Identification of Teacher Characteristics Necessary to Form Effective Co-Teaching Pairs
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.e07.6032Keywords:
teacher selection, peer relationship, co-teaching, team teachingAbstract
The practice of co-teaching has gradually been introduced into classrooms to promote more inclusive methodological approaches. This study aimed to identify the profile and characteristics required of co-teachers in order to guide both teachers who are new to this approach and school administrators in charge of implementing it. A qualitative, exploratory methodology was employed to analyze the experience of teachers and administrators in two elementary schools in the province of Barcelona, and this was contrasted with the opinion of two experts in co-teaching. The results reveal ten characteristics that should be considered for co-teaching. The conclusions point to the benefit of having appropriate teacher profiles and establishing compatible co-teaching pairs, as this determines, in large part, whether the experience is a success.
Downloads
References
Abellán-Rubio, J., Arnaiz-Sánchez, P. y Alcaraz-García, S. (2021). El profesorado de apoyo y las barreras que interfieren en la creación de apoyos educativos inclusivos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 237-249. https://doi.org/10.6018/reifop.486901
Almirall, R. y Huguet, T. (2017). Nou decret, noves perspectives per a l’educació inclusiva: Entrevista amb la subdirectora general d’Ordenació i atenció a la diversitat de la Generalitat de Catalunya, Sra. Mercè Esteve [Nuevo decreto, nuevas perspectivas para la educación inclusiva: Entrevista a la subdirectora general de Ordenación y atención a la diversidad de la Generalidad de Cataluña, Sra. Mercè Esteve]. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, (47), 6-13. https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/366981
Beninghof, A. M. (2020). Co-teaching that works: Structures and strategies for maximizing student learning. Jossey-Bass.
Chatzigeorgiadou, S. y Barouta, A. (2022). General and special early childhood educators’ attitudes towards co-teaching as a means for inclusive practice. Early Childhood Education Journal, 50, 1407–1416. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01269-z
Christian-Massey, R. (2018). Co-teaching: The professional behind the M.A.S.K. TMS’ guide to managing accepting strengthening keystones. Teacher Mod Squad.
Conderman, G. y Hedin, L. (2012). Purposeful assessment practices for co-teachers. Teaching Exceptional Children, 44(4), 18-27. https://doi.org/10.1177/004005991204400402
Conderman, G. y Liberty, L. (2018). Establishing parity in middle and secondary co-taught classrooms. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 91(6), 222-228. https://doi.org/10.1080/00098655.2018.1524358
Cook, L. y Friend, M. (1995). Co-teaching: Guidelines for creating effective practices. Focus on Exceptional Children, 28(3), 1-16. https://doi.org/10.17161/fec.v28i3.6852
Cook, L. (2004, April 29). Co-teaching: Principles, practices and pragmatics. Reunión trimestral del Encuentro de Educación Especial del Departamento de Educación Pública de Nuevo México, Albuquerque, NM. https://eric.ed.gov/?id=ED486454
Decreto 150/2017, de 17 de octubre, de la atención educativa al alumnado en el marco de un sistema educativo inclusivo. Diario oficial de la Generalitat de Catalunya, núm, 7477, de 19 de octubre de 2017. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/AppJava/PdfProviderServlet?documentId=799722ytype=01ylanguage=es_ES
Duran, D. (2019). Aprenentatge docent entre iguals: mestres i escoles que aprenen uns dels altres [Aprendizaje docente entre iguales: maestros y escuelas que aprenden unos de otros]. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 50, 47-58. https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1219
Friend, M. (2008). Co-teach! A handbook for creating and sustaining effective classroom partnerships in inclusive schools. Marilyn Friend.
Friend, M. y Cook, L. (2007). Coteaching. Educational Leadership, 64(5), 48-52.
