Self-Regulation and the Effects of an Educational Intervention in Secondary Education

Authors

  • Rosa María Osés Bargas Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Yucatán
  • Jorge Carlos Aguayo Chan Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Yucatán
  • Efraín Duarte Briceño Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Yucatán
  • Jorge Isaac Ortega Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Yucatán

Keywords:

Self-regulation, Educational intervention, Secondary education.

Abstract

The purpose of this paper was to foster the first grade students’ self-regulatory learning skills in a public elemental secondary school through an educational intervention program that allows them to acquire effective study skills to improve academic performance. The whole population of first grade (226) classified into six classrooms labeled from A to F was participated. The Flores and Cerino (2000) Self-regulation Questionnaire was used. It was an applied research with a time series design with static groups (Mertens, 2005). The outcomes show that the educational intervention program had an impact only on support and meta-cognitive factors in classroom A, and on the cognitive factor in classrooms A and D. In conclusion, it is important to point out the professors’ meaningful role in teaching these processes as well as the use of other methods to assess the development of the sel-regulation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, D. (2006). Necesidades educativas de autorregulación y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de alto y bajo riesgo. Tesis de Licenciatura. México: Universidad Autónoma de Yucatán.

Arjona, J. E. y Fernández, M. de L. (febrero, 2006). Informe de resultados del inventario de estrategias de estudio y autorregulación de los estudiantes de las preparatorias estatales del sureste Mexicano. Trabajo presentado en el 5o. Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2006”. Habana, Cuba.

Álvarez, M., Riart, J., Martínez, M. y Bisquerra, R. (2008). El modelo de programas. En R. Bisquerra. Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (6a. ed.). España: Wolters Kluwer.

Bandura, A., Zimmerman, B. y Martínez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676. doi: 10.3102/00028312029003663

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (3a. ed.). México: McGraw Hill.

Flores, R. (2003). La formación de alumnos de maestría en el programa “Alcanzando el éxito en secundaria. Enseñanza e Investigación en Psicología, 8(1), 25-44.

Flores, R. y Cerino, A. (2000). Cuestionario de Autorregulación Académica. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Flores, R. y Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista electrónica de Investigación Educativa, 12(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-floresgomez.html

Flores, R. y Macotela, S. (2006). Problemas de aprendizaje en la adolescencia. Experiencias en el programa Alcanzando el éxito en secundaria. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Fuentes, B., Romero, R. y Domínguez, A. (enero, 2009). Análisis de estrategias de enseñanza que apoyan el aprendizaje autorregulado y significativo de las Matemáticas. Trabajo presentado en el Congreso Internacional para la Investigación y el desarrollo Educativo. Recuperado de http://www.colposgrado.edu.mx/congresointernacional/memorias/fuentes.pdf

Luna, M., Tortolero, M., Antonio, V. y Sánchez, J. (Comps.) (2006). Orientación y tutoría. Antología. Primer taller de actualización sobre el programa de estudios. Reforma de la Educación Secundaria. México: Secretaría de Educación Pública.

Mertens, D. M. (2005). Research and evaluation in education and psychology. Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (2a. ed.). Estados Unidos: Sage.

Perels, F., Dignath, Ch. y Schmitz, B. (2009). It is possible to improve mathematical achievement by means of self-regulation strategies? Evaluation of an intervention in regular math class. European Journal of Psychology of Education, 24(1), 17-31. doi: 10.1007/BF03173472

Pintrich, P. (2000). The Role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boekaerts, P. Pintrich y M. Zeidner (Eds.). Handbook of Self-Regulation (pp. 451-502). EUA: Academic Press.

Ramdass, D. y Zimmerman, B. J. (2011). Developing self-regulation skills: The important role of homework. Journal of Advanced Academics, 22(2), 194-218. doi: EJ919059

Ruíz, M. (7 de diciembre de 2010). Pese a evaluaciones, México el último lugar en desempeño educativo: OCDE. e-consulta. Recuperado de http://www.grade.org.pe/gtee-preal./recortes/showrecorte.php?cod=2784

Schunk, D. H. y Zimmerman, B. J. (1994). Self-regulation of learning and performance. issues and educational applications. EUA: Routledge.

Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de Yucatán. (s.f.). “Cuenta conmigo”. Programa de acompañamiento a escuelas secundarias. México: Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de Yucatán. (2008). Presentan el programa de acompañamiento para jóvenes de secundaria “Cuenta conmigo”. Coordinación de Comunicación social. Recuperado de http://www.educacion.yucatan.gob.mx/shownoticia.php?id=1879

Secretaría de Educación Pública (2007). Boletín informativo acerca del Informe PISA 2006. Recuperado de http://www.oei.es/ noticias/spip.php?article/491
Woolfolk, A. (2010). Psicología Educativa (11a. ed.). México: Pearson.

Zimmerman, B. J. (1996). Enhancing student academic and health functioning: A self-regulatory perspective. School Psychology Quarterly, 11(1), 47-66. doi: 10.1037/h0088920

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation. A social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P. Pintrich, y M. Zeidner. (Eds.). Handbook of self-regulation (pp. 13-40). EUA: Academic Press.

Zimmerman, B. J. (2008). Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. Recuperado de http://aer.sagepub.com/content/45/1/166.full.pdf+html

Downloads

Article abstract page views: 2530

Published

2014-04-30

Similar Articles