Identification of Teacher Characteristics Necessary to Form Effective Co-Teaching Pairs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.e07.6032

Keywords:

teacher selection, peer relationship, co-teaching, team teaching

Abstract

The practice of co-teaching has gradually been introduced into classrooms to promote more inclusive methodological approaches. This study aimed to identify the profile and characteristics required of co-teachers in order to guide both teachers who are new to this approach and school administrators in charge of implementing it. A qualitative, exploratory methodology was employed to analyze the experience of teachers and administrators in two elementary schools in the province of Barcelona, and this was contrasted with the opinion of two experts in co-teaching. The results reveal ten characteristics that should be considered for co-teaching. The conclusions point to the benefit of having appropriate teacher profiles and establishing compatible co-teaching pairs, as this determines, in large part, whether the experience is a success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellán-Rubio, J., Arnaiz-Sánchez, P. y Alcaraz-García, S. (2021). El profesorado de apoyo y las barreras que interfieren en la creación de apoyos educativos inclusivos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 237-249. https://doi.org/10.6018/reifop.486901

Almirall, R. y Huguet, T. (2017). Nou decret, noves perspectives per a l’educació inclusiva: Entrevista amb la subdirectora general d’Ordenació i atenció a la diversitat de la Generalitat de Catalunya, Sra. Mercè Esteve [Nuevo decreto, nuevas perspectivas para la educación inclusiva: Entrevista a la subdirectora general de Ordenación y atención a la diversidad de la Generalidad de Cataluña, Sra. Mercè Esteve]. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, (47), 6-13. https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/366981

Beninghof, A. M. (2020). Co-teaching that works: Structures and strategies for maximizing student learning. Jossey-Bass.

Chatzigeorgiadou, S. y Barouta, A. (2022). General and special early childhood educators’ attitudes towards co-teaching as a means for inclusive practice. Early Childhood Education Journal, 50, 1407–1416. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01269-z

Christian-Massey, R. (2018). Co-teaching: The professional behind the M.A.S.K. TMS’ guide to managing accepting strengthening keystones. Teacher Mod Squad.

Conderman, G. y Hedin, L. (2012). Purposeful assessment practices for co-teachers. Teaching Exceptional Children, 44(4), 18-27. https://doi.org/10.1177/004005991204400402

Conderman, G. y Liberty, L. (2018). Establishing parity in middle and secondary co-taught classrooms. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 91(6), 222-228. https://doi.org/10.1080/00098655.2018.1524358

Cook, L. y Friend, M. (1995). Co-teaching: Guidelines for creating effective practices. Focus on Exceptional Children, 28(3), 1-16. https://doi.org/10.17161/fec.v28i3.6852

Cook, L. (2004, April 29). Co-teaching: Principles, practices and pragmatics. Reunión trimestral del Encuentro de Educación Especial del Departamento de Educación Pública de Nuevo México, Albuquerque, NM. https://eric.ed.gov/?id=ED486454

Decreto 150/2017, de 17 de octubre, de la atención educativa al alumnado en el marco de un sistema educativo inclusivo. Diario oficial de la Generalitat de Catalunya, núm, 7477, de 19 de octubre de 2017. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/AppJava/PdfProviderServlet?documentId=799722ytype=01ylanguage=es_ES

Duran, D. (2019). Aprenentatge docent entre iguals: mestres i escoles que aprenen uns dels altres [Aprendizaje docente entre iguales: maestros y escuelas que aprenden unos de otros]. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 50, 47-58. https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1219

Friend, M. (2008). Co-teach! A handbook for creating and sustaining effective classroom partnerships in inclusive schools. Marilyn Friend.

Friend, M. y Cook, L. (2007). Coteaching. Educational Leadership, 64(5), 48-52.

Gairín, J. (2020). La organización y gestión de centros educativos, ¿Una apuesta pendiente? Avances en Supervisión Educativa, (33), 1-21. https://doi.org/10.23824/ase.v0i33.682

Gairín, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011). Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47(1), 31-50. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/244621

García, M. S. (2002). El profesorado y su práctica docente: la complejidad de los procesos de cambio. Investigación en la Escuela, (47), 83-93. https://idus.us.es/handle/11441/51331

Hedin, L. R., Conderman, G., Gerzel-Short, L. y Liberty, L. (2020). Specially designed instruction in middle and high school co-taught classrooms. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 93(6), 298-305. https://doi.org/10.1080/00098655.2020.1812492

Hedin, L. y Conderman, G. (2019). Pairing teachers for effective co-teaching teams. Kappa Delta Pi Record, 55(4), 169-173. https://doi.org/10.1080/00228958.2019.1659063

Heisler, L. A. y Thousand, J. S. (2021). A guide to co-teaching for the SLP: A tutorial. Communication Disorders Quarterly, 42(2), 122-127. https://doi.org/10.1177/1525740119886310

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.

