Retrospective of Open Access Repositories and Trends in the Socialization of Knowledge

Authors

  • Silvia Irene Adame Rodríguez Universidad Autónoma de Baja California
  • Luis Lloréns Baez Universidad Autónoma de Baja California
  • Michel Schorr Wiener Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

Repositories, Open Access, Metadata.

Abstract

While searching for information on the Web is an everyday activity, finding free, reliable and quality information is a challenge, hence the interest in sharing part of a research project about repositories. The aim of this documentary research study is to present an overview of open access digital repositories and some trends in the socialization of knowledge produced by institutions of higher education, which in some way already mark a path toward a culture of sharing and reusing scientific, academic and cultural information for the benefit of the academic community and the general public.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adame, S. I. y Muñiz, G. (2012). Análisis teórico sobre el acceso a internet por teléfono celular, previo al uso de Recursos educativos abiertos y móviles para la formación de investigadores. En M. S. Ramírez, y V. Burgos (Coords.) Recursos educativos abiertos y móviles para la formación de investigadores: Investigaciones y experiencias prácticas (Cap. 8). México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2012). Directorio Nacional de Instituciones de Educación Superior. Recuperado de http://www.anuies.mx/la_anuies/diries/

Budapest Open Access Initiative (2001). Iniciativa de Budapest para el Acceso Abierto. Recuperado de http://www.opensocietyfoundations.org/openaccess/translations/spanish-translation

Burgos-Aguilar, J. V. (2008), Knowledge Hub Open Educational Resources (OER) index: experiences of Tecnológico de Monterrey. Recuperado de http://oerwiki.iiep-unesco.org/index.php?title=OER_stories:_Knowledge_Hub

Chan, M. E. ( 2004). Tendencias en el diseño educativo para entornos de aprendizaje digitales. Revista Digital Universitaria, 5(10), 5-7.

Comisión Federal de Telecomunicaciones (2012). Estadísticas de crecimiento. Recuperado de http://cft.portaldesarrollo.com/

Directory of Open Access Repositories (2006). Recuperado de www.opendoar.org

Dublin Core Metadata Initiative (2010). Recuperado de http://dublincore.org/

European Commission (2012). Acceso Abierto. Recuperado de http://ec.europa.eu/research/science-society/index.cfm?fuseaction=public.topic&id=1294

Institute for the Study of Knowledge Management in Education (2012). Open Educational Resources (OER) Commons. Recuperado de http://www.iskme.org/about-us

International Telecommunication Union (2003). Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. Recuperado de http://www.itu.int/wsis/docs/geneva/official/dop.html

Lagoze, C. y Van de Sompel, H. (2008). The Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting. Protocol Version 2.0 of 2002-06-14; Document Version 2008-12-07T20:42:00Z. Recuperado de http://www.openarchives.org/OAI/2.0/openarchivesprotocol.htm

Lynch, C. A. (2003). Institutional repositories: Essential infrastructure for scholarship in the Digital Age. Association of Research Libraries, 226, 1-7. Recuperado de http://www.arl.org/resources/pubs/br/br226/br226ir.shtml

Mortera, F. (2012). Participación del Tecnológico de Monterrey en el Proyecto Recursos educativos abiertos y móviles para la formación de investigadores educativos. En M. S. Ramírez y V. Burgos (Eds.) Recursos educativos abiertos y móviles para la formación de investigadores: Investigaciones y experiencias prácticas (pp. 30-31). Recuperado de http://www.lulu.com

Nuvola (s.f.). Recuperado de https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Nuvola_icons

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2008). El conocimiento libre y los Recursos Educativos Abiertos. Recuperado de www.oecd.org/dataoecd/44/10/42281358.pdf

OpenDOAR (2013). Crecimiento de la base de datos del Directorio Mundial de Repositorios de Acceso Abierto. Recuperado de http://www.opendoar.org/onechart.php?cID=&ctID=&rtID=&clID=&lID=&potID=&rSoftWareName=&search=&groupby=r.rDateAdded&orderby=
&charttype=growth&width=600&height=350&caption=Growth%20of%20the%20OpenDOAR%20Database%20-%20Worldwide

OpenDOAR (2012). Search or browse for repositories. Recuperado de http://www.opendoar.org/find.php

Open Source Initiative (2012). Recuperado de http://opensource.org/

Ramírez, M. S. y Burgos, J. V. (2012). Proyecto macro de la experiencia de investigación recursos educativos abiertos y móviles para la formación de investigadores: redes académicas, repositorio DAR y REA producidos. En M. S. Ramírez y J. V. Burgos (Coords.) Recursos educativos abiertos y móviles para la formación de investigadores: Investigaciones y experiencias prácticas (Cap. 1). México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Registry of Open Access Repositories (2005). Recuperado de http://roar.eprints.org

Repository 66 (s.f.). Mapa de datos obtenidos de ROAR y ODOAR. Recuperado de http://maps.repository66.org/

Sistema Nacional de Repositorios Digitales Argentina (2011). Sistema Nacional de Repositorios Digitales Argentina. Recuperado de http://www.mincyt.gob.ar/multimedia/archivo/archivos/Resolucin_469_11__17_05_2011.pdf

Stapleton, S., Beggan, A., Speight, S. y Tenney, J. (2012). We’ll always have PARiS… (Promoting Academic Resources in Society) –extending OER into non-traditional areas. Congreso Internacional Cambridge 2012: Innovation and Impact-Openly Collaborating to Enhance Education.

Swan, A. (2012). Policy guidelines for the development and promotion of open access. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002158/215863e.pdf

UNESCO (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf

UNESCO-EFA (2005). Informe de seguimiento de la EPT en el mundo. Educación para Todos –el Imperativo de la Calidad. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/reports/2005-quality/

UNESCO-EFA (2008). Educación para Todos, en 2015 ¿Alcanzaremos la meta? Recuperado de http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-internationalagenda/efareport/reports/2008-mid-term-review/

UNESCO (2010). Informe anual. pp. 29-31. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/GMR/pdf/gmr2010/gmr2010-ch3-es.pdf

Witthaus, G. (2012). The OER University: from vision to reality. Congreso Internacional Cambridge 2012: Innovation and Impact-Openly Collaborating to Enhance Education.

Downloads

Article abstract page views: 1404

Published

2013-08-30