Relationship between the Variables Self-Concept and Creativity in a Sample of Childhood-Education Students

Authors

  • Clemente Franco Justo Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación Universidad de Almería

Keywords:

Creativity, self-concept, early childhood education.

Abstract

In this work we attempt to prove through experimentation that a relationship exists between affective factors and creative ability. We therefore believe that the expression of the creative capacity will have a positive bearing on the manifestation of self-concept. To this end, we designed a psychoeducational program based on children’s stories, aimed at increasing creative ability in a sample of early childhood education students, while simultaneously obtaining improved expression of their self-concept. To do this, we used a quasi-experimental design of nonequivalent control groups with double pretest. As evaluation instruments we used the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), and Villa and Azumendi’s PCSC test (Perception of Child Self Concept). The results of the study showed significant increases in the experimental group, both in their levels of verbal creativity (fluency, flexibility and originality), and in their self-concept, as compared with the control groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreucci, C. y Mayo, B. (1993). El cuento como vehículo para desarrollar la creatividad en preescolares. Tesis doctoral no publicada. Universidad Católica de Chile.

Bean, R. (1994). Cómo desarrollar la creatividad en los niños. Barcelona: Círculo de Lectores.

Borrajo, G. (1998). Expresión creativa desde la cuna. Santiago de Compostela, España: Universidad de Santiago de Compostela.

Broc, M. A. (1994). Rendimiento académico y autoconcepto en niños de educación infantil y primaria. Revista de Educación, 303, 281-297.

Burns, R. B. (1998). El autoconcepto. Teoría, medición, desarrollo y comportamiento. Bilbao: EGA.

De la Torre, S. (1997). Creatividad y formación. México: Trillas.

Espriu, R. M. (1993). El niño y la creatividad. México: Trillas.

García Jiménez, M. V. (1992). El método experimental en la investigación psicológica. Barcelona: PPU.

García, J. F., Frías, M. D. y Pascual, J. (1999). Los diseños de la investigación experimental. Comprobación de las hipótesis. Valencia: CSV.

Guilford, J. P. (1983). Creatividad y educación. Barcelona: Paidós.

Harter, S. (1993). Visions of self: beyond the me in the mirror. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.

López, E. y Schnitzler, E. (1983). Factores emocionales y rendimiento escolar. Buenos Aires: Paidós.

Marín, R. (1980). La creatividad. Barcelona: CEAC.

Menchen, F. (1999). Dimensión creativa. En M. Carretero, Pedagogía de la escuela infantil (pp. 269-285). Madrid: Santillana.

Moore, C., Ugarte, M. y Urrutia, E. (1987). Estimulando la creatividad: una experiencia en el sistema educacional chileno. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Chile.

Raven, J. C. (1966). Test de matices progresivas. Barcelona: Paidós.

Repucci, L. (1980). Investigaciones sobre la creatividad. En G. A. Davis y J. A. Scott (Eds.), Estrategias para la creatividad (pp. 30-42). Buenos Aires: Paidós.

Rieben, L. (1979). Inteligencia global, inteligencia operatoria y creatividad. Barcelona: Médica y Técnica.

Torrance, E. P. (1974). Torrance test of creativity thinking. Norms technical manual. Verbal tests, forms A and B; figural tests, forms A and B. Princeton, NJ: Personnel Press.

Zegers, B. (1981). Proposición de un modelo analítico de la psicología de sí mismo. Revista de Estudios Sociales,15, 32-43.

Downloads

Article abstract page views: 4432

Published

2006-05-01