Honigsfeld, A. y Dove, M. G. (2019). Preparing teachers for co-teaching and collaboration, en L. C. de Oliveira (Ed.), The handbook of TESOL in K-12 (pp. 405-421). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119421702.ch26

Huberman, M. (1990). Las fases de la profesión docente. Ensayo de descripción y previsión. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, (2),139-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3607962

Huguet, T. (2006). Aprender juntos en el aula. Una propuesta inclusiva. Graó.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2009). P5. Trabajo en equipo de los profesores en educación primaria. MECD, Instituto de evaluación. Sistema estatal de indicadores de la educación. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:dbeb91e3-448b-47ad-9720-fd20b3446231/2009p51.pdf

Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into Practice, 38(2), 67-73. https://doi.org/10.1080/00405849909543834

Karten, T. J. y Murawski, W. W. (2020). Co-teaching do's, don'ts, and do betters. Association for Supervision & Curriculum Development.

Kokko, M., Takala, M. y Pihlaja, P. (2021). Finnish teachers’views on co‐teaching. British journal of special education, 48(1), 112-132. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12348

Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XXI, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/ed

Lalama, A. del R. (2018). Inclusión educativa: ¿Quimera o realidad? Revista Conrado, 14(62), 134-138. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/695

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la ley orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Martínez, E. F. (2020). Colaboración docente dentro del aula: modelos, barreras y beneficios. En M. Fernández-Enguita (Coord.), La organización escolar. Repensando la caja negra para poder salir de ella (pp. 83-93). ANELE-REDE. https://anele.org/pdf/libros/Libro-organizacion_escolar.pdf#page=49

McTigue, E. M., Gourvennec, A. F. y Solheim, O. J. (2022). Key question for literacy co‐teachers: What possibilities do we have together? The Reading Teacher, 76(2), 176-190. https://doi.org/10.1002/trtr.2121

Nix, J. M. L. (2021). Co-teachers’ perceptions of collaborative EFL teaching: A case study in Taiwan. Asia Pacific Education Review, 22, 595-608. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09684-y

Obando-Castillo, G. (2016). Aproximación al principio de colaboración como clave para la práctica de la codocencia. Educationis Momentum, 2(1), 93-107. https://doi.org/10.36901/em.v2i1.80

Palacios, M. L., Toribio, A. y Deroncele, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219

Ríos, D. (2009). Características personales y profesionales de profesores innovadores. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 39(1-2), 153-169. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/428

Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 219-233. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/08/DOC1-co_ensenanza.pdf

Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. (4a. ed.). Sage.

Sanahuja, J. M., Mas, O. y Olmos, P. (2018). El rol del profesorado de apoyo en el aula regular de un instituto de educación secundaria. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1041–1057. https://doi.org/10.5209/RCED.54608

Sebald, A., Myers, A., Frederiksen, H. y Pike, E. (2021). Collaborative co-teaching during student teaching pilot project: What difference does context make? Journal of Education, 203(1), 18-31. https://doi.org/10.1177/00220574211016403

Segura, C. M. A. y Quiroz, A. M. (2019). Desde el diseño universal para el aprendizaje: el estudiantado al aprender se evalúa y al evaluarle aprende. Revista Educación, 43(1), 734-754. https://archivo.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/28449/36695

Suárez-Díaz, G. (2016). Co-enseñanza: concepciones y prácticas en profesores de una Facultad de Educación en Perú. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 166-182. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/786

Triana, E. J. y Armengol, C. (2022). Beneficis de la docència compartida des de la perspectiva de l’alumnat d’Educació Primària [Beneficios de la docencia compartida desde la perspectiva del alumnado de Educación Primaria. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, (56), 16-29. https://doi.org/10.32093/ambits.vi56.5037

Villa, R. A., Thousand, J. S. y Nevin, A. I. (2013). A guide to co-teaching: New lessons and strategies to facilitate student learning. Corwin Press.

Downloads

Article abstract page views: 640

Published

2025-08-29
ISSN: 1607-4041

Submit article