Inferential and Critical Thinking Skills in Elementary Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e12.2364

Keywords:

Critical thinking, cognitive skills, elementary school.

Supporting Agencies:

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT), Programa de Apoyo a Proyectos de Investigación e Innovación Tecnológica (PAPIIT, UNAM, IN303615)

Abstract

One goal of education is to foster critical thinking skills in students. In this regard, the education system plays a key role, especially at early ages. The objective of this study was to determine levels of critical and inferential thinking skills in 6th-grade students. A cross-sectional exploratory study was designed with 33 students, comprising 16 boys and 17 girls (Mage= 11 years, sd = .24), who answered a questionnaire that presented a set of problems. Their answers were analyzed based on a rubric system used to assess their performance in terms of their analytical, evaluative, and argumentative skills. Two groups were formed: high-performing students and low-performing students. Statistically significant differences were found between them, with the high-performing group performing better both in inferential and critical thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonio, C. A. y Acle, T. G. (2016). Instrumento de evaluación de las habilidades de análisis-evaluación-argumentación. Manuscrito inédito, Posgrado en Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México.

Atabaki, A. M. S., Keshtiaray, N. y Yarmohammadian, M. H. (2015). Scrutiny of critical thinking concept. International Education Studies, 8(3), 93-102. http://doi.org/10.5539/ies.v8n3p93

Diario Oficial de la Federación (2017). Acuerdo número 07/06/17 por el que se establece el Plan y los Programas para la Educación Básica: Aprendizajes clave para la educación integral. Secretaría de Educación Pública.http://www.sep.gob.mx/es/sep1/Acuerdos_Publicados_en_el_DOF_2017

Dwyer, C. P., Hogan, M. J. y Stewart, I. (2014). An integrated critical thinking framework for the 21st. century. Thinking Skills and Creativity, 12, 43-52. http://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.12.004

Erduran. S. y Jiménez-Aleixandre, M. P. (2012). Argumentation in science education research: perspectives from Europe. En D. Jorde y J. Dillon (Eds.), Science education research and practice in Europe. Cultural perspectives in science education, 5, (pp. 253-289). Sense Publishers. http://doi.org/10.1007/978-94-6091-900-8_11

Finn, P. (2011). Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice. Language, Speech & Hearing Services in Schools, 42(1), 69-72. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2010/09-0037)

Florea, N. M. y Hurjui, E. (2015). Critical thinking in elementary school children. Social and Behavioral Sciences, 180, 565-572. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.161

Guzmán, S. S. y Sánchez, E. P. (2006). Efectos de un programa de capacitación de profesores en el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios en el sureste de México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(2), 2-17. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/142/1036

Hu, W., Adey, P., Jia, X., Jia L., Zhang L., Li J. y Dong, X. (2011). Effects of a ‘Learn to think’ intervention programme on primary school students. British Journal of Educational Psychology, 81 (4), 531-557. http://doi.org/10.1348/2044-8279.002007

Irwing, P. y Lynn, R. (2005). Sex differences in means and variability on the progressive matrices in university students: a meta-analysis. British Journal of Psychology, 96 (4), 505-524. http://doi.org/10.1348/000712605X53542

Kerlinger, F. N. y Lee, H. B. (2002). Investigación del Comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. Mc Graw Hill.

Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quaterly, 58 (2), 127-136. http://doi.org/10.1177/0016986214522508

Larraín, A., Freire, P. y Olivos, T. (2014). Habilidades de argumentación escrita: una propuesta de medición para estudiantes de quinto básico. Psicoperspectivas, 13 (1), 94-107. http://doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE1-FULLTEXT-287

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, 22, 41-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

Martín, A. V. y Barrientos, O. (2009). Los dominios del pensamiento crítico: una lectura desde la teoría de la educación. Teorías de la Educación, 21 (2), 19-44. https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/7150

Martínez, B. L. M., Lozada, G. R., Acle, T. G. y Ordaz, V. G. (2016). Perfil de desempeño en lectura y escritura entre estudiantes de 1o., 2o. y 3o. de primaria de escuelas con jornada escolar diferenciada. En J. L. Castejón (Ed.), Psicología y educación: presente y futuro (pp. 2248-2254). Asociación Científica de Psicología y Educación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6225119

Mason, L. y Scirica, F. (2006). Prediction of student’s argumentation skills about controversial topics by epistemological understanding, Learning and Instruction, 16 (5), 492-509. http://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.09.007

Massa, S. (2014).The development of critical thinking in primary school: the role of teacher’s beliefs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141 (25), 387-392. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.068

Monzón, L. L. A. (2011). Argumentación; objeto olvidado para la investigación en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13 (2), 41-54. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/282/694

Olivares, S. L. y Heredia, Y. (2012). Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17 (54), 759-778. http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/327

Palma, R. L. y Bores, R. E. (2002).La importancia de desarrollar el pensamiento crítico en la escuela primaria para la obtención de aprendizajes significativos. Tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México.

Priestley, M. (1996). Técnicas y estrategias del pensamiento crítico. Trillas

Rojas-Drummond, S. R. y Peón, Z. M. (2004). Exploratory talk, argumentation and reasoning in mexican primary school children. Language & Education: An International Journal, 18 (6), 539-557. https://doi.org/10.1080/09500780408666900

Sánchez, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1), 1-32. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/55/1379

Santos, V. N. P (2012). La argumentación oral: propuesta en las aulas de primaria. Infancias Imágenes, 11(2), 8-15. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/5611

Secretaría de Educación Pública (2017). Lineamientos para la organización y el funcionamiento de las escuelas de tiempo completo. Autor. http://www.sec.gob.mx/coordinacion//uploads/PETC/2017-2018/201801-RSC-VlSdPFfUfx-2.LINEAMIENTOSPRIMARIA.pdf

Smetanová, V., Drbalová, A. y Vitákova, D. (2015). Implicit theories of critical thinking in teachers and future teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171 (16), 724-732. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.184

Stobaugh, R. (2013). Assessing critical thinking in elementary schools: meeting the common core. Eye on Education

ten Dam, G. y Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and Instruction, 14 (4), 359-379. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.01.005

Valenzuela, J., Nieto, A. M. y Muñoz, C. (2014).Motivación y disposiciones: enfoques alternativos para explicar el desempeño de habilidades de pensamiento crítico. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16 (3), 16-32. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/519

Downloads

Article abstract page views: 3146

Published

2020-04-20

Similar Articles