Art Installations as a Methodological Tool in Preschool Education: A Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e23.2678

Keywords:

Educational innovation, teacher training, preschool education.

Supporting Agencies:

Convocatoria Universidad y Sociedad (Universidad del País Vasco)

Abstract

This article presents a case study on school art installations as a methodological tool for the 0 to 3-year-old cycle. The study was conducted in two municipal nursery schools in Vitoria-Gasteiz (Spain) and consisted in examining their experiences and comparing them with the proposals of Javier Abad, an expert on the subject. The aim is to understand the characteristics and benefits of these experiences to determine the key elements that would facilitate future implementations. The information obtained from the audiovisual records, field notes, and interviews was categorized and analyzed using the digital software NVivo 11. The results suggest these installations have a beneficial effect on children’s learning and autonomous development and on teachers’ personal growth, while revealing the complex role played by teachers in charge of designing, documenting, and supporting this process. When shared by the perspectives of both the adults and the children, these experiences unveil a practice in which participants’ learning is shaped by the creation process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, J. (2008). El placer y el displacer en el juego espontáneo infantil. Papeles de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social, 3, 167-188. https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/ARTE0808110167A

Abad, J. (2011). Experiencia estética y arte de participación: juego, símbolo y celebración. https://www.oei.es/historico/artistica/articulos01.htm

Abad, J. (2012). Propuestas de arte comunitario en contextos escolares. En E. Carpio (Coord.). Formas de expresión y creaciones propias. La competencia cultural y artística (pp. 5-12). Ministerio de Educación de España.

Abad, J. y Ruiz de Velasco, A. (2014). El juego simbólico. Graó.

Aguirre, I. (2015). Hacia una narrativa de la emancipación y la subjetivación desde una educación del arte basada en la experiencia. Docencia, 57, 4-15

Álvarez, D. (2014). De la copia de láminas al ciberespacio. En R. Marín (Coord.), Didáctica de la educación artística para primaria (pp.184-227). Pearson.

Andueza, M., Barbero, A. M., Caeiro, M., Da Silva, A., García, J., González, A., Muñiz, A. y Torres, A. (2016). Didáctica de las artes plásticas y visuales en educación infantil. Universidad Internacional de La Rioja.

Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Graó.

Bishop, C. (2008). El arte de la instalación y su herencia. Ramona. Revista de Artes Visuales Argentina, 78, 46-52. https://issuu.com/nirbhe/docs/bishop_la_instalaci_n_y_su_herencia

Callejón, M. D. y Yanes, V. (2012). Creación de entornos de aprendizaje en infantil: experiencia estética y juego. Escuela Abierta, 15, 145-161. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/issue/view/EA15

Cardemil, C. y Román, M. (2014). La importancia de analizar la calidad de la educación en los niveles inicial y preescolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7 (1), 9-11. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3382

Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Biblioteca Nueva.

Díaz-Obregón, R. (2003). Arte contemporáneo y educación artística: los valores potencialmente educativos de la instalación (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Díaz-Obregón, R. (2012). Artes espacio-temporales como recurso comunicativo en la educación: los descansos del MUPAI. En S. Nuere y M. C. (Coords.), Arte, juego y creatividad (pp. 101-116). Eneida.

Duncum, P. (2001). Visual cultura: developments, definitions and directions for art education. Studies in Art Education, 42 (2), 101-112.

Harf, R. (2008). Si éste no es el juego: ¿el juego dónde está? Preguntas y no respuestas. En R. Harf, P. Sarlé, A. M. Porstein, M. C. Rimoli, V. Rogozinski y J. L. Leone, El Juego en la educación infantil: crecer jugando y aprendiendo (pp. 6-18). Ediciones Novedades Educativas.

Hoyuelos, A. (2008). El taller. La pedagogía de la expresión: Loris Magaluzzi, Reggio Emilia y Pamplona. En R. Harf et al. (Coords.). Dirección y organización de instituciones para niños pequeños (pp. 87-107). Editorial CEP.

Hoyuelos, A. (2010). El taller de expresión y Loris Malaguzzi. Reflexiones sobre la relación entre niños, arte y artista. https://www.vitoria-gasteiz.org/http/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/25/33/42533.pdf

Hoyuelos, A. (2010). El taller. La pedagogía de la expresión: Loris Magaluzzi, Reggio Emilia y Pamplona. En R. Harf et al. (Coords.), Dirección y organización de instituciones para niños pequeños (pp. 87-95). Editorial CEP.

Hoyuelos, A., Cabanellas, I. y Eslava, C. (2015). Territorios de la infancia: diálogos entre arquitectura y pedagogía. Graó.

Larrañaga, J. (2016). Instalaciones. Nerea.

Malaguzzi, L. (2014). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.

Marín, R. (2014). Didáctica de la educación artística para primaria. Alhambra.

Panadés, I. y Balada, M. (2007). Situación y perspectiva de la educación artística. En M. J. Agra (Coord.), La educación artística en la escuela (pp. 11-17). Graó.

Ruiz, S. y Rebollo, M. S. (2015). El aula de educación infantil: el aula creativa. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2). https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/647/790

Sánchez, M. (2008). La instalación en España 1970-2000. Alianza Forma.

Traveset, M., Parellada, E. y León, U. (2017). R-Evolución del sistema educativo: la pedagogía sistémica multidimensional, un paradigma educativo emergente. Octaedro.

Downloads

Article abstract page views: 3425

Published

2020-10-08