Diversity in Intercultural Educational Reforms

Authors

  • Hector Muñoz Cruz Departamento de Filosofía Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa

Keywords:

Linguistic and cultural diversity, intercultural approaches, bilingual indigenous education.

Abstract

This study analyzes the implications of contemporary linguistic and cultural diversity concerning educational theory from three different perspectives: intercultural bilingual-education proposals; the demographical view in relation to language distribution and functionality; and the analysis of diversity within the framework of linguistic and cultural conflict.

In recent searches for the meanings of diversity, sociolinguistic investigations have postulated that the consequences of the loss of diversity and its replacement by uniformity will be reflected in three important dimensions of social life: first, changes in communicative function and in cultural continuity; second, a more intense concentration of rationality or reflection on dominant linguistic and cultural models; and third, an intensification of the processes of diversification and specialization of subjects’ cultural skills pertaining to the needs of global projects.

Multiculturalism and inequalities have erupted with such an impact on the sociopolitical platforms of global, national and ethnic projects that they have changed diversity and multidirectionality into fascinating but conflictive disclosures. Little by little these notions are giving support to a citizenship parameter for the society of the near future, when new national problems will arise, and new solutions, charged with participation and democratic meaning, will have to be devised. At the moment, the phenomena of interculturality, bilingualism and ethnodiversity are creating new parameters for the discussion of educational reform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albó, X. (1995). Bolivia plurilingüe. Guía para planificadores y educadores. La Paz, Bolivia: UNICEF y CIPCA.

Cárdenas, V. H. (1995, abril). Desafíos para el futuro de los programas de la Educación Intercultural Bilingüe, de cara al siglo XXI. Trabajo presentado en el I Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe: América Indígena, Antigua, Guatemala.

Cárdenas, V. H. (1997, noviembre). Discurso de inauguración. Trabajo presentado en el II Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe: Las lenguas indígenas dentro y fuera de la escuela, Santa Cruz de la Sierra, Bolivia.

Cole, Michael (1999). Psicología cultural, Ediciones Morata, Madrid.

Consejo Estatal de Población de Oaxaca. (1994). Población indígena de Oaxaca 1895-1990. Oaxaca: Consejo Estatal de Población de Oaxaca.

Dittmar, N. y Schlobinski, P. (1988). The sociolinguistics of urban vernaculars (Case studies and their evaluation). Berlín y Nueva York: Walter de Gruyter.

Fishman, J. (1985). The rise and fall of the ethnic revival: Perspectives on language and ethnicity. Berlín y Nueva York: Mouton Publishers.

Gros, C. (2000). Etnicidad, violencia y ciudadanía. Algunos comentarios sobre el caso latinoamericano. México D.F.: IHEAL-Universidad de París III, Cátedra Patrimonial CIESAS-CONACYT.

Hale, K. (1992). On endangered languages and the safeguarding of diversity. Language, 68 (1), 1-3.

Herrera, G. (1995). Detección de los cuellos de botella en todos los programas de educación intercultural bilingüe. Trabajo presentado en el Congreso de Educación Intercultural Bilingüe América Indígena, Antigua, Guatemala.

Ladefoge, P. (1992). Another view of endangered languages. Language, 68 (4), 809-810.

Lesourne, J. (1993). Educación y sociedad. Los desafíos del año 2000. Barcelona: Gedisa.

López, L. E. (1995). La eficacia y validez de lo obvio: lecciones aprendidas desde la evaluación de los procesos educativos bilingües. Trabajo presentado en el Congreso de Educación Intercultural Bilingüe América Indígena, Antigua, Guatemala.

Muñoz, H. (1987). Un panorama de los estudios sociolingüísticos en México y de constitución de la identidad. Investigaciones Humanísticas, 2 (2), 105-126.

Muñoz, H. (1998). Los objetivos políticos y socioeconómicos de la educación intercultural bilingüe y los cambios que se necesitan en el currículo, en la enseñanza y en las escuelas indígenas. Revista Iberoamericana de Educación 17, 31-50.

Muñoz, H. (Coord.). (2001a). Un futuro desde la autonomía y la diversidad. Experiencias y voces por la educación en contextos interculturales nicaragüenses. Xalapa: Universidad Veracruzana (Colección Biblioteca de la Universidad Veracruzana).

Muñoz, H. (2001b, octubre). Políticas y prácticas educativas y lingüísticas en regiones indígenas de México (pp. 1-47). En UNESCO-México, Taller Perspectivas de la educación bilingüe en contextos interculturales de México. México: UNESCO.

Pardo, M. T. (1995). Conservación y desplazamiento de las lenguas indígenas oaxaqueñas. Cuadernos del Sur de Ciencias Sociales 11, 90-123.

Sartori, G. (2001). La sociedad multiétnica. Pluralismo, multiculturalismo y extranjeros. Madrid: Taurus.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2000a). México en el foro mundial de educación Dakar 2000. México: Dirección General de Relaciones Internacionales, SEP y UNESCO.

Secretaría de Educación Pública. (2000b). México Jomtien + 10. Evaluación nacional de "Educación para todos". México: Dirección General de Relaciones Internacionales, SEP.

The philosophy and Structure of the ML-ETH Programme (1990), ML-ETH in focus 2, 1-2.

Touraine, A. (1999). Iguales y diferentes. En UNESCO, Informe mundial sobre la cultura. Cultura, creatividad y mercados (pp. 54-63). Madrid: UNESCO.

UNESCO. (1997). Nuestra diversidad creativa. Informe de la Comisión Mundial de Cultura y desarrollo (Versión resumida). París: UNESCO.

Weinreich, U. (1953). Languages in contact. Nueva York: Mouton.

Zimmermann, K. (1995). Lenguas en contacto en Hispanoamérica. Berlín: Vervuert Iberoamericana (Colección Biblioteca Iberoamericana).

Zizek, Slavoj (2001): Multiculturalismo o la lógica cultural del capitalismo multinacional, en F. Jameson y Z. Slavoj. Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Piados, 137-138.

Downloads

Article abstract page views: 12689

Published

2002-11-01