.
Mascheroni, G. y Cuman, A. (2014). Net children go mobile: final report (with country fact sheets). Entregables D6.4 and D5.2. Milán: Educatt.
Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Batalla-Martínez, C., López-Moron, M. R., Manresa, J. M., y Torán-Monserrat, P. (2014). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones de salud. Estudio JOITIC. Atención Primaria, 46(2), 77-88.
OECD (2015). Students, computers and learning: making the connection. París: Autor.
Oficina Europea de Estadística (2015). Being young in Europe today. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.
Oliva, A., Hidalgo, M. V., Moreno, C., Jiménez, L., Jiménez, A., Antolín, L. y Ramos, P. (2012). Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes y jóvenes andaluces. Sevilla: Aguaclara.
Park, C. y Rang, Y. (2014). The conceptual model on smart phone addiction among early childhood. International Journal of Social Science and Humanity, 4(2), 147-150. doi: 10.7763/IJSSH.2014.V4.336
Puerta-Cortés, D. X. y Carbonell, X. (2014). El modelo de los cinco grandes factores de personalidad y el uso problemático de Internet en jóvenes Colombianos. Adicciones, 26(1), 54-61. doi:10.20882/adicciones.131
Rial, A., Golpe, S., Gómez, P. y Barreiro, C. (2015). Variables asociadas al uso problemático de Internet entre adolescentes. Health and Addictions, 15(1), 25-38. doi:10.21134/haaj.v15i1.223
Rial, A., Gómez, P., Braña, T. y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de psicología, 30(2), 642-655. doi:0.6018/analesps.30.2.159111
Tsitsika, A., Critselis, E., Louizou, A., Janikian, M., Freskou, A., Marangou, E., Kormas, G. y Kafetzis, D. A. (2011). Determinants of Internet addiction among adolescents: a case-control study. The Scientific World Journal, 11, 866-874. doi:10.1100/tsw.2011.85
Tsitsika, A., Janikian, M., Tzavela, E., Schoenmakers, T. M., Ólafsson, K., Halapi, E. … Richardson, C. (2013). Internet use and internet addictive behaviour among european adolescents: a cross-sectional study. D6.2: Internet Addictive Behaviour: Statistics and Cross–National Comparison. Report. Recuperado de http://youth-health.gr/media/2016/03/eu-net-adb-quantitative-report-d6-2-r-june-2013_2.pdf
Valencia-Peris, A., Devís-Devís, J. y Peiró-Velert, C. (2014). El uso sedentario de medios tecnológicos de pantalla: perfil sociodemográfico de los adolescentes españoles. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física Deporte, (26), 21-26. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34389
Valencia-Peris, A., Devís-Devís, J. y Peiró-Velert, C. (2016). Implicaciones en actividades sedentarias y rendimiento académico en adolescentes: diferencias según variables sociodemográficas. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 28(2), 313-327.
Vilca, L. y Vallejos, M. (2015). Construction of the risk of addiction to social networks scale. Computers in Human Behaviour, 48, 190-198. doi: 10.1016/j.chb.2015.01.049

Downloads

Article abstract page views: 17281

Published

2019-03-08