Gairín, J. (2020). La organización y gestión de centros educativos, ¿Una apuesta pendiente? Avances en Supervisión Educativa, (33), 1-21. https://doi.org/10.23824/ase.v0i33.682
Gairín, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011). Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47(1), 31-50. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/244621
García, M. S. (2002). El profesorado y su práctica docente: la complejidad de los procesos de cambio. Investigación en la Escuela, (47), 83-93. https://idus.us.es/handle/11441/51331
Hedin, L. R., Conderman, G., Gerzel-Short, L. y Liberty, L. (2020). Specially designed instruction in middle and high school co-taught classrooms. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 93(6), 298-305. https://doi.org/10.1080/00098655.2020.1812492
Hedin, L. y Conderman, G. (2019). Pairing teachers for effective co-teaching teams. Kappa Delta Pi Record, 55(4), 169-173. https://doi.org/10.1080/00228958.2019.1659063
Heisler, L. A. y Thousand, J. S. (2021). A guide to co-teaching for the SLP: A tutorial. Communication Disorders Quarterly, 42(2), 122-127. https://doi.org/10.1177/1525740119886310
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Honigsfeld, A. y Dove, M. G. (2019). Preparing teachers for co-teaching and collaboration, en L. C. de Oliveira (Ed.), The handbook of TESOL in K-12 (pp. 405-421). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119421702.ch26
Huberman, M. (1990). Las fases de la profesión docente. Ensayo de descripción y previsión. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, (2),139-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3607962
Huguet, T. (2006). Aprender juntos en el aula. Una propuesta inclusiva. Graó.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2009). P5. Trabajo en equipo de los profesores en educación primaria. MECD, Instituto de evaluación. Sistema estatal de indicadores de la educación. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:dbeb91e3-448b-47ad-9720-fd20b3446231/2009p51.pdf
Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into Practice, 38(2), 67-73. https://doi.org/10.1080/00405849909543834
Karten, T. J. y Murawski, W. W. (2020). Co-teaching do's, don'ts, and do betters. Association for Supervision & Curriculum Development.
Kokko, M., Takala, M. y Pihlaja, P. (2021). Finnish teachers’views on co‐teaching. British journal of special education, 48(1), 112-132. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12348
Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XXI, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/ed
Lalama, A. del R. (2018). Inclusión educativa: ¿Quimera o realidad? Revista Conrado, 14(62), 134-138. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/695
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la ley orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
Martínez, E. F. (2020). Colaboración docente dentro del aula: modelos, barreras y beneficios. En M. Fernández-Enguita (Coord.), La organización escolar. Repensando la caja negra para poder salir de ella (pp. 83-93). ANELE-REDE. https://anele.org/pdf/libros/Libro-organizacion_escolar.pdf#page=49
McTigue, E. M., Gourvennec, A. F. y Solheim, O. J. (2022). Key question for literacy co‐teachers: What possibilities do we have together? The Reading Teacher, 76(2), 176-190. https://doi.org/10.1002/trtr.2121
Nix, J. M. L. (2021). Co-teachers’ perceptions of collaborative EFL teaching: A case study in Taiwan. Asia Pacific Education Review, 22, 595-608. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09684-y
Obando-Castillo, G. (2016). Aproximación al principio de colaboración como clave para la práctica de la codocencia. Educationis Momentum, 2(1), 93-107. https://doi.org/10.36901/em.v2i1.80
Palacios, M. L., Toribio, A. y Deroncele, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
Ríos, D. (2009). Características personales y profesionales de profesores innovadores. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 39(1-2), 153-169. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/428
Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 219-233. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/08/DOC1-co_ensenanza.pdf
Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. (4a. ed.). Sage.
Sanahuja, J. M., Mas, O. y Olmos, P. (2018). El rol del profesorado de apoyo en el aula regular de un instituto de educación secundaria. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1041–1057. https://doi.org/10.5209/RCED.54608
Sebald, A., Myers, A., Frederiksen, H. y Pike, E. (2021). Collaborative co-teaching during student teaching pilot project: What difference does context make? Journal of Education, 203(1), 18-31. https://doi.org/10.1177/00220574211016403
Segura, C. M. A. y Quiroz, A. M. (2019). Desde el diseño universal para el aprendizaje: el estudiantado al aprender se evalúa y al evaluarle aprende. Revista Educación, 43(1), 734-754. https://archivo.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/28449/36695
Suárez-Díaz, G. (2016). Co-enseñanza: concepciones y prácticas en profesores de una Facultad de Educación en Perú. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 166-182. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/786
Triana, E. J. y Armengol, C. (2022). Beneficis de la docència compartida des de la perspectiva de l’alumnat d’Educació Primària [Beneficios de la docencia compartida desde la perspectiva del alumnado de Educación Primaria. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, (56), 16-29. https://doi.org/10.32093/ambits.vi56.5037
Villa, R. A., Thousand, J. S. y Nevin, A. I. (2013). A guide to co-teaching: New lessons and strategies to facilitate student learning. Corwin Press.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUB
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 88
Article abstract page views: 640
Published
2025-08-29License
Copyright (c) 2025 Edwin Triana-Teherán , Carme Armengol Asparó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.