Teaching Practices and Beliefs of University Teachers in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1383

Keywords:

educación de la salud, pedagogía, medios pedagógicos

Supporting Agencies:

Universidad Católica de Temuco

Abstract

This paper discusses the teaching practices and beliefs of university teachers in the city of Temuco in Chile. To that effect, twelve university teachers working with fourth and fifth-level students in a health degree were asked open-ended questions. Data analysis followed the principles of grounded theory (GT) methodology. Open coding was used for the analysis, which produced the category “Teaching practices and beliefs” and four sub-categories: 1) educational planning, 2) teaching methodology, 3) an epistemological model of teaching, and 4) the micro-curriculum. The results of the study show that, as part of their teaching beliefs, teachers place value on practices that make it easier for students to participate and be active in class, but which are also inflexible and restricted by aspects such as planning and previously established programs. Consequently, they need to examine the basis of their beliefs and pedagogical knowledge more thoroughly to inject new meaning into their work in the classroom, thus improving education at this level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Tapia, J. (2005). Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. En M. Pérez Solís, (Ed), La orientación escolar en centros educativos (pp. 209.242). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Borg, M. (2001). Teacher's beliefs. Key concepts in English Language Teaching (ELT). ELT Journal, 55(2), 186-187.
Bachelard, G. (1973). Epistemología. Barcelona: Anagrama.
Campo-Redondo, M. y Labarca, C. (2009). La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: un caso sobre el rol orientador del docente. Revista Opción, 25(60), 41-54.
Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
Clark, C. P. y Peterson, B. P. (1986). Teacher's thought processes. Handbook of research on teaching. Nueva York: Macmillan.
Contreras, S. (2010). Las creencias curriculares de los profesores de ciencias: una aproximación a las teorías implícitas sobre el aprendizaje. Horizontes Educacionales, 15(1), 23-36.
Da Ponte, J. (1999). Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación de maestros. En K. Krainer y F. Goffree (Eds.), On research in teacher education: from a study of teaching practices to issues in teacher education (pp. 43-50). Osnabrück: Forschungsintitut für Mathematikdidaktik.
De Vicenzi, A. (2009). Concepciones de la enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Educación y educadores, 12(2) 87-101.
Del Carmen, L. (Coord.) (1997). La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias de la naturaleza en la educación secundaria (Vol. 9). Barcelona: Universidad de Barcelona/ Horsori.
Díaz, C., Martínez, P., Roa, I. y Sanhueza, M. G. (2010). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Polis Revista Latinoamericana, 9(25), 421-436.
Fernández, J. A. (2012). La triangulación epistemológica en la interpretación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la medicina. Educación Médica Superior, 26(3), 459-466.
Gajardo, M. y de Andraca, A. M. (1992). Docentes y docencia: las zonas rurales. Chile: UNESCO /FLACSO.
García, L., Azcárate, C. y Moreno, M. (2006). Creencias, concepciones y conocimiento profesional de profesores que enseñan cálculo diferencial a estudiantes de ciencias económicas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 9(1), 85-116.
García-Cabrero, B., Loredo, J. y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(Especial), 1-15. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/200
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Giroux, H. (1986). Más allá de la teoría de la correspondencia. En “La nueva sociología de la Educación”, Antología. México: Ediciones El caballito.
Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Transaction Publishers.
Gudmundsdottir, S. (1991). Story‐maker, story‐teller: narrative structures in curriculum. Journal of Curriculum Studies, 23(3), 207-218.
Hashweh, M. Z. (1996). Effects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 47-63.
Latorre, M. y Blanco, F. (2007). Algunos conceptos clave en torno a las creencias de los docentes en formación. Docencia e Investigación, 32(17), 147-170.
Llinares, S. (1991). La formación de profesores de matemáticas. Sevilla: GID- Universidad de Sevilla.
Marcelo, C. (2001). El aprendizaje de los formadores en tiempos de cambio. La aportación de las redes y el caso de la red andaluza de profesionales de la formación. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 5(1), 29-44.
Moreno, M. y Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 21(2), 265-280.
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
Putnam, R. y Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4-15.
Quintana, J. M. (2001). Las creencias y la educación. Barcelona: Herder.
Roberts, T., Conner, N., Estepp, C., Giorgi, A. y Stripling, C. (2012). Examining the teaching behaviors of successful teachers in a college of agricultural and life sciences. North American Colleges and Teachers of Agriculture Journal, 56(2), 21-28. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/nactajournal.56.2.21
Salinas, J. (1998). El rol del profesorado universitario ante los cambios de la era digital. Agenda Académica, 5(1), 143-158.
Shulman, L. (1993). Forum: Teaching as community property; putting an end to pedagogical solitude. Change: The Magazine of Higher Learning, 25(6), 6-7.
Shulman, L. (2005). Signature pedagogies in the professions. Daedalus, 134(3), 52-59.
Sigel, I. (1985). A conceptual analysis of beliefs. En I. E. Sigel (Ed.), Parental belief systems. The psychological consequences for children (pp.345-371). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Strauss, A. y Corbin. J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Bogotá: Contus.
Tapia, R. (2013). Pre-service teachers beliefs about the roles of thesis supervisors: a case study. Gist: Revista Colombiana de Educación Bilingüe, 7, 74-92.
Tapia-Gutiérrez, C., Becerra-Peña, S., Mansilla-Sepúlveda, J. y Saavedra-Muñoz, J. (2011). Liderazgo de los directivos docentes en contextos vulnerables. Educación y educadores, 14(2), 389-409.
Nisbett, R. y Ross, L. (1980). Human inference. Strategies and shortcomings of social judgement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Downloads

Article abstract page views: 2432

Published

2018-02-09

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.