Reading Comprehension and Math Skills of Students in Basic Education in Mexico: 2000-2005

Authors

  • Eduardo Backhoff Escudero Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Andrés Eduardo Sánchez Moguel Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación
  • Margarita María Peón Zapata Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación
  • Edgar Ignacio Andrade Muñoz Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación

Keywords:

Performance based assessment, elementary education, secondary education, reading comprehension, mathematics, Mexico.

Abstract

After the establishment of the National Institute for Educational Evaluation (INEE) in 2002, society demanded to know whether the educational system had progressed during the last five years. In response, the INEE used the National Standards Tests for Mathematics and Reading Comprehension, applied by the Department of Evaluation of the Secretariat of Public Education (SEP) in 2000, and again in 2005. The results showed that sixth graders in private, public, rural schools had made a significant advance in mathematics and reading comprehension. Indigenous Education had also advanced considerably in the latter subject. Among junior high schools, only those of the general category showed significant improvement on both tests. Regarding gender, women scored higher than men in reading comprehension, as contrasted with math. In terms of age, it was found that students of an age normal for their scholastic level performed better than those older. The explanations found in the results highlight the differences between the learning opportunities and cultural capital of the families of the different strata and modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backhoff, E., Andrade, E., Monroy, L., Tanamachi, M. L., Bouzas, A., Sánchez, A. et al. (2005). Estudio comparativo de la educación básica en México: 2000-2005. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., Sánchez, A., Peón, M., E. Monroy y Tanamachi, M. L. (2006). Diseño y desarrollo de los Exámenes de la Calidad y el Logro Educativos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11 (29), 617-638.

Backhoff, E. y Solano-Flores, G. (2003). Tercer Estudio Internacional de Matemáticas y Ciencias (TIMSS): resultados de México en 1995 y 2000 (Colección de Cuadernos de Investigación, No. 4). México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2003). La calidad de la educación básica en México. Primer informe anual 2003. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2004b). La calidad de la educación básica en México, Informe anual 2004. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2004). Plan maestro de desarrollo 2004-2012. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Linacre, J. M. (2005). WINSTEPS Rasch measurement computer program. Chicago, IL: Winsteps.com

Martínez-Rizo, F. (2004). La comparabilidad de los resultados de las Pruebas Nacionales: 1998-2003 (Colección de Cuadernos de Investigación, No 10). México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2006). El programa PISA de la OCDE. Qué es y para qué sirve. París: OCDE.

Poder Ejecutivo (2002). Decreto de creación del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, publicado en el Diario Oficial de la Federación el día 8 de agosto de 2002.

Vidal, R. y Díaz, M. A. (2004). Resultados de las Pruebas PISA 2000 y 2003 en México. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Downloads

Article abstract page views: 4834

Published

2010-05-01

Similar Articles