Guidelines for Implementation of Music Teaching Methods from a Constructivist Approach
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.675Keywords:
Musical education, teaching methods, constructivismAbstract
Many musicians have made a living by teaching, which gave rise to music education; however, in many music schools, the teacher training given to students is basic or non-existent, and they learn by trial and error. Part of the problem with teaching is the use of a teaching method, as no provable correlation exists between teachers and the success rate of a given method in each context. This paper offers a theoretical review of pedagogical concepts from representative authors, followed by a series of recommendations for introducing or developing music teaching methods in various learning environments, supported by theories derived from constructivism.Downloads
Download data is not yet available.
References
Alsina, P. (2007). Métodos de enseñanza musical: algunos puntos de contacto. En M. Díaz y A. Giráldez (Coords.), Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical: una selección de autores relevantes. Barcelona: Graó.
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (2006). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Bunge, M. (1980). Ciencia y desarrollo. Buenos Aires: Siglo XX.
Burgos, A. (2007). Los métodos de enseñanza en la educación musical. Recuperado de http://weblog.educ.ar/espacio_docente/musica/archives/001745.php
Enríquez, S. (2012). La formación básica para docentes y las TAC. Educación y TIC. Blog de la Dirección de Educación a Distancia de la Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.ead.unlp.edu.ar/blog/?p=209
Ferreiro, R. (2007). Una visión de conjunto a una de las alternativas educativas más impactante de los últimos años: el aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/176
Furnó, S. (2005). La formación de conceptos musicales. Cuadernos Interamericanos de Investigación en Educación Musical, 2(6), 81-108.
Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Hernández, G. (2010). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós.
Jorquera, M. (2004). Métodos históricos o activos en educación musical. Lista Europea de Música en la Educación, 14. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/jorquera04.pdf
Joyce, B., Weil, M. y Calhoun, E. (2006). Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa.
Lara, T. (2005). Blogs para educar: Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. Telos, 2. Recuperado de http://www.campusred.net/telos/articulocuaderno.asp?idarticulo=2&rev=65
Moog, H. (1976). The musical experience of the pre-school child. Londres: Schott.
Muñoz, J. (2003). El juego en la educación musical. Jugar con la música. Eufonía 29. Barcelona: Graó.
Navarro, J. L., Lavigne, G. y Martínez, G. (2009). Curso de guitarra clásica en línea: blogs para la enseñanza musical. Lista Europea Electrónica de Música en la Educación, 24. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/navarroetal09.pdf
Navarro, J. L., Lavigne, G. y Tejada, J. (2013). Un modelo distribuido de curso en línea de guitarra clásica. Lista Europea Electrónica de Música en la Educación, 32. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/navarroetal13.pdf
Piaget, G. (1996). Estudios de psicología genética. Buenos Aires: Emecé.
Piaget, G. (2005). El desarrollo de la noción de tiempo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica.
Piaget, G. (2006). La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica.
Piaget, J. (1962). Comments on Vygotsky’s critical remarks concerning The Language and Thought of the Child, and Judgment and Reasoning in the Child. Recuperado de http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/comment/piaget.htm
Piñeiro, E. (1986). Para una Metodología de la Enseñanza de la Guitarra. La Habana: Pueblo y Educación.
Santoianni, F. y Striano, M. (2006). Modelos teóricos y metodológicos de la enseñanza. México: Siglo XXI.
Sierra, F. (2002). Las computadoras en la escuela. Ciderhábitat Ciudad de la Informática. Recuperado de http://ciderhabitat.gob.mx/escuela/maestro
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Barcelona: Grijalbo.
Vygotsky, L. (2008). Pensamiento y Lenguaje. México: Quinto Sol.
Webster, P. (2002). Historical Perspectives on technology and Music. Music Educators Journal, 89(1), 38-43.
Wikipedia Org. (2014). Wikipedia Enciclopedia. Recuperado de http://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Portada
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (2006). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Bunge, M. (1980). Ciencia y desarrollo. Buenos Aires: Siglo XX.
Burgos, A. (2007). Los métodos de enseñanza en la educación musical. Recuperado de http://weblog.educ.ar/espacio_docente/musica/archives/001745.php
Enríquez, S. (2012). La formación básica para docentes y las TAC. Educación y TIC. Blog de la Dirección de Educación a Distancia de la Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.ead.unlp.edu.ar/blog/?p=209
Ferreiro, R. (2007). Una visión de conjunto a una de las alternativas educativas más impactante de los últimos años: el aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/176
Furnó, S. (2005). La formación de conceptos musicales. Cuadernos Interamericanos de Investigación en Educación Musical, 2(6), 81-108.
Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Hernández, G. (2010). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós.
Jorquera, M. (2004). Métodos históricos o activos en educación musical. Lista Europea de Música en la Educación, 14. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/jorquera04.pdf
Joyce, B., Weil, M. y Calhoun, E. (2006). Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa.
Lara, T. (2005). Blogs para educar: Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. Telos, 2. Recuperado de http://www.campusred.net/telos/articulocuaderno.asp?idarticulo=2&rev=65
Moog, H. (1976). The musical experience of the pre-school child. Londres: Schott.
Muñoz, J. (2003). El juego en la educación musical. Jugar con la música. Eufonía 29. Barcelona: Graó.
Navarro, J. L., Lavigne, G. y Martínez, G. (2009). Curso de guitarra clásica en línea: blogs para la enseñanza musical. Lista Europea Electrónica de Música en la Educación, 24. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/navarroetal09.pdf
Navarro, J. L., Lavigne, G. y Tejada, J. (2013). Un modelo distribuido de curso en línea de guitarra clásica. Lista Europea Electrónica de Música en la Educación, 32. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/navarroetal13.pdf
Piaget, G. (1996). Estudios de psicología genética. Buenos Aires: Emecé.
Piaget, G. (2005). El desarrollo de la noción de tiempo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica.
Piaget, G. (2006). La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica.
Piaget, J. (1962). Comments on Vygotsky’s critical remarks concerning The Language and Thought of the Child, and Judgment and Reasoning in the Child. Recuperado de http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/comment/piaget.htm
Piñeiro, E. (1986). Para una Metodología de la Enseñanza de la Guitarra. La Habana: Pueblo y Educación.
Santoianni, F. y Striano, M. (2006). Modelos teóricos y metodológicos de la enseñanza. México: Siglo XXI.
Sierra, F. (2002). Las computadoras en la escuela. Ciderhábitat Ciudad de la Informática. Recuperado de http://ciderhabitat.gob.mx/escuela/maestro
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Barcelona: Grijalbo.
Vygotsky, L. (2008). Pensamiento y Lenguaje. México: Quinto Sol.
Webster, P. (2002). Historical Perspectives on technology and Music. Music Educators Journal, 89(1), 38-43.
Wikipedia Org. (2014). Wikipedia Enciclopedia. Recuperado de http://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Portada
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 165
Article abstract page views: 6539
Published
2017-08-09