Convocatoria de número temático

Beliefs of Preservice Teachers About Wordless Picture Books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.e14.6156

Keywords:

methods literacy, illustrations, reading comprehension, creative writing, childrens books

Abstract

This study presents a pedagogical intervention focusing on the analysis of picture books as one key form of multimodal text in preservice teachers’ literary education. The objective is to gain insight into students’ knowledge of wordless picture books and their reflection on this knowledge during a multimodal workshop. This mixed-methods research was based on a writing intervention with 114 participants; quantitative data was analyzed from a Likert-scale questionnaire administered before and after the intervention, and a qualitative analysis was performed from students’ reflections on the creative process. The quantitative findings show statistically significant differences in learning, while the information from the corpus of narratives expand the scope of this study and the potential of this approach in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amavizca, S. y Alvarez-Flores, E. P. (2022). Comprensión lectora en universitarios: comparativo por áreas de conocimiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e20, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e20.3986

Arizpe, E., Colomer, T. y Martínez-Roldán, C. (2014). Visual journeys through wordless narratives: an international inquiry with immigrant children and The Arrival. Bloomsbury Academic.

Beckett, S. L. (2012). Crossover picturebooks: a genre for all the ages. Routledge.

Bosch, E. (2012). ¿Cuántas palabras puede tener un álbum sin palabras? Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, (8), 75-88. https://doi.org/10.18239/ocnos_2012.08.07

Bosch, E. (2014). Texts and peritexts in wordless and almost wordless picturebooks. En B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), Picturebooks: Representation and narration (pp. 71–90). Routledge.

Bosch, E. (2015). La voz de los personajes en los álbumes sin palabras. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 13, 9-19.

Bosch, E. (2022). Si no lo has visto antes. no puedes verlo: intericonicidad en álbumes y cómics sin palabras. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 21(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.1.2757

Cañamares-Torrijos, C. y Moya-Guijarro, A.-J. (2019). Análisis semiótico y multimodal de los escenarios de libros álbumes que retan estereotipos de género. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 18(3), 59-70. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.2127

Colomer, T., Manresa, M., Ramada, L. y Reyes, L. (2018). Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Síntesis.

Colón-Castillo, M.-J. (2023). El álbum sin palabras como recurso educativo transversal: Revisión y análisis del estado de la cuestión. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1–24. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14480

Gomes-Franco-e-Silva, F. (2019). Alfabetizar para ver: la importancia de aprender a leer, comprender y analizar imágenes. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 18(3), 48-58. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.2103

Honaker, J. D. y Miller, R. T. (2023). Wordless but not silent: Unlocking the power of wordless picture books. Tesol Journal, 15(1), e0721. https://doi.org/10.1002/tesj.721

Kress, G., y van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2a ed.). Routledge.

Kümmerling-Meibauer, B. y Meibauer, J. (2019). Picturebooks as Objects. Libri et Liberi, 8(2), 257–278. https://doi.org/10.21066/carcl.libri.8.2.1

Lee, S. (2011). La ola. Barbara Fiore Editora.

Lee, S. (2014). La trilogía del límite. Barbara Fiore Editora.

Ley Orgánica 3/2020. Por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006 de Educación. 3 de mayo de 2020. BOE n. 340. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30

Martínez-Carratalá, F. A. (2022). Álbumes sin palabras: revisión teórica de los artículos publicados entre 1975-2020. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 21(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.1.2746

Martínez-Carratalá, F. C. y Rovira-Collado, J. (2022). Álbumes sin palabras y creatividad: propuesta didáctica para los grados de Educación Infantil y Primaria. Journal of Literary Education, (6), 28-49. https://doi.org/10.7203/JLE.6.24341

Mendoza-Fillola, A. (2001). El intertexto lector: el espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Miras, S. (2022). El proceso de redacción y las interacciones multimodales. En A. Asiáin Ansorena y M. V. López-Pérez (Coords.), Multimodalidad y didáctica de las literaturas (pp. 65-76). Graó.

New London Group (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60–93. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

Ommundsen, A. M., Haaland, G. y Kümmerling-Meibauer, B. (Eds.) (2022). Exploring challenging picturebooks in education: international perspectives on language and literature learning. Routledge.

Painter, C., Martin, J. y Unsworth, L. (2013). Reading visual narratives: image analysis of children’s picture books. Equinox.

Pantaleo, S. (2021). Elementary students meaning-making of the science comics series by first second. Education 3-13, 49(8), 986–999. https://doi.org/10.1080/03004279.2020.1818268

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, de 02 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/

Santiago-Ruiz, E. (2021). El lápiz y el dragón: semiótica de la secuencialidad en el álbum ilustrado infantil. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 20(3). https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2510

Sawyer, R. K. (2021). The iterative and improvisational nature of the creative process. Journal of Creativity, 31. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2021.100002

Sempere, A., Rovira-Collado, J. y Baile, E. (2018). Cómic en el aula de Educación Primaria: propuesta para aprendizajes multidisciplinares. En R. Roig-Vila (Coord.), Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp. 609-617). Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación.

Serafini, F. (2014). Exploring wordless picture books. The Reading Teacher, 68(1), 24–26. https://doi.org/10.1002/trtr.1294

Serafini, F. y Reid, S. F. (2022). Analyzing picturebooks: semiotic, literary, and artistic frameworks. Visual Communication, 23(2), 330-350. https://doi.org/10.1177/14703572211069623

Serafini. F., Moses. L., Kachorsky, D. y Rylak, D. (2020). Incorporating multimodal literacies into classroom-based reading assessment. The Reading Teacher, 74(3), 285–296. https://doi.org/10.1002/trtr.1948

Sipe, L. R. (2007). Storytime: young children’s literary understanding in the classroom. Teachers College Press.

Sipe, L. R. (2012). Revisiting the relationships between text and pictures. Children’s Literature in Education, 43, 4–21. https://doi.org/10.1007/s10583-011-9153-0

Stockman, A. (2022). The writing workshop teacher's guide to multimodal composition. Routledge.

Unsworth, L., Cope, J. y Nicholls, L. (2019). Multimodal literacy and large-scale literacy tests: Curriculum relevance and responsibility. The Australian Journal of Language and Literacy, 42, 128–139. https://doi.org/10.1007/BF03652032

Watts-Taffe, S. (2022). Multimodal literacies: fertile ground for equity, inclusion, and connection. The Reading Teacher, 75(5), 603–609. https://doi.org/10.1002/trtr.2080

Zaparaín, F. y González, L. D. (2010). Cruces de caminos: los álbumes ilustrados: construcción y lectura. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha; Secretariado de publicaciones de la Universidad de Valladolid.

Downloads

Article abstract page views: 126

Published

2025-12-17
ISSN: 1607-4041

Submit article