Return Migration in Mexico and its Bilingualism. A Literature Review 2006-2018
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e04.3719Keywords:
return migration, bilingualism, language policy, school integrationSupporting Agencies:
UABJO. Recuso PFCE 2018Abstract
A literature review is presented about the returning migrant students in the educational system in Mexico, which included both research papers and other types of academic texts, available from 2006 to 2018, and around this population. The revision allowed to identify the research methods and the thematic issues: a typology of these students based in variables such as age, nationality and migration status, the conditions upon the access to and the needs that arise during their permanence in the educational context. Also an educational profile emerged, based on information about their psychological traits, their previous linguistic and schooling experiences, as well as aspects related with the school coexistence and the social integration. Although the existent research is useful to know their characteristics and needs upon the return, studies that inquire aspects such as the relationship bilingualism-academic development, in the different educational levels, are still scarce and thus necessary.
Downloads
References
Aguilar, R. (2012). Migración de Menores de edad Estados Unidos-México en el período 2000-2010: ¿retornados o inmigrantes? Trabajo presentado Programa de Doctorado en Estudios de Población, Colegio de México.
Aguilar, R. (2015). Los niños y jóvenes en la migración de retorno a México. Una propuesta metodológica para su estudio. En F. Lozano y J. Martínez (Eds.), Retorno en los procesos migratorios de América Latina. Conceptos, debates, evidencias (pp. 243-265). ALAP Editor.
Alvarado, A. M. y Reyes, V. G. (2017). Convivencia escolar en el nivel medio superior. En V. G. Reyes y A. M. Alvarado (Coords.), La educación en México: escenarios y desafíos (pp. 21-45). Juan Pablos Editor.
August, D. y Shanahan, T. (Eds.). (2006). Developing literacy in second-language learners. Report of the National Literacy Panel on Language-Minority Children and Youth [Desarrollando la lectoescritura en los aprendientes de una segunda lengua. Reporte del Panel Nacional de Literacidad en niños y jóvenes hablantes de lenguas minoritarias]. Lawrence Erlbaum Associates.
Baker, C. y Wright, W. E. (2017). Foundations of bilingual education and bilingualism [Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo]. Multilingual Matters.
Camacho, E. y Vargas, E. D. (2017). Incorporación escolar de estudiantes provenientes de Estados Unidos de América en Baja California, México. Sinéctica, (48), 1-18. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/659
Canales, A. C. (2001). Determinantes sociodemográficas del retorno y asentamiento en la migración México-Estados Unidos. En E. Patiño y J. Castillo (Comp.), Trabajo y Migración (pp. 139-158). 2o. Congreso RNIU: Investigación urbana y regional. Balance y Perspectivas. México: Red de Investigación Urbana. A.C-BUAP.
Cortez, N., Altamirano, A. y García, A. (2017). Ideologías, políticas y competencia lingüística: universitarios migrantes de retorno en Sonora. Sinéctica, (48), 1-14. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/666
Cortez, N., Altamirano, A. y García, A. (2015). Estudiantes migrantes de retorno en México. Estrategias emprendidas para acceder a una educación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1187-1208. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/163
Edward, J. (2014). Bilingualism and multilingualism: some central concepts. En T. K. Bhatia y W. C. Ritchie (Eds.), The handbook of bilingualism and multilingualism (pp. 5-25). Wiley Blackwell.
Galindo, G. E. (2016). Returnees, language socialization and enculturation (Tesis de Licenciatura no publicada). Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
Gonzalez-Barrera, A. (2015). More mexicans leaving than coming to the U.S. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/hispanic/2015/11/19/more-mexicans-leaving-than-coming-to-the-u-s/
Goto-Butler, Y. (2014). Bilingualism/multilingualism and second language acquisition. The bilingual child. En T. K. Bhatia y W. C. Ritchie (Eds.), The handbook of bilingualism and multilingualism (pp. 109-136). Wiley Blackwell.
Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. McGrawHill Interamericana.
Huerta, V., López, M. E., León, E. N. y Sughrua, W. M. (2017). Aprovechamiento de la diversidad lingüística y cultural a través de la tutoría entre colegas. En F. J. Murillo (Coord.), Actas del 11 Congreso Internacional sobre Liderazgo y Mejora de la Educación, RILME (83-86). http://rinace.net/Avances_en_Democracia_y_Liderazgo_Distribuido.pdf
Jensen, B., Mejía, R. y Aguilar, R. (2017). Equitable teaching for returnee children in México. Sinéctica, (48), 1-20. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/757
Nava, R., Domínguez, R. y Castro, M. C. (2017). Jóvenes universitarios repatriados: retos y oportunidades en el área de lecto-escritura. Paradigma, 38(2), 121-139. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/624
Santos, J., Ibarra M., Carregha, L., de la Vega, M. y González, J. L. (2010). Diagnóstico de necesidades educativas de menores migrantes de retorno en San Luis Potosí. https://studylib.es/doc/6002152/diagn%C3%B3stico-de-necesidades-educativas-de-menores-migrantes
Serratrice, L. (2014). The bilingual child. En T. K. Bhatia y W. C. Ritchie (Ed.), The handbook of bilingualism and multilingualism (pp. 87-108). Wiley Blackwell
Smith, P. H. (2006). Trasnacionalismo, bilingüismo y planificación del lenguaje en contextos mexicanos. En R. Terborg y L. García (Comps.), Retos de la planificación del lenguaje en el siglo XXI (Vol. II). UNAM. http://www.potowski.org/sites/potowski.org/files/Smith_2006.pdf
Valdéz, G. C., Ruiz, L. F., Rivera, O. B., López y R. A. (2018). Menores migrantes de retorno: problemática académica y proceso administrativo en el sistema escolar sonorense. Región y Sociedad, 30(72), 1-30. https://doi.org/10.22198/rys.2018.72.a904
Vargas, E. D. y Camacho, E. (2015). ¿Cambiarse de escuela? Inasistencia y rezago escolar de los niños de migración reciente de Estados Unidos a México. Norteamérica, Revista Académica del CISAN-UNAM, 10(2), 1-30. https://doi.org/10.20999/nam.2015.b006
Wei, L. (2014). Conceptual and methodological issues in bilingualism and multilingualism research. En T. K. Bhatia y W. C. Ritchie (Eds.), The handbook of bilingualism and multilingualism (pp. 26-51). Wiley Blackwell.
Zúñiga, V. (2013). Migrantes internacionales en las escuelas mexicanas: desafíos actuales y futuros de política educativa. Sinéctica, (40), 1-12. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/50
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 68
Article abstract page views: 3233
Published
2021-03-04License
Copyright (c) 2021 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.