Analysis of the Quality of Service and Student Satisfaction at the School of Economics, University of Cartagena, Using a Structural Equation Model

Authors

  • Juan Carlos Vergara Schmalbach Grupo Métodos Cuantitativos de Gestión Universidad de Cartagena
  • Víctor Manuel Quesada Ibargüen Grupo Métodos Cuantitativos de Gestión Universidad de Cartagena

Keywords:

SERVQUAL, structural equations models, service quality, customer satisfaction.

Abstract

Structural equation models have been widely used to analyze the quality of service in various organizations, demonstrating their adaptability and efficacy in determining the variables that affect customer satisfaction. This article proposes the use of a structural equation model to determine the quality of service offered by the different academic units of the School of Economics, University of Cartagena, combining Oh (1999) model with the original instrument of Parasuraman, Valarie, and Berry Zeithalm, presented in 1985. The result is a general diagnosis of the variables that exert the most influence on students’ satisfaction, and that motivate them to recommend their institution to others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arambewela, R. y Hall, J. (2006). A comparative analysis of international education satisfaction using SERVQUAL. Journal of Services Research, 6(1), 141-163.

Bojanic, D. (1996). Consumer perceptions of price, value and satisfaction in the hotel industry: An exploratory study. Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 4(1), 5-22.

Cordero Ferrera, J. M., Muñiz Pérez, M. A. y Pedraja Chaparro, F. (2005). Medición de la calidad y la eficiencia en educación secundaria ¿coinciden los resultados? XIV Jornada de economía de la educación, España, 1-15.

Cordero Ferrera, J. M., Muñiz Pérez, M. A. y Pedraja Chaparro, F. (2006). La confusión de la calidad en los servicios públicos: distintos conceptos, distintas medidas, distintas soluciones. XIII Encuentro de economía Pública, España, 1-34.

De Oliveira, O. y Ferreira, E. (2009). Adaptation and application of the SERVQUAL scale in higher education Society. 20th Annual Conference of the Production and Operations Managements, EE. UU.

Díaz, D. (2003). Validación de una escala de medida para la determinación de la calidad de servicio en una institución de educación superior. México: Chiclayo.

Franco Espejel, G. M. (2003). Validación del SERVQUAL, en una institución pública mexicana. Revista Unidad Profesional Interdisciplinaria de Ingeniería y Ciencias Sociales y Administrativas, 33(1), 1-4.

Mancebón-Torrubia, M. J., Martínez-Caraballo, N. y Pérez-Ximénez, D. (2007). Un análisis de la calidad percibida por los estudiantes en los centros públicos y privados de enseñanza secundaria. XVI Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación, España, 1-14.

Morales, M. y Calderón Moncloa, L. F. (2005). Desarrollo de un instrumento para medir la calidad de servicio en cursos y programas de educación para ejecutivos. Revista de empresa, 13(1), 30-41.

Oldfield, B. M. y Baron, S. (2000). Student perceptions of sevice quality in a UK university business and management faculty. Quality Assurance in education, 5(1), 85-95.

Oh, H. (1999). Service quality, customer satisfaction, and customer value: A holistic perspective. Hospitality Management, 18(1), 67-82.

Parasuraman, A., Valarie, A., Zeithalm, A., y Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(4), 41-50.

Peña, D. (1997). La mejora de la calidad en la educación: reflexiones y experiencias. Madrid: Getafe.

Peter, J. P., Brown, T. J. y Churchill, G. A. (1993). Caution in the use of difference scores in consumer research. Journal of Consumer Research, 19(1), 655-662.

Prugsamatz, S., Heaney, J. G. y Alpert, F. (2007). Measuring and investigating pretrial multi- expectations of service quality within the higher education context. Journal of Marketing for Higher Education, 17(1), 17-47.

Reyes Sánchez, O. y Reyes Pazos, M. (2009). Calidad del servicio educativo: Caso de la escuela de artes de la UABC. X Congreso Nacional de Investigación Educativa, México, 1-10.

Roccaro, I. E. (2002). El proceso de mejora continua y la gestión de recursos humanos en las universidades públicas argentinas: Análisis de las deficiencias internas. Buenos Aires: Cuyo.

Salvador, C. M. (2010). Quality of university services: Dimensional structure of SERVQUAL vs. ESQS. Service Science, 2(3), 167-176.

Teas, R. K. (1993). Consumer expectations and the measurement of perceived service quality. Journal of Professional Services Marketing, 8(2), 33-53.

Yeo, R. K. (2009). Service quality ideals in a competitive tertiary environment. International Journal of Education Research, 48(1), 62-76.

Zafiropoulos, C. y Vasiliki, V. (2008). Service quality assessment in a greek higher education institute. Journal of business economics and management, 9(1), 33-45.

Downloads

Article abstract page views: 3077

Published

2011-05-01